۰ نفر

ولایتی: هیچ رابطه‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد

۳ دی ۱۳۹۸، ۲۱:۴۹
کد خبر: 404469
ولایتی: هیچ رابطه‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل ضمن تکذیب هرگونه رابطه ایران و آمریکا گفت که کشور بزرگی مانند ایران هرگز در برابر تحریم‌های آمریکا تسلیم نخواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل در گفت‌گو با شبکه خبری روسیاالیوم  به سوالات مختلف در خصوص روابط دوجانبه روسیه و ایران و مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ داد.

ولایتی در ابتدای این گفت‌وگو که مشروح آن سه‌شنبه شب منتشر شده است،  داشتن هرگونه ارتباط ایران و آمریکا را تکذیب کرد و گفت: که در حال حاضر، هیچگونه ارتباطی بین این دو کشور وجود ندارد و امکان ندارد که کشور بزرگ و قوی مانند ایران در برابر تحریم‌های آمریکا تسلیم شود.

وی در خصوص سوال مرتبط با شایعاتی مبنی بر روابط پشت پرده ایران و آمریکا تصریح کرد: این‌ها همه شایعه است و هیچ رابطه‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد و آمریکا از زمانیکه به صورت یک جانبه از برجام خارج شده، عملا توافق هسته‌ای گروه 5+1 با ایران را نقض کرده است و در صورتی که آمریکایی‌ها به این جمع بازگردند، در همان چارچوب به صورت اجتماع و تحت پوشش برجام می‌توان پیگیری کرد. به آژانس انرژی اتمی هم توصیه می‌کنیم تحت تاثیر تبلیغات و شایعات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها قرار نگیرند.

ولایتی با اشاره به اینکه ایران در تمام 40 سال گذشته انواع تحریم‌ها را از سوی آمریکایی‌ها تجربه کرده، گفت: ما می‌دانیم که با وجود 15 کشور همسایه و چند هزار کیلومتر مرز دریایی و خشکی چگونه باید اقدام کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در ارتباط با اقدام اروپایی‌ها در خصوص برجام گفت: اینستکس جزء وعده‌ای روی کاغذ نبوده و هیچ وقت جنبه عملی به خود نگرفته و اروپایی‌ها هیچ اقدامی به غیر از ابراز همدردی نکرده‌اند.

 ولایتی تاکید کرد که آلمان، فرانسه و انگلیس در مورد مسایل هسته‌ای تابع آمریکا هستند و این در شأن اروپا نیست که این چنین از سیاست‌های تحمیلی و دیکته شده آمریکا تبعیت بکند. اروپایی‌ها حتما شکست خواهند خورد و اگر بخواهند در منطقه نفوذ و رابطه‌ای داشته باشند حتما باید سیاست مستقلی را دنبال بکنند و بنابراین اگر آنها به برجام عمل نکنند ما هم دلیلی ندارد که به برجام متعهد بمانیم.

وی درباره رویدادهای لبنان عنوان کرد: «مردم لبنان مردمی روشن، با تدبیر و فهیم هستند و خیلی زود راه حل برای مشکلات پیدا می‌کنند و در مقابل تحریکاتی که از سوی دشمنان صورت گرفت پیروز می‌شوند. آنها نخست‌وزیر جدید را انتخاب کردند و بی تردید لبنان کار خودش را ادامه خواهد داد و ما هرچه که مردم لبنان تصمیم بگیرند احترام می گذاریم و نخست‌وزیر جدید لبنان رابطه خوبی با ارکان دولت لبنان دارد و ما با لبنان روابط نزدیک توام با احترام متقابل و بدون مداخله در امور داخلی یکدیگر داریم».

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی در خصوص سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به ژاپن گفت: رابطه ایران با ژاپن یک رابطه قدیمی و همواره خوب است و دو کشور در آسیا سابقه  روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته‌اند و امیدواریم ژاپن استقلال بیشتری در مورد سیاست خارجی همانند چین و روسیه علیرغم  فشارهای آمریکا نشان بدهد. 

ولایتی در پاسخ به سوالی در خصوص استیضاح ترامپ گفت: ما تعجب می‌کنیم که مردم آمریکا چگونه این مدت فردی مانند ترامپ که نه به حرف‌هایش پاییند است و نمی‌توان پیش بینی کرد، تحمل کرده‌اند. ترامپ هیچ شانی را رعایت نمی‌کند و و البته با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در سنا شاید استیضاح به نتیجه نرسد اما همین مقدار نشان می‌دهد که غالب تفکرات آمریکایی‌ها این است که وی در شأن رییس جمهور آمریکا نیست و از وقتی که روی کار آمده بی اعتباری و بی اعتمادی نسبت به آمریکا در صحنه جهانی ایجاد کرده است.

 وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوعات مرتبط با عراق اشاره کرد و گفت: «مردم عراق از حاکمیت صدام بسیار صدمه دیدند و توانستند به آزادی دست یابند و طبیعی است که خواسته‌های به حقی هم داشته باشند و هر دولتی که سرکار بیاید باید حقوق مردم را رعایت کند و مشکلات را حل نماید. مردم عراق حق دارند که حکومت خود را تعیین کنند و هر کسی که مورد تایید مردم و مجلس عراق باشد مورد احترام ما هم هست ضمن این که دو کشور رابطه بسیار نزدیکی با هم دارند ولی ما هیچ کاری در جهت این که تفکری را درآنجا ترویج دهیم نمی‌کنیم و تحرکات اخیر در عراق هیچ ارتباطی به ایران ندارد».

مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی به کمک‌های موثر ایران در طول هشت سال بحران سوریه اشاره کرد و افزود : «ایران در کنار مردم سوریه بوده و رژیم صهیونیستی پاسخ جنایت‌هایی را که در سوریه مرتکب می‌شود، دریافت خواهد کرد. حملات جنگنده‌های اسرائیلی به سوریه بی‌پاسخ نخواهد ماند و تل آویو به خاطر این جنایت‌ها، پشیمان خواهد شد و نیرو‌های مقاومت در سوریه و لبنان با جنایت‌های آمریکا و اسرائیل مقابله خواهند کرد».

ولایتی تصریح کرد: «اسرائیل نمی‌تواند بدون آنکه پاسخی دریافت کند، به تجاوز‌های غیرقانونی‌اش در منطقه ادامه دهد. تل آویو ناتوان است و نمی‌تواند تهدیدهایش علیه ایران را عملی کند و اظهارات مقامات این رژیم، صرفاً تبلیغاتی است».

مشاور مقام معظم رهبری در مورد روابط با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: «اگر به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز و رعایت چارچوب‌ها باشند، استقبال و توصیه می‌کنیم که عربستان و یا دیگر کشورها از سرنوشت کشوهای دیگری که در منطقه رعایت این مسایل حساس را نکردند، پند بگیرند».

وی در مورد رابطه ایران  و روسیه هم گفت: «رابطه ما با روسیه استراتژیک، عمیق و رو به رشد است و این نظری است که هم مقام معظم رهبری و هم آقای پوتین دارند».