۰ نفر

اذعان کاخ سفید به شکست سیاست ضدایرانی

۲۸ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 330029
اذعان کاخ سفید به شکست سیاست ضدایرانی

دولت آمریکا در یک ارزیابی داخلی اذعان کرده است که سیاست فشار حداکثری به ایران نتوانسته به اهداف خود دست یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، منابع آگاه می‌گویند که دولت آمریکا در یک ارزیابی داخلی به شکست سیاست فشار به ایران و عدم تحقق اهداف کارزار «فشار حداکثری» اذعان کرده است.

به نوشته پایگاه تحلیلی «المانیتور»، اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» در گزارش تازه خود به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشته است: «یک ارزیابی داخلی اولیه که توسط دولت انجام گرفته و برای گروه بحران توصیف شده، به این نتیجه رسیده که رویکرد ایالات متحده هنوز نتوانسته رفتار ایران را محدود کند یا تهران را پای میز مذاکره بکشاند.»

المانیتور نوشته است که یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار نظر در مورد این ارزیابی خودداری کرده است. وزارت خارجه آمریکا هم وجود این ارزیابی را رد یا تایید نکرده و صرفا گفته است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران را از میلیاردها دلار درآمد نفتی محروم کرده است. این مقام دولت آمریکا همچنین از بروز آشوب و ناآرامی در ایران حمایت کرده و چنین ناآرامی‌هایی را «شجاعانه» خوانده است.

بر اساس این گزارش، جمع‌بندی این گزارش مبنی بر شکست سیاست فشار حداکثری به ایران ممکن است مقام‌های آمریکایی را به سمت تلاش برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا به فشار علیه ایران سوق دهد. علاوه بر این احتمال می‌رود که آمریکا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای ایجاد یک «بحران بازرسی» در مورد پرونده هسته‌ای ایران تحت فشار قرار دهد.

در حالی که آژانس در سه سالی که از اجرای توافق هسته‌ای می‌گذرد همواره پایبندی ایران به این توافق را تایید کرده، اما در ماه‌های گذشته رژیم صهیونیستی با انتشار آنچه اسناد برنامه هسته‌ای ایران خوانده، تلاش کرده تا آژانس را علیه ایران برانگیزد. این هفته «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا نیز با استناد به همین پرونده‌سازی، ایران را به تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای متهم کرد.