۰ نفر

کابوس حذف از قدرت، بیخ گوش «نتانیاهو»

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۲۵
کد خبر: 532636
کابوس حذف از قدرت، بیخ گوش «نتانیاهو»

کابوس «بنیامین نتانیاهو» بعد از حضور 12 ساله او بر مسند نخست‌وزیری، در حال به تحقق رسیدن است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، او که حکومت با وجود پرونده‌های فساد را نشانه‌ای از قدرت ابدی خود می‌دانست، دیروز بعد از انتشار خبر رسمی ائتلاف «یائیر لاپید» با «نفتالی بنت» و طرح احتمال ائتلاف فهرست عربی با آنان، دور از دسترس بودن این تصور را با گوشت و پوست خود احساس کرد، اما همچنان به کاه‌های روی آب چنگ زد و در سخنانی با دامن زدن به ایران‌هراسی و حماس‌هراسی، مدعی شد، دولتی که برآمده از چنین ائتلاف‌هایی باشد، مورد خرسندی ایران و حماس می‌شود و امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد. اما تحلیلگران می‌گویند، این حنا دیگر رنگی نخواهد داشت.

به گزارش سایت شبکه خبری «بی بی‌سی»، در حالی که مخالفان «نتانیاهو» تا پایان فردا شب فرصت خواهند داشت تا بر تعداد احزاب حاضر در ائتلاف دولت «لاپید» بیفزایند و او را با شکستی بزرگ از کاخ نخست‌وزیری اخراج کنند، «بی‌بی» دست به دامن احزاب راست شد و از آنها خواست، وارد چنین ائتلافی که به‌زعم او خطرناک است، نشوند و باعث به خطر افتادن اسرائیل نشوند. و البته به اعتقاد ناظران خطری که او به آن اشاره کرده، در واقع متوجه خود وی است. زیرا او در تمام سال‌های گذشته از دفتر خود به عنوان سنگری مقابل بازخواست‌های پلیس استفاده کرده بود و روزی که او از کاخ نخست‌وزیری خارج شود، به‌خاطر اتهامات فسادی که این چند سال یدک کشیده، دادگاهی و به احتمال زیاد محکوم به تحمل زندان خواهد شد و آنگاه نه فقط نخست‌وزیری که رهبری حزب لیکود را هم از دست خواهد داد.

«نتانیاهو» که در آغاز بهار امسال از طرف رییس رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل دولت شد اما از ائتلاف با دیگر احزاب بازماند، در این سخنان گفت: «اجازه ندهید دولت چپ تشکیل شود.

این دولت خطری برای امنیت و آینده اسرائیل است. وجود این رهبران چپگرا که می‌توانند کابینه اسرائیل را تضعیف کنند، تأثیری بر بازدارندگی تل آویو نخواهد داشت. با تشکیل چنین دولتی، دیگر چگونه باید با دشمنان خود مواجه شویم؟ چه کسی مراقب شهرک‌ها خواهد بود؟

ایران و غزه چه خواهند گفت؟» او سپس «بنت» را «کلاهبردار قرن» توصیف کرد و گفت: «او پیشتر مدعی بود که هرگز به ائتلافی که یائیر لاپید به عنوان رهبر یک حزب میانه تشکیل دهد، نخواهد پیوست.»

«نتانیاهو» پس از آن این سخنان را ایراد کرد که «نفتالی بنت» 49 ساله، رهبر حزب یمینا، در سخنانی تلویزیونی به‌طور رسمی از ائتلاف خود با «یائیر لاپید»، رهبر حزب «یش عتید» و مأمور تشکیل دولت خبر داد و گفت: «نتانیاهو دیگر به فکر تشکیل یک دولت راستگرا نیست. او فقط به فکر منافع شخصی خود است.  از همین رو برای تشکیل دولت وحدت ملی با دوستم یائیر لاپید هر کاری انجام خواهم داد.»

به گزارش سایت «رادیو ملی امریکا» (NPR) «نتانیاهو» در نظر داشت با جنگ غزه، نظرها را دیگر بار به خود جلب کند. او پس از اعلام آتش‌بس در غزه بسیار تلاش کرد تا وانمود کند به پیروزی رسیده است، اما مردم سرزمین‌های اشغالی این آتش بس را یک پیروزی نمی‌دانند و بیشتر متوجه نزاع‌های داخلی در مناطقی هستند که تاکنون اعراب و یهودیان در کنار هم زندگی می‌کردند. از همین رو هم هست که دولت «لاپید» با وجود اختلافات احزاب حاضر در آن، در حال شکل‌گیری است. با این حال با رفتن «بی بی» آمدن «یائیر» که مدعی دولت تغییر است، شاهد تغییر چندانی در مواضع مختلف تل آویو نخواهیم بود. زیرا «لاپید» و «بنت» به اندازه «نتانیاهو» در قبال فلسطینیان سختگیر هستند. از همین روست که دیروز «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس تأکید کرد: «ما روی هیچ یک از تحولات داخلی رژیم اسرائیل حساب باز نمی‌کنیم.» و یک مقام سازمان آزادیبخش فلسطین نیز پس از سخنرانی «بنت» گفت: «دولت آینده با دولت نتانیاهو فرقی نخواهد داشت.»