۰ نفر

چگونه صبح‌ها پرانرژی از خواب بیدار شویم؟

۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۰۰
کد خبر: 361063
چگونه صبح‌ها پرانرژی از خواب بیدار شویم؟

شاید برای بسیاری از افراد بیدارشدن از خواب و آماده‌شدن برای رسیدگی به فعالیت‌های روزمره چندان خوشایند نباشد، اما اشتیاق بیشتر برای صبح از خواب بیدارشدن و استفاده از این مدت‌زمان فوق‌العاده می‌تواند تأثیر بسزایی بر سلامت و تندرستی ما داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، نتایج تحقیقات متعدد نشان داده که کسانی که صبح‌ها زود از خواب بیدار می‌شوند، در مقایسه با دیگران از مزایای گوناگونی بهره‌مند می‌شوند: از داشتن انرژی مثبت و شادابی بیشتر گرفته تا وزن کمتر. علت این مساله این است که انسان به‌طورکلی صبح‌ها تسلط و کنترل بیشتری بر خود دارد و به‌دنبال آن، صبح تبدیل به زمانی ایده‌آل برای پیداکردن عادات سالم می‌شود؛ عاداتی که می‌توانند بر سلامتی بدن، ذهن و حتی روابط‌مان تأثیر مثبت داشته باشند. اما چطور می‌توان به این هدف رسید و صبحی سرشار از انرژی و نشاط داشت؟ در ادامه به معرفی چند نکته کاربردی برای رسیدن به این هدف خواهیم پرداخت.

کارها را به صبح محول نکنید

شب، قبل از اینکه بخوابید، لباس‌ها را مرتب کنید، هرچه لازم دارید در کیفتان بگذارید و غذایی را که باید سرکار ببرید آماده کنید. به این طریق، حداقل بخشی از وظایف‌ خود را انجام داده‌اید و صبح روز بعد، استرس کمتری خواهید داشت.

شب‌ها به‌اندازه کافی استراحت کنید

مدت‌زمان توصیه‌شده برای خوابیدن شبانه ۷-۸ ساعت است. صرف‌نظر از ساعت بیدارشدن از خواب، با رعایت این مدت‌زمان، می‌توانیم احساس بهتری به‌هنگام بیدارشدن داشته باشیم. با این تفاسیر، شب‌ها زود خوابیدن لزوما کیفیت خواب را بیشتر نمی‌کند. اگر عادت دارید به‌عنوان مثال نیمه‌شب بخوابید و صبح ساعت ۷:۰۰ بیدار شوید و قصد دارید یک ساعت زودتر بیدار شوید و به این روند عادت کنید، به‌مرور این کار را انجام دهید. اگر شب زودتر از ساعتی که عادت کرده‌اید به تخت‌خواب بروید، به‌احتمال زیاد مدتی به سقف خیره خواهید شد تا ساعت معمول خواب شبانه‌تان فرا برسد. بنابراین بهتر است با قدم‌های کوچک شروع کنید: هر شب پانزده‌دقیقه زودتر به تخت‌خواب بروید و همین روند را ادامه بدهید تا به زمان دلخواه‌تان برسید.

استشمام رایحه گل‌‌ها

براساس بررسی‌های انجام‌شده در دانشگاه هاروارد، کسانی که صبح، زمانی که از خواب بیدار می‌شوند، گل و گلدان در دیدرس‌شان باشد، شادابی و انرژی بیشتری پیدا خواهند کرد. حتی صِرف نگاه‌کردن به شکوفه‌های زیبای گل‌ها باعث می‌شود اضطراب ما کمتر شود و در طول روز، مهربان‌تر و خوش‌برخوردتر باشیم. پیشخوان (اُپن) آشپزخانه یا میز کنار تخت‌خواب مکان‌های ایده‌آلی برای قراردادن گلدان هستند.

از فعالیت‌های تنش‌زا دوری کنید

اگر به‌محض بیدارشدن از خواب سراغ اخبار و تلویزیون برویم، روزمان با اضطراب و تنش شروع خواهد شد. بهتر است محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های صبح‌هنگام داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال اینکه حداقل تا سی‌دقیقه بعد از بیدارشدن، به‌سراغ اخبار یا چک‌کردن ایمیل‌ها نرویم. به‌جای آن می‌توانیم به آهنگ‌های موردعلاقه‌مان گوش کنیم. تحقیقات انجام‌گرفته حاکی از تأثیر قابل‌ملاحظه آهنگ‌های شاد بر افزایش شادابی و تقویت روحیه بوده است.

در معرض نور قرار بگیرید

برای تأمین روشنایی موردنیاز اتاق‌خوابی که نورگیر نیست، می‌توان از چراغ رومیزی استفاده کرد. قرارگرفتن در معرض روشنایی، باعث توقف ترشح هورمون ملاتونین که مرتبط با خواب است می‌شود و پس از پانزده‌دقیقه، خواب‌آلودگی صبح به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کمتر می‌شود. برای کاهش افسردگی هم از نوردرمانی استفاده می‌شود. لامپ را جایی بگذارید که از روی تخت‌خواب دست‌تان به آن برسد و زمانی که در حال مسواک‌زدن هستید، آن را روشن کنید.