۰ نفر

ارسال محموله پزشکی‌ اروپا به ایران، چالشی برای تحریم‌هاست

۱۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۱۱
کد خبر: 428467
ارسال محموله پزشکی‌ اروپا به ایران، چالشی برای تحریم‌هاست

چندین رسانه اسپانیایی با اشاره به ارسال کالاهای پزشکی‌ به ایران از طریق کانال اینستکس، تصریح کردند که اروپا با این اقدام، تحریم‌های آمریکا را به چالش کشیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه "لا راسون" در گزارشی تحت عنوان «تمسخر تحریم ها توسط اروپا برای ارسال کالای پزشکی به ایران»، نوشت: "فرانسه، آلمان و بریتانیا با موفقیت اولین محموله از کالای های پزشکی را به لطف کانال اینستکس که ابزاری برای تسهیل مبادلات با ایران بدون استفاده از دلار بوده و وسیله ای کلیدی جهت نجات تعهدات ذیل برجام می باشد، به ایران ارسال کردند".

براساس این گزارش، اگرچه مقامات ایرانی واکنشی در برابر افتتاح استفاده از اینستکس نداشتند، اما این موضع در وسایل ارتباط جمعی رسمی جمهوری اسلامی انعکاس خاص داشت.

روزنامه" ال پائیس" نیز گزارشی را با عنوان «اروپا سازوکار دور زدن تحریم های ایران را با ارسال کالای پزشکی راه اندازی کرد» به این خبر اختصاص داد و ذیل آن نوشت: اگرچه ویروس کرونا با همه گیری خود در سطح جهان بحران ساز شد اما به سهم خود در برخی موارد گشایش هایی نیز ایجاد کرد".

این روزنامه نیز به عدم واکنش مقامات ایرانی در این باره اشاره کرد و نوشت که این کار فعلا یک پیشروی نمادین به شمار می رود. 

روزنامه "آ.ب.ث" نیز با تیتر مشابهی به این خبر پرداخت و نوشت که دولت ایران از ارسال کالاهای اروپایی تشکر کرد و سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد که ایرانی ها هرگز دوستان خود را در زمان سختی فراموش نمی کنند.

روزنامه "لا وانگواردیا" نیز در گزارشی به قلم «کاتالینا گومز آنخل» با تیتر «آلمان تبادلات تجاری خود با ایران را فعال می کند» در این باره نوشت: می بایست یک سال می گذشت و یک همه گیری اتفاق می افتاد تا اینستکس به عنوان ابزار حمایت از مبادلات تجاری بین برخی کشورهای اروپایی و ایران به کار افتاده و با موفقیت اولین عملیات را انجام دهد".

لا وانگواردیا ادامه داد :این عملیات شامل صادرات کالای پزشکی از آلمان بود که به تهران رسید؛ اما جای تردید است ای اینکه آیا این مبادله اولیه مربوط به کالای مورد نیاز برای کاهش بحران ویروس کرونا است یا خریدی است که از پیش مدیریت شده بود. انتظار می رود که از این به بعد مبادلات از طریق این مکانیسم به شکل مداوم انجام شود.

روزنامه "ال موندو" نیز در گزارشی با عنوان «پاریس، لندن و برلین تحریم های ایران را به چالش طلبیده و کالای پزشکی به ایران ارسال می کنند»، تصریح کرد :با توجه به وخامت وضعیت در ایران و غیر ممکن بودن تامین کالا توسط این کشور در بازارهای بین المللی و به رغم تحریم های سنگین اقتصادی و تجاری اعمال شده توسط آمریکا علیه این کشور، فرانسه، آلمان و بریتانیا در حال ارسال کالای بهداشتی و پزشکی به آن هستند.

براساس این گزارش، خبر ارسال محموله به ایران درحالی در 31 مارس توسط وزارت خارجه آلمان اعلام عمومی شد و سازوکارهای کمک این سه کشور یا سیستم پرداخت اینستکس برای تهاتر کالاهای اساسی مانند دارو و کالای کشاورزی با اهداف نوع دوستانه منتشر شد که برای نخستین بار این سازوکار به مرحله اجرا در می آید.