۰ نفر

علت بلوغ زودرس نوجوانان چیست؟

۷ آبان ۱۳۹۷، ۲۳:۱۷
کد خبر: 311334
علت بلوغ زودرس نوجوانان چیست؟

یک آسیب شناس اجتماعی در خصوص بلوغ زودرس در نوجوانان امروزی گفت: بلوغ مرز تکاملی عبور از کودکی به دوران رشد عقلی است که به دو نوع شرعی و عقلی تقسیم می شود . از آن جایی که بعد از عبور از مرز بلوغ، دختران و پسران به شناخت های جدی از مسائل جنسی و غرایز دست پیدا می‌کنند رسیدن به این مرحله و پیش از بلوغ و پس از بلوغ دوران بسیار حساسی است که خانواده ها و مربیان باید با دقت به نوجوانان اجازه دهند که از این مراحل عبور نمایند.

به گزارش اقتصادانلاین به نقل از جام جم آنلاین، مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به دلیل مسائل مختلف مانند هیجان های جنسی و فکری ناشی از تماشای شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی و بازی های اینترنتی سنین بلوغ کاهش یافته و یک تا سه سال جلو افتاده است. اولین نقش اساسی را در این زمینه خانواده ها باید داشته باشند یعنی پدران پسران را آماده پذیرش شرایط جسمی ورود به بلوغ کنند و مادران دختران را.

ابهری علت بلوغ زودرس در ایران را به دو بخش تقسیم کرد  گفت: یکی دلایل فیزیکی و جسمانی و دوم دلایل روانی و عصبی. درمورد دلایل جسمانی باید گفت که تغییر سبک تغذیه مردم از غذاهای سنتی و همیشگی به غذاهای فست فود و چربی های اشباع نشده، گرایش پیدا کرده و در دختران نیز به همین دلایل بلوغ زودرس ملاحظه می شود. همچنین از نظر عصبی و روانی، هیجان های جنسی که توسط فیلم ها در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی رد و بدل می گردد، نوجوانان را دچار هیجان های جنسی کرده و غدد هورمونی آنها را وادار به ترشح می کند و بدین ترتیب بلوغ جنسی پیش از موعد اتفاق می افتد.

به گفته این آسیب شناس، از آنجایی که در مرز بلوغ، دختران و پسران به هوشیاری ویژه ای می رسند که لازمه آن شناخت جنسی خود و جنس مخالف است چرا که اگر در این مرحله به شناخت های علمی و عقلی نرسند ممکن است انحرافات اخلاقی دامن گیر آنان شود که بسیاری از دختران و پسران از همین سال هاست که به خود ارضایی و انحرافات جنسی مبتلا می شوند.

وی افزود: هیجان های وارده به نوجوانان باعث ایجاد تنش در دوران بلوغ جنسی می گردد و همین ورود هیجان انگیز ممکن است مشکلات متعدد و مختلفی رابرای آنان و خانواده هایشان فراهم کند. در حال حاضر بلوغ دختران به 12 سال و بلوغ پسران به 14 سال رسیده است که البته امروزه بسیار زود تر از این زمان نیز اتفاق می افتد؛چرا که شرایط اقلیمی، تغذیه، هیجانات جنسی، روانی و عصبی می تواند در تسریع روند فرایند بلوغ نقش بسزایی داشته باشد.

ابهری خاطرنشان کرد: امروزه دیگر با حضور فضای مجازی تابو ساختن نکات و مسائل حیاتی بلوغ به هیچ هنوان جایز نیست چرا که اگر ما (والدین) واقعیت ها را دلسوزانه به فرزندان خود نیاموزیم آنها از دوستان و همسالان خود و حتی از طریق فضای مجازی به نکاتی بسیار بیشتر و قوی تر از ظرفیت فکری و عقلی شان دست پیدا میکنند لذا اینجاست که انحرافات جنسی ظهور پیدا کرده و مشکلات مختلفی را برای فرد و خانواده او محیا می سازد.

این آسیب شناس متذکر شد: در دوران تحصیلی مدیران و مشاوران مراکز آموزشی مخصوصا در دوران دبیرستان باید مهارت های مدیریت هیجان های جنسی را با زبانی ساده و نوجوان‌فهم به دانش آموزان منتقل نمایند چرا که اساس عقل بلوغ بعد از این سالها با این مسائل و نکات پی ریزی می گردد.

وی در پاسخ بدین پرسش که آیا سایر کشورها با بلوغ زودرس مواجه هستند، گفت: خیر در کشورهای دیگر به لحاظ بی بند و باری های اخلاقی و فقدان آموزه های ارزشی چندان توجهی به انحرافات دوران بلوغ نمی گردد چرا که برخی از ممالک همجنسگرایی را قانونی و مجاز شناخته و حتی امکاناتی در اختیار آنان قرار می دهند تا این موضوعات را بیش از پیش در جهان رواج دهند اما در جامعه ما به لحاظ حاکمیت ارزش های دینی اینگونه مسائل اهمیت قابل توجهی دارد..

در جامعه رسانه ها می توانند با انتقال آموزه هایی به والدین نقش بسزایی در کنترل و بهبود این روند داشته باشند، چراکه امروزه با شرایط نرم افزارهای موجود و جنگ نرم گسترده دیگر جایی برای تابو سازی و رودربایستی های غیر منطقی وجود ندارد. بنابراین مثلث خانواده، رسانه ها و نظام آموزشی می‌تواند فرد را از مرحله کودکی به سلامت از نظر عقلی و جسمی به مرحله نوجوانی و جوانی سوق دهد.