۰ نفر

آینده بورس ایران | سبز یا قرمز ؟!

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۴
کد خبر: 455312
آینده بورس ایران | سبز یا قرمز ؟!

این که آینده هر بازاری ممکن است گاهی مثبت و یا منفی باشد، کاملا طبیعی است. اما نکته ای که به خصوص در بازار بورس خیلی اهمیت داره اینه که در بدترین شرایط، سهام های تو در حال رشد و مثبت باشند!

چیزی که خیلی در بازار بورس اهمیت داره. تضمین پول و سرمایه شما در بازار بورس تنها یک راه داره. شاید خیلی ها فکر کنن بازار بورس وابسته به شانسه در حالی که این این طور نیست. تنها راه نجات و رشد چند برابری پول شما در بورس آموزش بورس هست. که در وب سایت ماهان تیموری آموزش بورس رایگان و ویژه (هوش بورسی) آموزش داده شده.

نقدشوندگی سریع در بورس

با توجه به این که شما در بورس سهام خرید و فروش می کنین،.در عرض ۱ الی ۳ روز میتونین تمام پول خود و سودی که دریافت کردین رو از بورس بیرون بکشید.و این یک مزیت بسیار عالی برای این نوع سرمایه گذاریه. اما باید به این نکته دقت کرد که کسانی می تونن از این نقدشوندگی پول خوبی نصیبشون بشه که هم سهم هارو به صورت بنیادی و هم تکنیکال بررسی کرده باشن.که در این صورت بیش ترین سود رو می تونید داشته باشید. آموزش رایگان تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی به صورت رایگان بورس رو هم می تونید از وب سایت ماهان تیموری بهره مند بشید.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی، همون طوری که از اسمش پیداست،.قراره روی بنیاد هر سهم یا به عبارت بهتر هر نماد کار کنه. فرقی نمیکنه.که شما کدوم سهم یا نماد رو در بازار سرمایه برای خرید انتخاب می‌کنید،.چیزی که باید بدونید اینه که هر سهمی، یک بنیاد داره.

ما برای اینکه بنیاد یک سهم رو به خوبی درک کنیم،.باید اول یه دید کلی از اصول تحلیل بنیادی به دست بیاریم. اصول تحلیل بنیادی به ما یک شمای کلی میدن.که ما قراره چه کاری در تحلیل بنیادی انجام بدیم.و چه طور میدونیم با یک دید فاندامنتال، یک سهم خوب بخریم.

تحلیل بنیادی وضعیت اقتصادی کشور

اصول تحلیل بنیادی

در تحلیل بنیادی همیشه چهار تا اصل مورد توجه میگیره. این چهار تا اصل به زبان ساده:

  • تحلیل وضعیت اقتصادی کشور
  • تحلیل صنعت
  • تحلیل وضعیت شرکت
  • بررسی برنامه‌های آتی و آینده‌ی نماد

تحلیل تکنیکال چیست؟

اولین سوالی که ما باید در حوزه‌ی تحلیل تکنیکال بهش جواب بدیم، اینه که اصولا تحلیل تکنیکال چیه؟.ببینید، تحلیل تکنیکال تعاریف متعددی داره که من همرو براتون میگم.و دونستن اون هم بسیار واجبه. اما اگر بخوام بهتون یه تعریف ساده بگم:

"تحلیل تکنیکال، علم آنالیز و بررسی نمودارهای بورسی،.با استفاده از ابزارهای تحلیل در بازارهای مالیه.".یعنی ما در بورس، یه نمودار یا چارتی داریم که با استفاده از یک سری ابزارها و با نکاتی که توی علم تحلیل تکنیکال هست،.شروع می‌کنیم به تحلیل یک سهم یا کل بازار.

تعریف اول در تحلیل تکنیکال مربوط به نمودار زمان_قیمت است..در تعریف اول از تحلیل تکنیکال داریم که:."در هر نموداری که یک سوی آن زمان باشد، یک سوی آن قیمت،.می‌توانیم رفتار سهم را تشخیص دهیم و بر اساس پارامترهایی که توی بازار سرمایه هست،.برای آینده سهم تحلیل داشته باشیم.

تعریف دوم چی میشه؟

تعریف دوم از تحلیل تکنیکال میگه که:."فرآیند اصلی تحلیل تکنیکال در بازار بورس،.به این صورت است که ما قیمت سهم و روند آن را در گذشته می‌بینیم،.آن را با روند فعلی تطبیق می‌دهیم و سپس برای آینده‌ی آن تصمیم می‌گیریم.".به زبان ساده بخوام براتون بگم، تحلیل تکنیکال،.یعنی بررسی گذشته و تصمیم گیری برای آینده یک سهم.

خب حالا سوال بعدی که پیش میاد اینه که."ما چطوری میتونیم تحلیل تکنیکال رو آموزش ببینیم؟.چطور میتونیم بر اساس تحلیل تکنیکال سهام بازارهای مالی رو تحلیل کنیم؟.آیا تحلیل تکنیکال، برای بازار بورس ایران سود ساز است؟ "

اصول تحلیل تکنیکال در بازار بورس

برای شناخت اصول تحلیل تکنیکال هم نیاز داریم که یه سری از تعاریف از اصول اولیه تحلیل تکنیکال رو با هم مرور کنیم..این تعاریف، تعاریف اصولی‌ای هستند که  به ما میگن،.ما چه دیدی باید از تحلیل تکنیکال داشته باشیم.

تعریف اول میگه که: "همه اطلاعات، توی قیمت یه سهم هست.".این یعنی شما اگر بتونید روی نمودار یک سهم،.قیمتشو تحلیل کنید و بقولی یک تکنیکالیست باشید،.دیگه نیاز ندارید که به سراغ روش‌های دیگه برید و یا بخواید بر اساس شنیده هاتون معامله کنید.

توی اولین تعریف تحلیل تکنیکال، ما به یک نکته‌ی مهم میرسیم و اون اینه که:."ما توی بازار‌های مالی، ما به هیچ وجه نیاز نداریم که به رانت دسترسی داشته باشیم.و یا یه سری اطلاعات پنهان رو از یک سری سیگنال فروش‌ها دریافت کنیم. چرا؟.چون وقتی تکنیکال بلد باشیم،.همه اتفاقات روی قیمت یک سهم رو میتونیم درک کنیم و همه چیز برای ما واضح هستش.  

اما بریم سراغ تعریف دوم. توی تعریف دوم تحلیل تکنیکال داریم که:."آینده شبیه به گذشته است.".بر اساس یک اصل ریاضی، تحلیل گرها معتقد برآیند که وقتی روندی برای چندین بار به شکل مشابه اتفاق می‌افتد،.پس می‌توان این انتظار را داشت که دوباره اتفاق بیفتند.

در واقع تحلیل تکنیکال، به ما این قدرت رو میده که با نگاه به رفتارهایی که یک سهم در گذشته داشته،.برای آینده‌ی سهم تصمیم بگیریم. این مورد،.حتی برای کسانی که میخوان دلار و طلا هم بخرن خیلی خوبه..حداقل میتونه یک  دور نما رو بهشون بده.

بازار هم درست مثل یک معادله‌ی ریاضی میمونه و هر کسی که شیوه‌ی حل اصول بازار رو بدونه،.میتونه با علم تحلیل تکنیکال،.بازار رو تحلیل کنه و سودهای بسیار عالی از بازار بدست بیاره..البته یه فرقی هم وجود داره و اونم اینه که برای یادگیری تحلیل تکنیکال ما نیاز به یادگیری علم ریاضی نداریم.و نیاز به این نداریم که خیلی سواد تحصیلی بالایی داشته باشیم.

اصطلاحات و نمادهای تحلیل تکنیکال

نمودار: اولین چیزی که باید باهاش آشنا باشید،.یک نموداره. نمودار یا چارت،.مجموعه اطلاعاتیه که ما از یک سهم و یا یک نماد توی بازار،.به دست می‌آریم. مثلا وقتی میخایم، روی یک سهم،.مثل سیمان تهران یا سایپا، تحلیل بزنیم، باید بریم و نماد ستران (سیمان تهران).و یا خساپا (خودروسازی سایپا) رو سرچ کنیم و اون رو تحلیل کنیم.

5

نموداری که ما در تمام دنیا، روی اون تحلیل انجام میدیم،.نمودار قیمت _ زمان هستش. نمودار قیمت زمان،.یعنی ما یه اطلاعاتی داریم که توی اون قیمت در طول زمان نشون داده میشه..باز هم به زبان ساده‌تر بخام بهتون بگم:.."هر وقت یک نمودار بورسی دیدید، ردیف عمودی، قیمت هست و ردیف افقی زمان".یا باز هم ساده‌تر ".عرض هر نمودار، قیمت هستش و طول هر نمودار، زمان."

قیمت: وقتی به ردیف عمودی یک سهم نگاه می‌کنیم،.میتونیم قیمتش رو ببینیم. قیمت،.در بازار بورس، یعنی قیمت هر سهم..یعنی اگر قیمت سهم خساپا، 300 تومن باشه،.یعنی شما برای خرید هر سهم خساپا باید سیصد تک تومن پول بدید.و اگر بخاید ده تا سهم خساپا بخرید باید سه هزار تومن هزینه کنید.

زمان: وقتی به ردیف افقی نگاه می‌کنیم، زمان رو میبینیم..زمان برای ما یک عامل تعیین کننده توی تحلیل تکنیکال هست،.به این دلیل که ما میتونیم در زمان‌بندی های متفاوت، بفهمیم که روند یک سهم صعودی و یا نزولی است..یا تا کجا و تا کی قرار است صعودی شود و کی قرار است روند نزولی به خودش بگیرد.

برای ادامه حتما مقالات آموزش بورس رایگان رو در لینک زیر در وب سایت ماهان تیموری مطالعه کن !