با توجه به بحران مالی ایجاد شده بر اثر شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، وضعیت حدود نیم میلیارد نفر به دلیل کاهش درآمد آنها به پایین‌تر از حد تعیین شده توسط بانک جهانی، به فقر کشیده خواهد شد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ گروه خیریه آکسفام هشدار داده که رکود اقتصادی ناشی از کووید-19 می‌تواند بیش از نیم میلیارد نفر در سراسر جهان را به سمت فقر سوق دهد که 8درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود؛ مگر اینکه اقدامی فوری انجام شود.

گفتنی است که این تحقیق توسط کالج کینگ لندن و دانشگاه ملی استرالیا، تاثیر کوتاه مدت ویروس کرونا بر فقر مالی جهانی بر اساس خطوط فقر بانک جهانی از درآمد 1.90دلار، 3.20دلار و 5.50دلار در روز را ارزیابی کرده است.

بر اساس تحلیل ارائه شده، سطوح فقر جهانی، تحت هر سه سناریو، برای اولین بار از سال 1990 افزایش خواهد یافت. این تاثیرات در برخی از نقاط جهان مانند آفریقای شمالی، جنوب صحرای آفریقا و خاورمیانه قرار است که سخت‌تر باشد و می‌تواند پیشرفت آنها را حتی برای 30 سال نابود کند.

جدی‌ترین سناریو شامل سقوط 20درصدی درآمد است که منجر به افزوده شدن 548 میلیون نفر به لیست افرادی که کمتر از خط فقر مشخص شده توسط بانک جهانی، یعنی 5.50 دلار در روز، درآمد دارند خواهد شد.

سازمان ملل متحد هشدار داده که برای حمایت از کشورهای در حال توسعه در طول بحران، 2.5 تریلیون دلار لازم است و تقریبا نیمی از مشاغل آفریقا ممکن است از دست برود.

قابل ذکر است که وزرای کشورهای G20، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول قرار است در هفته آتی برای تصمیم‌گیری در خصوص کاهش بدهی کشورهای فقیرنشین جلسه تشکیل دهند. آکسفام از آنها خواسته که با یک بسته نجات جهانی موافقت کنند و مبلغی را که سازمان ملل متحد برای جلوگیری از سقوط اقتصاد جهانی اعلام می‌کند، حمایت کنند.

اقدامات احتمالی برای کمک مالی می‌تواند شامل لغو فوری بدهی‌های یک تریلیون دلاری، صدور یک تریلیون دلار بیشتر توسط صندوق بین‌المللی پول در زمینه حقوق ویژه، افزایش کمک به کشورهایی که بیشتر درگیر هستند و همچنین اتخاذ مالیات‌های همبستگی اضطراری، باشد.

در نمودار ارائه شده، افزایش افراد در فقر به دلیل کاهش 20درصدی درآمد بر اثر بحران کووید-19 در نقاط مختلف جهان را مشاهده می‌کنید؛

27