۰ نفر

یک منبع آگاه خبر داد؛

بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ ها کم شده است

۲۵ دی ۱۴۰۰، ۰:۱۰
کد خبر: 599640
بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ ها کم شده  است

یک منبع آگاه اظهار داشت که بسیاری از موارد اختلافی در مذاکرات رفع تحریم‌ها کم شده و هیات ها سرگرم گفت‌وگو در مورد نحوه اجرا و توالی توافق احتمالی هستند.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از برنا، این منبع که خواست نامش فاش نشود بیان داشت: اکنون در مرحله‌ای از مذاکرات هستیم که در خصوص مسائل دشوار مشغول رایزنی هستیم و اینکه چطور می‌توانیم مسائلی که در اصول توافق شده را به کلمات تبدیل و در سند وارد کنیم.

وی خاطر نشان کرد که در مورد رفع تحریم ها و مسائل هسته‌ای، بسیاری از پرانتزها پاک شده و اکنون «به طور فزاینده ای روی ضمیمه سوم در مورد نحوه اجرا و توالی (توافق احتمالی) کار می کنیم.»

او درباره «توالی» اینگونه توضیح داد که این مساله مربوط به اقداماتی است که ایران و ایالات متحده باید برای اجرای کامل توافقات سال ۹۴ صورت دهند. وی با بیان اینکه «این اقدامات باید راستی آزمایی شود» افزود: ما سرگرم بحث بر سر جزییات هستیم.

این منبع آگاه اظهار کرد: این یکی از ملال‌آورترین، طولانی ترین و سخت ترین بخش مذاکره است، اما برای رسیدن به هدف ما کاملاً ضروری است.

وی در بخش دیگری توضیح داد: در سه موضوع (لغو تحریم ها، تعهدات هسته ای، اجرا/توالی/ راستی آزمایی) همچنان مسائل باز وجود دارد و بخشی از آن ها دشوار است. به گفته این منبع آگاه، این یک مذاکره پیچیده است، به این معنا که همه چیز به همه چیز بستگی دارد.

وی با این حال عنوان کرد که فضای مذاکرات بهتر شده و « اکنون ما بیشتر بر روی پیش نویس و مسائل مختلف متمرکز شده ایم »

او درباره ارزیابی اخیر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دستیابی به توافق نهایی «طی هفته‌های آینده» را امکانپذیر دانست گفت: او هم مانند ما همین برداشت را دارد که مذاکرات در روند مناسبی جریان دارد و ما روی مسائل دشوار سرگرم گفت‌وگو هستیم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد. امروز بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.

این وقفه به مدت دو روز خواهد بود و  مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست.

منبع آگاه گفت که طی روزهای آینده جلساتی میان هماهنگ کننده برجام و روسای برخی هیات‌ها برگزار خواهد شد. همچنین کارگروه کارشناسی سوم موسوم به تمهیدات اجرایی برای دومین بار در دور هشتم، با حضور کارشناسان ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ تشکیل جلسه داد.

این منبع آگاه بیان داشت که در مذاکرات، مواضع تمام هیات ها روی میز است و موضعی وجود ندارد که کلا غیر ممکن یا غیر منطقی باشد.

پیشتر علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران هم گفته بود که موارد اختلافی در مذاکرات وین رو به کاهش و گفت‌وگوها رو به جلو جریان دارد.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور و تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.