۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ساختار مدیریتی سهام عدالت به چه صورت پیش خواهد رفت؟

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 458811
ساختار مدیریتی سهام عدالت به چه صورت پیش خواهد رفت؟

نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران درج شد و حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت ضمن تشریح جزئیات معامله سهام نخستین شرکت استانی سهام عدالت در بورس، از فراهم شدن امکان فروش بخشی از سهام عدالت به روش غیرمستقیم در بورس خبر داد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ از ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت، ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم و  ۳۲ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و در حال حاضر تمام دارندگان سهام عدالت می‌توانند ۶۰ درصد سهام خود را معامله کنند.

ذکر این نکته ضروری است که روز گذشته برخی از رسانه‌ها خبری مبنی بر تغییر وضع سهام عدالت از مستقیم به غیرمستقیم را منتشر کردند. البته علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران این خبر را تکذیب کرد و گفت: در روز گذشته به اشتباه، خبری مبنی بر تغییر وضع سهام عدالت از مستقیم به غیرمستقیم در رسانه‌ها اعلام شد که درست نیست و افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند می‌توانند ۳۰ درصد دوم سهام خود را مانند گذشته از طریق کارگزاری‌ها یا بانک‌ها بفروش برسانند و افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند نیز بعد از ورود شرکت سرمایه گذاری استانی به بورس، می‌توانند ۶۰ درصد سهام خود را بفروشند.

به گفته حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، امکان دریافت کارت اعتباری برای کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند بعد از ورود شرکت آن استان به بورس نیز امکان‌پذیر است. وی با اعلام خبر ورود شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی در روز گذشته، از ورود بیش از ۳۰ شرکت استانی که جمع ارزش آنها بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است در هفته‌های آتی خبر داد.

پذیرش شرکت‌های استانی در سازمان بورس بر اساس دستورالعمل‌های مشخص صورت می‌گیرد. امروز نیز مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور حفظ حقوق تمامی مشمولین سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند و واجد شرایط عضویت در هیات مدیره نهادهای مالی هستند، مهلت ارسال اطلاعات داوطلبان متقاضی عضویت در هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی  حداکثر تا ساعت ۲۴ مورخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ تمدید شد.

در این زمینه بخوانید؛

جزئیات اعطای وام از طریق سهام عدالت اعلام شد

۱۱میلیون و ۷۵۰هزار تومان؛ ارزش سهام عدالت قابل فروش

امکان تغییر روش آزادسازی سهام عدالت وجود ندارد

خبر خوش برای سهامداران عدالت غیر مستقیم

شرکت سرمایه‌گذاری استان سهام عدالت خراسان جنوبی به عنوان نخستین شرکت استانی سهام عدالت در بازار سرمایه قابل معامله خواهد بود. سرمایه فعلی شرکت سرمایه‌گذاری استان سهام عدالت خراسان جنوبی در مجموع با ارزشگذاری روز بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

ترکیب پرتفوی سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی که نخستین شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران است، مشتمل بر سهام شرکت‌های  فلزات اساسی، بانکی، پالایشگاهی، خودروسازی و ... است که ارزش آنها در یکم تیرماه، مبنای سرمایه جدید شرکت بوده و افزایش قیمت سهام شرکت‌های موجود در پرتفوی شرکت تا این تاریخ به حدود ۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

با درج این شرکت در تابلوی دوم بورس تهران، دارایی ۴۰۰ هزار نفر از مردم استان خراسان جنوبی از قابلیت نقدشوندگی برخوردار شده است و مشولان سهام عدالت در این استان می‌توانند ارزش سهام خود را مشاهده کنند.

دلایل تاخیر واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت

در ماه‌های اخیر برخی از مشمولان سهام عدالت اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند، اما مبالغی ناچیز یا ارقامی مانند ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان برای این اشخاص واریز شده است. فهیمی درخصوص علت این موضوع به بسته بودن برخی از نمادها و عدم امکان فروش آنها اشاره کرد و تصمیم فروش یا عدم فروش را در اختیار کارگزاری دانست. به گفته وی، کارگزاری، آن بخش از پول فروخته شده را نگه نمی‌دارد تا یکجا بپردازد، بلکه همان موقع واریز می‌کند.

عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به موضوع تشخیص کارگزاری‌ها درخصوص فروش یا عدم فروش سهم نیز اشاره کرد.

لازم به ذکر است سهامدارانی که شماره موبایلشان به نام خودشان نیست، باید به سامانه sahamedalat.ir مراجعه کند و اطلاعات تماس یا شماره شبا خود را اصلاح کنند تا شماره شبا توسط بانک مرکزی تایید شود.

ارزش روز سهام عدالت

در پایان معاملات روز گذشته، مورخ ۱۹ مردادماه، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۲۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی به محدوده ۴۰ میلیون تومان رسیده است. سهامدارانی که دارای سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هستند، اگر قصد فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت خود را دارند، حدود ۱۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند.