۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی هدفگذاری جدید تورمی فدرال رزرو/ استقبال از رویکرد سهل‌گیرانه تورمی

۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۰۶
کد خبر: 463124
بررسی هدفگذاری جدید تورمی فدرال رزرو/ استقبال از رویکرد سهل‌گیرانه تورمی

به دنبال تصمیم بانک‌مرکزی آمریکا برای کنارگذاشتن هدف تورمی 2درصدی برخی از مدیران اقتصادی آمریکا به تحلیل این تصمیم پرداختند.

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ به گزارش گاردین رییس بانک مرکزی آمریکا رویکرد جدیدی را در سیاست‌های پولی اقتصاد این کشور اتخاذ کرده است که براساس آن نرخ تورم در کوتاه مدت از 2درصد بالاتر خواهد رفت.

این به این معنا است که رییس بانک مرکزی آمریکا ترجیح می‌دهد تا اقدامات محرک فوق‌العاده خود را ادامه دهد  تا بازار کار و اقتصاد احیا شود.

بنظر می‌رسد این یک تغییر جهت واضح  از رویکرد پاول واکر، رییس سابق بانک مرکزی است که به عنوان کسی شناخته می‌شد که حتی به قیمت رکود اقتصادی با تورم مقابله می‌کرد.

اما سوال اینجاست که آیا این تصمیم رویکرد بانک مرکزی را تغییرمی‌دهد یا خیر؟

هیو بریسکو، یکی از مدیران در موسسه گلدمن ساکس در رابطه با این تصمیم گفت: سرمایه‌گذاران نگران این بودند که این تغییر در سیاست‌های پولی بانک مرکزی در آینده تبعات تورمی داشته باشد اما ما فکر می‌کنیم که جای چندان نگرانی وجود ندارد. چشم انداز ما این است که این هدفگذاری جدید تورمی نرخ تورم را تنها در دوره‌هایی به طور متوسط افزایش خواهد داد.

اگر نشانه‌هایی از بروز تورم لجام گسیخته در اقتصاد پدیدار شود ما از بانک مرکزی انتظار واکنشی سریع داریم هرچند هنوز این نشانه‌ها وجود ندارند. در حال حاضر با توجه به کاهش تقاضا و بیکاری گسترده بانک مرکزی دلایل زیادی دارد تا سیاست‌های متناسب با این وضع را اتخاذ کند.

پاول آشورث، رئیس ارشد اقتصاد سرمایه اقتصادی آمریکا گفت: اینکه این تصمیم در عمل باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد مشخص است اما باید دید که آیا در آینده و به دنبال این تصمیم بانک مرکزی پایش را از این محدوده هم فراتر خواهد گذاشت و به سراغ نرخ‌های بالاتری خواهد رفت؟

با توجه به اینکه نرخ بهره بلندمدت بسیار پایین است و بانک مرکزی نرخ بهره منفی را نامطلوب اعلام می‌کند، ما انتظار نداریم محرک‌های اضافی در اقتصاد پاسخ بدهند و این بدین معناست که شاید بانک مرکزی برای رسیدن به تورم 2درصدی خود هم موفق نشود، چه رسد به نرخ‌های بالاتر از 2درصد که دیروز درباره آن صحبت شد.

در این زمینه بخوانید

طوفان سخنرانی رئیس فدرال رزرو در بازار طلا

بانک مرکزی آمریکا بازارهای مالی را شوکه کرد

این سیاست عامدانه مبهم عنوان شده است و جروم پاول اعلام نمی‌کند چه میزان تورم بالا نیاز دارد پیش از اینکه باعث نارضایتی کمیته فدرال بازار باز شود.

اما ریشه این تورم دقیقا چه خواهد بود؟

نیل ویلیامز ، مشاور ارشد اقتصادی فدرال هرمس گفت: گفته‌های دیروز رییس بانک مرکزی در واقع ناامیدی وی را از اینکه رشد اقتصادی بهتر لزوما منجر به کاهش تورم نمی‌شود بیان می‌کند.

در واقع وی قصد دارد با دنبال کردن یک هدف تورمی متوسط بجای هدفی ثابت به آن اجازه دهد تا فراتر از نرخ 2درصدی برود که این کار فضا را برای احیای اقتصاد هم فراهم می‌کند. اما چالش اصلی در این راه این است که  درحالی که قطار تورم در حال حرکت است نیروهای کاهنده تورم به شکل دیگری عمل کنند از جمله کاهش بهره‌وری، بهبود کند نیروی کار و عدم حساسیت رشد اقتصادی به نرخ‌های پایین.

معاون موسسه fiera capital می‌گوید: این رویکرد ساده‌گیرانه‌تر نسبت به نرخ تورم این تصور را تقویت می‎کند که نرخ‌ها برای مدت طولانی در نازلترین سطوح باقی خواهند ماند که در بازگشت اقتصاد به سلامت و به عنوان یک منبع اصلی پشتیبانی از دارایی های پرخطر به طور کلی نقش مهمی خواهد داشت.

در حقیقت ، شکاف تولیدی بعدی و بالا رفتن سطح بیکاری ناشی از توقف اقتصادی در مارس و آوریل، تورم را پائین نگه داشته و به بانک‌ مرکزی اجازه می دهد تا برای آینده سیاست های پولی بسیار مناسبی را دنبال کند که نتیجه نهایی آن یک چرخه رشد قوی است که در سال‌های آینده هم دنبال می‌شود در حالی بانک مرکزی تمرکز خود را بر بستن شکاف در اقتصاد گذاشته است.

همچنین در این محیط سودمند احتمالا بازار سهام رشدهایی خواهد داشت.

یک مشاور اقتصادی در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری federated hermes  نیز می‌گوید: فدرال رزرو رویکرد آسان‌تری را نسبت به تورم پیش گرفته است و به جای هدف 2درصدی ثابت به دنبال متوسط 2درصد است. این اتفاق چالش های نرخ‌های دائما پایین را تأیید می کند و نشان می دهد که داشتن یک بازار کار قوی بدون تورم ممکن است و در مورد این تصمیم دلیلی وجود ندارد که بازارها هیجان‌زده شوند.