۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صف آرایی آمریکا و اروپا در برابر چین / نشست گروه چهار برای تدابیر جدید امنیتی

۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۳۷
کد خبر: 566493
صف آرایی آمریکا و اروپا در برابر چین / نشست گروه چهار برای تدابیر جدید امنیتی

به دنبال اقدامات چین برای تسلط بر بازارهای جهانی، تلاش‌هایی که مقامات آمریکایی آن را جاه طلبانه می‌خوانند، مقامات عالی رتبه دولت جو بایدن و اتحادیه اروپا در روزهای آینده با هدف گفتگو پیرامون چندین چالش عمده اقتصادی و تکنولوژیکی گرد هم می‌آیند.

اقتصادآنلاین عاطفه حسینی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، آمریکا و اتحادیه اروپا در عرصه‌های تجاری و فناوری، با هدف مقابله با چین همکاری‌های خود را گسترش خواهند داد. به همین منظور وزیر امور خارجه و وزیر بازرگانی آمریکا، اولین نمایندگان دولت جو بایدن، در اولین شورای تجارت و فناوری ایالات متحده و اتحادیه اروپا (TTC) در پنسیلوانیا خواهند بود.

بر اساس گزارش‌ها، تیم بایدن با مارگارته وستاگر و والدیس دومبروفسکی، معاونان اجرایی کمیسیون اروپا دیدار خواهند کرد. هدف این گروه رسیدگی به اختلافات تجاری اروپا و آمریکا، ساده سازی رویه‌های قانونی و همچنین تدوین قوانینی برای توسعه فناوری‌های نوظهور در هر دو طرف اقیانوس اطلس است.

دور جدید گفتگوهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا در زمینه تجارت و فناوری نشان از افزایش همکاری این قدرت‌ها برای مقابله با چین دارد. واشنگتن و بروکسل همواره پکن را متهم به شیوه‌های تجاری ناعادلانه می‌کنند.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن که نخواسته نامش فاش شود، درباره نشست روزهای آینده مقامات آمریکایی و اروپایی گفت: "اهداف و منافع مشترک اروپا و ایالات متحده در برابر چین، آن‌ها را وادار به گفتگوهای سازنده کرده است."

این مقام آمریکایی همچنین تمرکز اصلی شورای تجارت و فناوری اروپا و آمریکا را بر موضوعاتی از جمله استانداردهای فناوری، راه‌های مقابله با تغیرات اقلیمی و انرژی‌های سبز، امنیت فناوری اطلاعات و رقابت پذیری در این زمینه، بازنگری قوانین مربوط به صادرات و واردات و همچنین چالش‌های تجارت جهانی دانست.

نشست مقامات آمریکایی و اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن مداخلات پرهزینه آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی، مانند مأموریت نظامی 20 ساله آمریکا در افغانستان، را به شدت کاهش و بیشتر بر تهدیدهای نوظهور از سوی کشورهایی مانند روسیه و چین تمرکز کرده است.

هفته گذشته بایدن شخصاً با رهبران استرالیا، هند و ژاپن در کاخ سفید ملاقات و درباره نگرانی‌های مشترک در مورد افزایش نفوذ نظامی و اقتصادی چین گفتگو کردند. رییس جمهوری آمریکا در این نشست با تاکید بر نفوذ بی سابقه چین در منطقه و جهان، افزایش همکاری‌ها با کشورهای هم پیمان آمریکا را الزامی دانست.

نشست این چهار دموکراسی بزرگ، موسوم به گروه چهار، درست یک هفته پس از اعلام بایدن برای دستیابی به یک پیمان امنیتی جدید با بریتانیا و استرالیا صورت گرفت. بر این اساس ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا پیمان امنیتی آکوس را اعلام کردند که به استرالیا زیردریایی‌های هسته‌ای می‌دهد؛ اقدامی که پکن به شدت از آن انتقاد کرده است.

در این نشست بایدن به همراه نخست وزیران استرالیا و بریتانیا از مشارکت امنیتی سه جانبه جدیدی با هدف تقویت و تثبیت منطقه جنوبی اقیانوس آرام و اقیانوس هند خبر دادند.

البته این اقدام رییس جمهوری آمریکا، خشم یکی از قدیمی‌ترین متحدان آمریکا یعنی فرانسه را برانگیخت، زیرا بر اساس پیمان امنیتی آکوس، یک قرارداد تسلیحاتی طولانی مدت بین استرالیا و فرانسه لغو خواهد شد.

هفته گذشته جو بایدن و امانوئل مکرون در تلاش برای کاهش تنش‌ها میان آمریکا و فرانسه توافق کردند در پایان ماه اکتبر در اروپا دیدار کنند. در این تماس همچنین رییس جمهوری فرانسه موافقت کرد که سفیر فرانسه در ایالات متحده را به واشنگتن بازگرداند.

در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا، وزارت خارجه چین پیش‌بینی کرده است که "گروه چهار" یک هم‌پیمانی بی‌پایه و محکوم به شکست است. چین می‌گوید گروه چهار و پیمان آکوس مشابه رویدادهای دوران جنگ سرد است و رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای را تشدید می‌کند. همچنین به اعتقاد مقامات چینی صادرات فناوری زیردریایی هسته‌ای بسیار حساس به استرالیا توسط ایالات متحده و بریتانیا بار دیگر ثابت می‌کند که آن‌ها از صادرات هسته‌ای به عنوان ابزاری برای اتخاذ استانداردهای دوگانه استفاده می کنند.