۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تداوم رشد بازار سرمایه/ اصلاحات جزئی برخی از سهم‌ها، بر روند کلی بازار تاثیر ندارد

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۱
کد خبر: 450047
تداوم رشد بازار سرمایه/ اصلاحات جزئی برخی از سهم‌ها، بر روند کلی بازار تاثیر ندارد

رباطی، کارشناس بازار سرمایه گفت: تحلیل بازار از قالب‌های تئوریک مالی و اقتصادی خارج شده است. حدود هفت ماه است که نمی‌توان بازار سرمایه را، براساس این قالب‌های معمول تحلیل کرد.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ مهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: بنابراین، بسیاری از فعالان قدیمی‌تر در بازار و افرادی که به میزان بیشتری رویکرد تئوریک به بازار دارند، نمی‌توانند بازار سرمایه را تحلیل کنند.

وی افزود: برخی از این افراد، موضوع حباب و سیگنال خروج از بازار را مطرح کردند. اما علی‌رغم تمام این موضوعات، تداوم رشد بازار سرمایه را شاهد هستیم. برای علت این امر، گزینه‌های متفاوتی را میتوان مطرح کرد.

رباطی اضافه کرد: از یک سو، موضوع تشکیل حباب مطرح می‌شود. از سوی دیگر میتوان گفت، در دو سال آینده با تورمی جدی مواجه خواهیم بود و بازار سهام به استقبال این تورم رفته است. در اصطلاح، بازار سرمایه در حال پیشخور تورم است.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران اظهار داشت: به نظر من نکته قابل توجه از جنبه معامله‌گری این است که، سرمایه‌گذارانی که ریسک بازار را می‌پذیرند و وارد بازار سرمایه می‌شوند، رویکرد خود را به سوی سهم‌هایی که نقدشوندگی بالا، سود تقسیمی و قابلیت نگهداری بلند مدت ( سهم‌های بنیادی) دارند، تغییر دهند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: افرادی که اعتقاد به ریسک بالای بازار داشته و تصور می‌کنند بخش بزرگی از سرمایه‌های خود را در معرض خطر قرار می‌دهند، بهتر است به بازار ورود پیدا نکنند. زیرا اتفاقی را شاهد بوده‌ایم که تا به حال در بازار سرمایه، رخ نداده است و این امر، تحلیل را پیچیده‌تر می‌کند.

وی افزود: برخی از معاملات واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری مالی یکم، به دلیل فاصله گرفتن قیمت تابلو با NVA  صندوق، مورد تایید ناظر بازار قرار نگرفت. در نتیجه ناظر بازار، تصمیم به ابطال معاملات گرفت.

رباطی تصریح کرد: پیش‌بینی من، پیشرو بودن گروه بانکی‌ها در ابتدای سال جاری بود. این موضوع نیز رخ داد و از ابتدای سال تاکنون، بیشترین ارزش معاملات در اغلب روزها متعلق به گروه بانکی‌ها بود.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران اضافه کرد: من فکر میکنم این اتفاق، کماکان در بازار ادامه‌دار خواهد بود. اما پیش‌بینی من این است که، تغییر رویکردی رخ خواهد داد و به سمت برخی از شرکت‌های پتروشیمی که پایین‌تر از ارزش ذاتی هستند، حرکت خواهیم کرد. همچنین رشد قابل توجهی را در شرکت‌های پتروشیمی که وضعیت بنیادی مناسبی دارند، شاهد خواهیم بود.

وی اظهار داشت: ممکن است در کوتاه مدت، اصلاحات جزئی در برخی از سهم‌ها رخ دهد. اما این امر، باتوجه به روند کلی بازار سرمایه، ورود نقدینگی، سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرده و متغیرهای کلان اقتصادی، تاثیر زیادی بر شاخص بازار نخواهد گذاشت.