۰ نفر

قرار گرفتن در لیست سیاه FATF، ضربه سنگینی به اقتصاد است

۳ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۲۵
کد خبر: 404450
قرار گرفتن در لیست سیاه FATF، ضربه سنگینی به اقتصاد است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ضرورت هماهنگی و همکاری بیش از پیش همه دستگاه‌ها بویژه بانک‌ها به منظور فعال کردن تمام ظرفیت‌ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در استان اردبیل را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود واعظی روز سه‌شنبه در جلسه سرمایه‌گذاری و توسعه استان اردبیل، با تأکید بر این که «در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری به وحدت، همدلی و همکاری در مسیر توسعه کشور نیاز داریم»، اظهار داشت: همکاری صمیمانه دستگاه‌های مختلف با یکدیگر و حضور و مشارکت فعال بانک‌ها در انجام پروژه‌ها  بویژه در دوره تحریم و فشارهای حداکثری دشمنان، بیش از پیش تقویت شده است.

وی شرایط کنونی کشور را به واسطه تحریم‌های ظالمانه بسیار سخت و دشوار توصیف کرد و گفت: در تمام تجربه فعالیت سیاسی خود سراغ ندارم که یک کشوری اینچنین تحت فشار و تحریم اقتصادی یکجانبه قرار گرفته باشد و یک دولت با قلدری تمام در مسیر فعالیت اقتصادی کشوری مانع‌تراشی کند.

وی گفت: در شرایط کنونی و برای عبور از مشکلات، باید بیش از گذشته به توانایی‌های داخلی و تولیدات و صنعت بومی خود اتکا کنیم و این مسیری است که دولت به طور همه جانبه آن را در پیش گرفته است و امروز با حمایت‌های انجام شده بسیاری از قطعات و مواد اولیه‌ای که وارد می‌کردیم، در داخل کشور تولید می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: متأسفانه با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی ، برخی از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی را به این فکر انداخته که اگر دولت را تخریب کنند موجب استقبال مردم و رای آوری آنها خواهد شد در صورتی که توجه ندارند که تخریب دولت در اذهان عمومی در نهایت تخریب بخشی از نظام است و در صورتی که ادامه یابد، نتیجه آن ناامیدی مردم است و با ایجاد چنین شرایطی بدون تردید شاهد مشارکت باشکوه در انتخابات نخواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تصویب دو لایحه مانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی هر دو لایحه دولت را در این زمینه تصویب کرده‌ و شورای نگهبان نیز در این راستا به وظیفه خود عمل کرده است، متأسفانه یک سال است که این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل مختلف معطل مانده است.

وی گفت: این مسأله یک موضوع بسیار مهم و کلیدی برای اقتصاد کشور است چنانکه در لیست سیاه قرار بگیریم می‌تواند ضربه سنگینی به اقتصاد کشورمان باشید. متأسفانه " FATF" را سیاسی کرده‌اند و این مسأله قطعاً به ضرر کشور است و مردم بایستی نسبت به ابعاد مختلف آن اطلاع و آگاهی داشته باشند و همه مسئولین و فعالان اقتصادی وظیفه دارند که تبعات آن را برای مردم تبیین و تشریح کنند.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع مخالفت با دو لایحه با توجه به اینکه علاوه بر مردم، بیشترین آسیب را فعالان اقتصادی کشور متحمل می‌شوند، لذا در خصوص ابعاد آن با مردم سخن بگویید به نحوی که مخالفان باید به مردم و فعالان اقتصادی پاسخگو باشند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که «برغم تمامی مشکلات اقتصادی، در هر استان ده‌ها هزار میلیارد طرح و پروژه افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد»، اظهار داشت: امروز نیازمند ایجاد و تقویت امید در جامعه هستیم و بدون تردید چنانچه مردم به اینده امیدوار باشند، می‌توان بر همه مشکلات غلبه کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، گردشگری و معدن، اظهار داشت: مصمم هستیم با همکاری و هماهنگی خوبی که بانک‌های کشور با یکدیگر دارند، همه ظرفیت‌ها را در راستای رفاه بیشتر مردم فعال کنیم.

وی اضافه کرد: استان اردبیل با توجه به برخورداری از مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان می‌تواند به مرکزی برای صادرات کالاهای مختلف به قفقاز و روسیه باشد.

واعظی با بیان این‌که «حمایت و تقویت بخش خصوصی از جمله سیاست‌های جدی دولت است»، گفت: باید تا جایی که امکان دارد، دولت را از تصدی‌گری خارج کرده و شرکت‌های مختلف را در اختیار بخش خصوصی واقعی قرار دهیم و تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد تحولی نیز در اقتصاد صورت نخواهد گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این‌که «اشتغال جزو اولویت‌های اصلی دولت است»، گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار بایستی بنگاه‌های کوچک و متوسط را هر چه بیشتر مورد حمایت قرار دهیم و در این راستا اقدامات زیادی انجام شده و مصمم هستیم اینگونه اقدامات را با قوت ادامه دهیم.

وی همچنین حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز با اقتصاد سنتی هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند به اهدافش برسد و ناچار هستیم به سمت اقتصاد دانش‌بنیان پیش برویم و این نیز جزو اولویت‌های دولت بوده و آن را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

 در این جلسه استاندار اردبیل، مدیران عامل بانک‌ها و فعالان اقتصادی مهمترین ظرفیت‌ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری را برای توسعه و پیشرفت روزافزون استان اردبیل مطرح کردند.