با وجود اینکه شیوع ویروس کرونا در چین به میزان قابل توجهی تحت کنترل درآمده اما شاهد ضررهای قابل توجهی در بخش‌های اقتصادی مختلف این کشور هستیم که تاثیرات آن بر اقتصاد جهانی نیز غیر قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ داده‌های اولیه در خصوص تاثیر بیماری کووید-19 بر اقتصاد چین، نشان از افت قابل توجهی در بخش‌های خرده‌فروشی و تولید صنعتی این کشور دارد.

اداره ملی آمار چین گزارشی را منتشر کرده که حاکی از کاهش 13.5 درصدی تولید صنعتی در دو ماهه نخست سال است.

در بخش خرده‌فروشی این کشور نیز، کاهش بزرگ‌تر 20.5 درصدی برای ماه‌های ژانویه و فوریه گزارش شده؛ در حالی که بخش ساخت و ساز چین، به دلیل قرنطینه و اقدامات صورت گرفته برای کنترل شیوع ویروس کرونا، شاهد کاهش 24.5 درصدی در همین بازه زمانی بود.

گفتنی است که کارخانه‌ها و مشاغل در سراسر چین، در طول ماه‌های ژانویه و فوریه تعطیل شدند تا بتوانند گسترش این ویروس را کاهش دهند. این روش تا کنون موفقیت‌آمیز بوده و بسیاری از کشورها سعی داشته‌اند از این روند پیروی کنند.

با این حال، با وجود اینکه به نظر می‌رسد به وسیله اقدامات جدی انجام شده شیوع کووید-19 کندتر شده، اما تاثیراتی که بر تولید و اقتصاد چین داشته نشان می‌دهد که رکود بازار جهانی را به دنبال خواهیم داشت.

در نمودار ارائه شده، تغییر در بخش‌های اقتصادی چین بین ژانویه و فوریه را مشاهده می‌کنید؛

تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد چین