۰ نفر

گفتگوی تلفنی ظریف با اشرف غنی و عبدالله

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۲۶
کد خبر: 439932
گفتگوی تلفنی ظریف با اشرف غنی و عبدالله

به دنبال اعلام توافق سیاسی در افغانستان، وزیر امور خارجه ایران با اشرف غنی و عبدالله عبدالله تلفنی گفت و گو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، به دنبال اعلام توافق سیاسی در افغانستان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دقایقی پیش با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تلفنی گفت و‌گو و از پیشرفت حاصل شده در روند مصالحه ملی صورت گرفته در افغانستان استقبال کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگو همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران  را برای حمایت از استمرار همسویی همه گروه های افغانستان اعلام کرد.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این نیز از امضای این توافق استقبال کرد.

سرانجام پس از سه ماه کشمکش سیاسی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، این دو امروز یک‌شنبه یک توافق سیاسی امضا کردند. 

براساس این توافقنامه، عبدالله عبدالله، ریاست شورای عالی مصالحه‌ ملی را به عهده می‌گیرد و اعضای تیمش در کابینه مشارکت خواهند داشت.

در این مدت ظریف چند بار با غنی و عبدالله تلفنی گفت و گو کرده بود.

در پی بروز اختلاف سیاسی بین غنی و عبدالله پس از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رایزنی هایی را با مقامات افغان و همچنین برخی همتایان خود صورت داد. علاوه بر این محمدابراهیم طاهریان فرد نماینده ویژه وزیر خارجه در امور افغانستان سفری به کابل داشت و با مقامات و شخصیت های موثر افغانستان دیدار و به گفت و گو پرداخت.