با وجود مشکلات اقتصادی و بیکاری میلیون‌ها آمریکایی بر اثر شیوع ویروس کرونا، آمار اخیر نشان می‌دهد که مجموع ثروت دوازده میلیاردر برتر این کشور در همین وضعیت به بیش از یک تریلیون دلار افزایش یافته است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ بر اساس آمار موسسه مطالعات سیاست، ثروت 12میلیاردر برتر ایالات متحده اخیرا به بیش از یک تریلیون دلار افزایش یافته است.

در واقع این آمار به ظاهر یک رقم بهت‌آور بوده که حتی در ویرانی اقتصادی گسترده‌تر بر اثر بیماری همه‌گیر ویروس کرونا بیشتر شده است.

چاک کالینز، مدیر اندیشکده پیشرو در واشنگتن گفت: "این متمرکز شدن ثروت و قدرت، یک واقعه نگران‌کننده در تاریخ ایالات متحده است. این مسئله نشان می‌دهد قدرت اقتصادی و سیاسی به میزان زیادی در دستان دوازده نفر است. از دیدگاه یک جامعه خودمختار دموکراتیک، این وضعیت نشانگر الیگارشی بودن (حکومتی که به دست چند تن اداره می‌شود) دوازده نفر است."

از آنجا که این بیماری همه‌گیر اولین بار در ماه مارس در ایالات متحده پدیدار شد، این 12فرد الیگارشی، در مجموع 40درصد، یا 283میلیارد دلار افزایش ثروت را تجربه کرده‌اند.

گفتنی است که مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، با 2.80درصد رشد در ثروت خود، بزرگترین ذینفع بوده، و تا تاریخ 13آگوست، دارایی خود را به سه برابر افزایش داده و به 73میلیارد دلار رسانده است. این میزان حتی شامل رشد قابل توجه سهام تسلا در روز دوشنبه که سبب سوق دادن ایلان ماسک به رتبه چهارم لیست میلیاردرهای بلومبرگ شد، نمی‌شود.

عمر اوکامپو، محقق برنامه IPS در خصوص نابرابری و منافع عمومی گفت: "کل ثروت این 12نفر بیش از مجموع تولید ناخالص داخلی بلژیک و اتریش است. در همین حال، ده‌ها میلیون آمریکایی بیکار هستند یا توسط بسته‌های حمایتی زندگی می‌کنند، و همچنین 170هزار نفر در ایالات متحده بر اثر کووید-19 جان خود را از دست داده‌اند."

این دوازده نفر، مانند همه افراد دیگر، با آغاز سالی سخت روبرو شدند و مجموع ثروت این گروه از اول ژانویه تا 18مارس تقریبا 100میلیارد دلار کاهش یافت. اما طولی نکشید که ثروت خالص آنها دوباره بازگشت و از میزان آن در سپتامبر 2019 فراتر رفت. البته به غیر از وارن بافت که ثروت وی هنوز دو میلیارد دلار نسبت به سال گذشته کمتر است.

تنها جف بزوس و این گروه نبودند که اخیرا بخت با آنها یار بوده است. بر اساس گزارش موسسه سیاست اقتصادی که به نقل از واشنگتن پست منتشر شد، جبران خدمات مدیر ارشد اجرایی، به بالاترین سطح خود در طول هفت سال گذشته رسید و قرار است که در سال 2020 باز هم افزایش یابد.

محققان دریافتند که در واقع، نسبت دستمزد بین مدیران ارشد و کارگران در 350شرکت بزرگ آمریکایی، 320 به 1 است.

در همین حال، بسیاری در این لیست "الیگارشی" عملکرد خوب دیگری نیز در روز سه‌شنبه داشتند. سهام آمازون 4.08درصد، آلفابت 2.67درصد، تسلا و مایکروسافت 0.57درصد افزایش یافت و همه در منطقه سبز قرار گرفتند.

سهام داوجونز با سقوط 0.24درصدی عقب ماند، در حالی که اس اند پی500 رشد 0.23درصدی و نزدک رشد 0.72درصدی را تجربه کردند.

در نمودار ارائه شده، میزان دارایی ثروتمندترین افراد آمریکا را مشاهده می‌کنید؛

ثروت میلیاردرهای آمریکایی