۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهبود پیش‌بینی‌ها از آینده بعد از کرونا/ اقتصاد جهان ۴.۵درصد کوچک خواهد شد

۲۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
کد خبر: 467672
بهبود پیش‌بینی‌ها از آینده بعد از کرونا/ اقتصاد جهان ۴.۵درصد کوچک خواهد شد

سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی برخی پیش‌بینی‌هایش در رابطه با آینده اقتصاد جهانی را تغییر داده است که نشانگر نگاهی مثبت‌تر به ادامه روند اقتصاد جهان پس از شیوع کرونا است.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ به گفته سازمان همکاری و توسعه اقتصادی رکود اقتصاد جهانی برای امسال کمتر از آنچه پیش از این پیش‌بینی می‌شد و موجب ترس شده بود خواهد بود، اگرچه که سرعت روند بهبود کاهش یافته و به کمک‌های بیشتری از جانب دولت‌ها و بانک‌های مرکزی نیاز است.

اقتصاد جهانی امسال 4.5درصد کوچک‌تر خواهد شد که کمتر از 6درصدی بود که در ماه ژوئن پیش‌بینی شده بود، زیرا این سازمان پس از پایان قرنطینه و ازسرگرفته شدن دوباره فعالیت‌ها چشم‌انداز خود را نسبت به آینده تغییر داده است.

آمارها از جهش‌های اقتصادی در ماه‌های گذشته حکایت می‌کنند. برای مثال نرخ بیکاری آمریکا نسبت به ماه آگوست کاهش یافته و یا چین از بهبود وضعیت خرده فروشی و تولیدات صنعتی خبر داده است.

با وجود اینکه این آمار از ترسناک بودن سال 2020 می‌کاهد اما هنوز هم سرعت بهبود اقتصاد از تبعات کرونا کم است و میزان تولید بسیاری از کشورها تا پایان سال 2021 از دوران قبل از کرونا کمتر خواهد بود. همچنین هنوز خطراتی برای اقتصاد با آثار بلندمدت مثل ورشکستگی یا آسیب‌های شغلی وجود دارد.

در این میان سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می‌گوید احتمالا تا سال 2021 همچنان به حمایت‌های دولت‌ها و بانک‌های مرکزی نیاز است هرچند که کمک‌های فعلی هم منجر به تورم، کسری بودجه و بر هم ریختن ترازنامه‌های مالی دولت‌ها شده است.

اما این سازمان درعین حال اضافه می‌کند که این برنامه‌های کمکی باید طوری توسعه یابد که به کمک کسب‌وکارها یا بخش‌هایی بیاید که ماندگار هستند و می‌توانند به رشد اقتصادی کمک کنند.

البته برخی از پیش‌بینی‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بدتر هم شده است.

 در این زمینه بخوانید:

بازارها منتظر بیانیه کمیته فدرال بازار باز آمریکا

تورم و کسری بودجه، بزرگ‌ترین نگرانی رییس سابق فدرال رزرو

برای مثال این سازمان پیش‌بینی کرده است که اقتصاد هند امسال 10.2درصد کوچک خواهد شد که سه برابر پیش‌بینی‌های گذشته است و کشورهای آفریقای جنوبی، آرژانتین و مکزیک هم مشکلات بیشتری از آنچه ماه‌ ژوئن پیش‌بینی شده بود خواهند داشت.

این سازمان البته تاکید کرده است هنوز ابهامات زیادی در رابطه با چشم‌انداز و پیش‌بینی‌ها از میزان خرابی‌هایی که ویروس کرونا می‌تواند برای اقتصاد به بار بیاورد وجود دارد.