۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

توافق روسیه و اوکراین بر سر ترانزیت گاز به اروپا/ نگرانی اروپا از قطع گاز

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۷
کد خبر: 403503
توافق روسیه و اوکراین بر سر ترانزیت گاز به اروپا/ نگرانی اروپا از قطع گاز

طبق اعلام شرکت گازپروم، مسکو و کیف به توافق نهایی برای ارسال گاز از طریق اوکراین به اروپا دست یافته اند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طبق آخرین اخبار منتشر شده، در ساعات پایانی روز گذشته، روسیه و اوکراین برای حل و فصل منازعات حقوقی پیرامون عرضه و ترانزیت گاز طبیعی به اروپا به توافق رسیدند.

گفتنی است تاکنون اختلافات موجود میان این دو کشور، مانع از توافق جدید برای ارسال گاز روسیه به اروپا شده بود. اما سرگی کوپریانوف، سخنگوی گازپروم گفت: "طرف های روسی و اوکراینی پروتکل توافق نامه های مربوط به ادامه ترانزیت گاز را از طریق خاک اوکراین و حل و فصل ادعاهای متقابل امضا کرده اند."

همچنین دیمیتری کوزاک معاون نخست وزیر روسیه  گفت که این قرارداد یک دوره 5 ساله را پوشش می دهد و انتظار می رود که قرارداد نهایی تا سال جدید امضا شود.

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه نیز اظهار داشت که مسکو قصد دارد با "با شرایط برد-برد و بدون ایجاد خطر برای هر دو طرف ، به توافق جدید ترانزیت گاز با کیف برسد."

همچنین دفتر رئیس جمهور اوکراین تأیید کرد که توافق نامه ها به امضا رسیده اند و می گویند که جزئیات آن روز دوشنبه ارائه می شود.

طبق اعلام منابع خبری، روسیه پیشنهاد کرده است حدود 3 میلیارد دلار به اوکراین بپردازد ، این در حالی است که ضمن این توافق لحاظ شده که اوکراین نیز از شکایت خود علیه روسیه چشم پوشی کند. این شکایت مربوط به طلب 12 میلیارد دلاری شرکت nafogaz  اوکراین از گاز پروم بوده که به سال 2014 برمی گردد.

گفتنی است گازپروم بیش از 36٪ از تقاضای گاز اتحادیه اروپا را تأمین می کند و بروکسل نگران این است که منابع گاز روسیه از طریق اوکراین به حالت تعلیق درآید.از این رو کمیسیون اروپا برای تأمین پیمان جدید گاز و اطمینان از عدم ایجاد اختلال در مذاکرات ، میانجی گری کرده است.