با اینکه هنوز شرکت علی‌بابا، در جایگاه نخست لیست بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان اولیه سهام در طول تاریخ قرار دارد، اما شرکت سعودی آرامکو، به زودی با اختلاف بسیار چشمگیری جایگاه آن را اشغال خواهد کرد.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ عربستان سعودی، در روز یکشنبه اعلام کرد که عرضه اولیه سهام شرکت دولتی نفتی آرامکو را آغاز کرده است. گفتنی است که این شرکت نه تنها پردرآمدترین شرکت جهان (حداقل در بین شرکت‌هایی که دارای فهرست عمومی هستند) به شمار می‌آید، بلکه پیش‌بینی می‌شود که عرضه اولیه سهام آرامکو نیز بزرگترین میزان آن در طول تاریخ شود.

در واقع، این دومین اقدام سعودی آرامکو در بورس است. در سال 2018، مقامات در خصوص فروش پنج درصد از سهام این شرکت بحث کردند، اما در نهایت با اصرار پادشاه عربستان، این طرح لغو شد.

در حل حاضر کارشناسان انتظار دارند که یک تا دو درصد سهام این شرکت به فروش برسد.

قابل ذکر است که هدف از عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو، کاهش وابستگی عربستان سعودی به نفت است. برنامه اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، در راستای سرمایه‌گذاری این مبالغ در بخش‌های مختلف، برای تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان سعودی است.

طبق اطلاعات ارائه شده توسط سایت آماری استاتیسا، فعلا شرکت بزرگ علی‌بابا، عنوان بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام، با ارزش 21.8 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

از جمله شرکت‌های دیگری که در جایگاه‌های بعدی لیست بزرگ‌ترین عرضه کنندگان اولیه سهام در طول تاریخ قرار دارند، شرکت سافت بانک با ارزش فروش سهام 21.3 میلیارد دلار، و شرکت ان‌تی‌تی موبایل ژاپن با ارزش فروش سهام 18.1 میلیارد دلار هستند.

در نمودار ارائه شده، شرکت‌هایی که بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام در طول تاریخ را انجام داده‌اند، مشاهده می‌کنید؛

بزرگترین عرضه اولیه سهام در جهان متعلق به کدام شرکت است؟