۰ نفر

گفت و گو با قاسم محبعلی در قسمت نهم برنامه موازنه؛

آیا برجام احیا می شود؟

۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۱۰
کد خبر: 649480
آیا برجام احیا می شود؟

در نهمین قسمت برنامه موازنه قاسم محبعلی، دیپلمات سابق ایران به بررسی مسائل پیرامونی سیاست خارجی ایران، شرایط پرونده احیای برجام و همچنین روابط ایران با شرق پرداخته است.

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ قاسم محبعلی، دیپلمات سابق ایران در مورد شرایط پرونده احیای برجام گفت: مذاکرات دوحه جایگزین مذاکرات وین نیست، بلکه برای این است که مذاکرات به نتیجه برسد و برای این موضوع نیاز است ایران و آمریکا به توافق برسند. بهترین راه این بود که ایران و آمریکا دور یک میز مذاکره بشینند، ولی ظاهراً این شرایط مهیا نیست و به همین دلیل اروپا واسطه شده است. البته این نکته مثبتی نیست چرا که واسطه هم منافع خود را دنبال می‎کند.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

محبعلی در ادامه توضیح داد: در درجه اول امیدوار هستیم که برجام احیا و تحریم‌های ایران لغو شود و حال اگر توافق موقتی هم شد باز هم می‌توان انتظار داشت منافع ایران در آن دیده شود. برجام قرار نیست همه مشکلات ایران را حل کند. بلکه دریچه‌ای است که بتوانیم به دنبال راه‌حل‌هایی باشیم و مناسبات خارجی خود را مدیریت و از حالت بحرانی خارج کنیم.

این دیپلمات پیشین گفت: ۵+۱ از جانب شورای امنیت با ایران مذاکره می‌کردند. ولی در واقع پوششی برای مذاکره ایران و آمریکا بود. زیرا طرف اصلی در مناقشه هسته‌ای آمریکا در مقابل ایران بود. حتی در دهه 80 اروپایی‌ها با ما مذاکره و اعلام می کردند مراقب باشید توافق نشکند و پرونده شما به شورای امنیت نرود، زیرا دیگر شما با آمریکایی‌ها طرف هستید.

محبعلی بیان کرد: یکی از مزیت‌های مهم کشور ما مزیت ژئوپولتیکی است و قرار گرفتن در یک منطقه‌ای که شرایط خاصی در دنیا دارد. ایران از دیرباز اهمیت ویژه‌ای داشته است. اگر بخواهیم دو مزیت اساسی برای ایران قائل بشویم، یکی مزیت ژئوپولتیک است و دیگری وجود منابع انرژی است. 

او در بخش دیگر این مصاحبه بیان کرد که حمایت ایران از بعضی نیروها در منطقه را مذهبی می دانم تا ایدئولوژیک و در واقع این یک تعریف سیاسی-طایفی است. 

محبعلی در خصوص تعدد ارگان‌های مربوط به سیاست خارجی کشور گفت: وقتی به مرز مسائل بین الملل می‌رسیم تمام دستگاه‌ها باید با دستگاهی که مربوط به روابط بین الملل است (وزارت خارجه) هماهنگ باشند. اما اگر آنها بخواهند خارج از چارچوب عمل کنند، بحران تولید می‌کند و بخشی از بحران‌های روابط خارجی ما هم این است که دستگاه‌‌های خارج از چارچوب دولت برای خودشان تعریف اقدامات می‎کنند. 

این دیپلمات در ادامه اظهار کرد: سیاست حرکت به سمت شرق باید درست تعریف شود و به نظر من به دلیل تضاد با غرب است. نه به عنوان یک سیاست تعریف شده باشد. چون ما نتوانستیم با اروپا و آمریکا به یک تعامل برسیم، می‌گوییم با چین و روسیه رابطه برقرار کنیم. باید ببینیم در این سال‌ها این دو کشور چه تاثیری بر اقتصاد ما داشته است. 

محبعلی همچنین تاکید کرد که ما نیاز به روابط متوازن داریم. 

او در قسمت دیگر مصاحبه بیان کرد: به نظر من پس از تحولاتی که از دولت اصلاحات داشتیم، هر روز چارچوب تصمیم‌گیری سیاست خارجی در ایران محدودتر شده است. چون بعضی گمان می‌کردند دست آنها در سیاست خارجی خیلی باز است و می‌توانند تحولات بزرگی ایجاد کنند. 

محبعلی بیان کرد: این دولت هم فکر می‌کرد که یکدستی بوجود می ‎آورد. اما در یک سال اخیر نشان داد که به همان سیاست ‎هایی بازگشته است که دولت روحانی به دنبال آن بود و اینگونه نیست که دست آنها برای انجام تغییرات باز باشد. 

برای مشاهده قسمت نهم موازنه کلیک کنید.