۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

گزارش‌های متعدد از مشکلات بزرگ‌ترین کارگزاری‌ کشور / مدیران «مفید» پاسخگو نیستند

۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 448000
گزارش‌های متعدد از مشکلات بزرگ‌ترین کارگزاری‌ کشور / مدیران «مفید» پاسخگو نیستند

در دو سال اخیر، بازار سرمایه رشد زیادی را شاهد بوده و تعداد سرمایه‌گذاران در این بازار افزایش یافته است. در گزارش‌های قبل نیز، به موضوع رشد همگام نهادهای مرتبط با بورس، اشاره شد. اما مشکلات کارگزاری‌ها، که یکی از اصلی‌ترین نهادهای مرتبط با بازار سهام هستند، همچنان پابرجا است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ گلایه‌های متعددی از سوی برخی از مردم و سرمایه‌گذاران درخصوص مشکلات سیستم‌های کارگزاری با پایگاه خبری اقتصادآنلاین مطرح شده است.

 باوجود این شکایات و صحبت‌های حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری دیروز خود، مبنی بر لغو مجوز کارگزارانی که نتوانند با رشد بازار سرمایه، خود را توسعه دهند و کیفیت خدمات را بالا برند، موانع هنوز وجود دارد.

طبیعی است که با افزایش تعداد سرمایه‌گذاران، مراجعه برای دریافت خدمات از سوی کارگزاری‌ها نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، کارگزاری‌ها باید زیرساخت‌های مناسبی را برای افراد فراهم کنند تا ثبت سفارش‌ها برای خرید و فروش سهام، مشاوره، دریافت اعتبار و... راحت‌تر صورت گیرد. 

اما این اقدامات برای افزایش کیفیت نه تنها صورت نگرفته است، بلکه مشکلات نیز بیشتر شده است و برخی را با زیان مواجه کرده است.

در روزهای اخیر، گلایه‌های متعددی از سیستم اولین کارگزاری کشور شده است. کارگزاری مفید، یکی از شناخته‌ترین کارگزاری‌ها در کشور است و تعداد زیادی از مردم به دلیل شهرت این کارگزاری به آن مراجعه می‌کنند. 

کارگزاری مفید، حدود 20 درصد از معاملات بازار سهام را به خود اختصاص می‌دهد. اما مشکلات سیستم‌های آن، هنوز پابرجا است. مدیران این کارگزاری پاسخگویی مناسبی درخصوص این موضوع نداشته و راهکاری برای رفع نارضایتی‌های سرمایه‌گذاران درنظر نگرفته‌اند. 

با اختلالات سیستم کارگزاری، امکان ثبت سفارش برای سرمایه‌گذاران سخت می‌شود و ضررهای زیادی را به آنها وارد می‌کند. بسیاری از افراد، به دلیل این اختلالات دچار مشکل شده و برخی، قطعی سرویس‌های کارگزاری مفید را باعث زیان سبد سهام‌شان می‌دانند. تعداد گزارش‌هایی که در این زمینه به اقتصاد آنلاین ارسال شده نسبتا بالاست.

در حال حاضر به دلیل رشد بازار سرمایه و تداوم ورود افراد به این بازار، سود زیادی نصیب کارگزاری‌ها به خصوص کارگزاری‌های بزرگ مانند مفید می‌شود. بسیاری از کارشناسان کارمزد تقریبا یک درصدی کارگزاران از معاملات سهام را (خرید و فروش) را گران ارزیابی می‌کنند. 

بدیهی است کارگزاری‌های بزرگ مانند مفید باید به ارتقای سیستم‌ها و کیفیت خدمات خود فکر کنند و در صورت بروز مشکل، به سوالات سرمایه‌گذاران پاسخ دهند. اما تاکنون اقدامی درخصوص دو مورد اشاره شده انجام نشده است.

گفتنی است که مدیران این کارگزاری، از پاسخگویی به رسانه‌ها امتناع می‌کنند و خبرنگار اقتصاد آنلاین تا کنون موفق به تماس با مسئولان کارگزاری مفید به منظور دریافت توضیحات لازم نشده است.