۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه بررسى کرد؛

دلیل تخلف برخى فولادی‌ها در مچینگ چیست؟

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
کد خبر: 482124
دلیل تخلف برخى فولادی‌ها در مچینگ چیست؟

مهدی رحیمی کارشناس بازار سرمایه در خصوص معاملات مچینگ شرکت‌های فولادی گفت: دلیل اینکه برخى فولادی‌ها اصرار به فروش محصول در معاملات مچینگ دارند، کاملا مشخص است؛ سیاست‌گذار در اقدامى اشتباه براى معاملات در تالار بورس، کف و سقف قیمتى مى‌گذارد و همین موضوع عامل اصلى برخى فولادى‌ها براى عرضه حداقلى در تالار و انجام معاملات در مچینگ است تا بخش بزرگى از عرضه ها در اختیار خود شرکت قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مهدی رحیمی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه قیمت‌هاى دستوری، انگیزه عرضه حداکثرى در بورس را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: مادامی که قیمت‌ها دستوری درنظر گرفته شود، با وجود همه مزیت‌هاى بورس، فولادسازان مقدار کمی را در تالار اصلى عرضه می‌کنند و بخش زیادی از تولیدات خود را در خارج از بورس و به صورت مچینگ به فروش می‌رسانند.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: قرار بود براساس نرخ جهانی و نرخ ارز، قیمت پایه فولاد مشخص شود و بعد با توجه به میزان عرضه و تقاضا، رقابت در تالار صورت گیرد، اما همچنان شاهد تعیین سقف و کف برای قیمت فولاد هستیم. تجریه ثابت کرده است که اگر قیمت‌ها دستوری داده شود، تولیدکننده انگیزه‌ای برای عرضه در تالار ندارد و به دنبال راهى براى فروش محصول خود تحت اختیار خودش مى گردد که این موضوع، مچینگ محسوب می‌شود.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، سهمیه بندی از یک سو و نظام قیمت‌گذاری دستوری از سوی دیگر عامل اصلی ایجاد رانت و معاملات مچینگ فولادی‌ها است و تا زمانی که این مشکل حل نشود، همچنان شاهد این اتفاقات خواهیم بود.

وى در پایان گفت: اگر اقتصاد آزاد و ‌بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت‌ها تعیین شود، فولادسازان هم تخلف کمتری می کنند و سیاست‌گذار نیز به هدف اصلى خود، یعنى تعادل بهتر بازار و کاهش فساد مى‌رسد.