۰ نفر

پنتاگون؛

دیگر هیچ نقش نظامی برای آمریکا در افغانستان مطرح نیست

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۰۸
کد خبر: 558203
دیگر هیچ نقش نظامی برای آمریکا در افغانستان مطرح نیست

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده و نیرو‌های آمریکایی دیگر نقشی نظامی در این کشور ندارند.

به گزارش الجزیره، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در مصاحبه با شبکه سی ان ان درباره خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از افغانستان با توجه به رسیدن زمان ضرب الاجل طالبان، گفت: «جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و نیرو‌های آمریکایی دیگر در آنجا حضور ندارند.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، کربی در ادامه با اشاره به اینکه تعدادی از شهروندان آمریکایی در افغانستان مانده‌اند، توضیح داد: «هیچ نقش نظامی برای آمریکا در افغانستان برای تخلیه بقیه اتباع آمریکایی مطرح نیست.»

این مقام آمریکایی همچنین با اشاره به تجهیزات باقی مانده در فرودگاه کابل تاکید کرد: «تمام تجهیزات نظامی که در فرودگاه کابل گذاشتیم از جمله هواپیما‌ها غیرقابل استفاده هستند.»

گفتنی است روز گذشته نیز سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از خارج کردن بیش از ۱۲۲ هزار نفر از جمله ۵ هزار آمریکایی از افغانستان خبر داده بود.

جان کربی گفته بود که عملیات افغانستان به زودی به پایان می‌رسد؛ اما تلاش‌های ما برای امدادرسانی بشردوستانه ادامه می‌یابد.

مقامات آمریکایی اذعان کرده اند که برای اطمینان از خروج امن شهروندان این کشور از افغانستان چاره‌ای به جز همکاری با طالبان نداشته اند.

در پی حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا و فروریختن برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک، آمریکا به بهانه سرکوب القاعده و حذف طالبان از قدرت ۷ اکتبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد. انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان متحدان اصلی آمریکا در این جنگ بودند و از اقدامات آمریکا پشتیبانی می‌کردند.

نظامیان اشغالگر آمریکایی پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان مجبور به ترک این کشور شدند و هم اکنون گروه طالبان بر کابل و دیگر مناطق این کشور مسلط است.