۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تعیین تکلیف یک اختلاف قدیمی در حساب پالایشگاه‌ها/ زیان نفتی‌ها بعد از هفت سال جبران شد

۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۳
کد خبر: 356469
تعیین تکلیف یک اختلاف قدیمی در حساب پالایشگاه‌ها/ زیان نفتی‌ها بعد از هفت سال جبران شد

تعیین و تکلیف ما به التفاوت نرخ ارز محاسباتی که در سه ماهه آخر سال 91 شرکت‌های پالایشی با آن خوراک مورد نیاز برای تولید مواد ویژه دریافت کرده‌اند و محصولات تولیدی خود را به فروش رسانده‌اند، سبب شد تا سود بیشتر شرکت‌های پالایشی افزوده شود.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات امروز بازار سهام در حالی پایان یافت که در خلال داد و ستدهای امروز سرمایه گذاران شاهد توقف دست جمعی نمادهای پالایشی بودند. بر این اساس تمامی نمادهای پالایشی در بورس و فرابورس شامل نماد شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز تعلیق شدند. در اطلاعیه تعلیق نماد معاملاتی شرکت‌های یاد شده به جز اینکه ناشران یاد شده به استناد ماده 19 مکرر 1/ 12 مکرر چهار دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات از جریان معاملات خارج شده‌اند توضیح دیگری ذکر نشده بود.

با این حال به نظر می‌رسید که تعلیق نمادهای پالایشی به دلیل اطلاع رسانی باشد که پیش از تعلیق این نمادها به توقف نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تبریز انجامید. همین طور نیز شد، در ساعات اخیر شفاف سازی تمامی شرکت‌های یاد شده بر روی تارنمای کدال درج شد. تمامی این گزارش‌ها دلالت بر آن دارند که دلیل توقف این نمادها تعیین و تکلیف ما به التفاوت نرخ ارز محاسباتی است که در سه ماهه آخر سال 91 شرکت‌ها با آن خوراک مورد نیاز برای تولید مواد ویژه دریافت کرده‌اند و محصولات تولیدی خود را به فروش رسانده‌اند.

در آن سال به دلیل نوسانات شدید ارزی که منجر به تغییر قیمت دلار از حدود 1120 تومان به فراتر از سه هزار تومان شده بود، سبب شد تا این شرکت‌ها برای مدتی محصولات خود را با نرخ ارز دولتی بفروش برسانند این در حالی است که طی همین مدت پالایشی‌ها مواد ویژه تولیدی خود را با خوراک دریافتی بر مبنای نرخ ارز بازار آزاد تولید کرده بودند.

در پی این واقعه شرکتهای پالایشی اقدام به اعتراض و درخواست پرداخت مبلغ مابه التفاوت کردند. این موضوع برای تایید به سازمان حسابرسی ارسال و مورد رسیدگی و تایید قرار گرفت. پس از تایید ما به التفاوت مزبور توسط دیوان محاسبات کشور مقرر شد اعلامیه بدهکار به حساب شرکت ملی پالایش و پخش منظور و درآمد یاد شده به حساب این شرکت‌ها منظور شود.

انتظار می‌رود از محل دریافت این مبلغ سود سال مالی جاری بسیاری از این شرکت‌ها تغییر کند. در همین راستا پالایش نفت تبریز اعلام کرده است که به میزان 73.6 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده که به میزان 15 تومان سود هر سهم «شبریز» را افزایش خواهد داد.

«شراز» نیز از منظور شدن 89 میلیارد 400 میلیون تومان در حساب سایر اقلام درآمد عملیاتی در دفاتر خود خبر داده و اعلام کرده است که مبلغ یاد شده تاثیری 67 تومانی در سود هر سهم این شرکت می‌گذارد. رقم گزارش شده برای «شپنا» اما اندکی بیشتر است. مطابق با آنچه که پالایش نفت اصفهان در خصوص این رویداد اعلام کرده از محل ما به التفاوت یاد شده 940 میلیارد تومان به حساب بدهکاری شرکت ملی پالایش و پخش منظور شده است. شفاف سازی «شتران» نیز حکایت از آن دارد که شرکت یاد شده 283 میلیارد تومان از این بابت منتفع می‌شود که تاثیری 9 تومانی بر EPS آن خواهد داشت.

در میان تمامی نمادهایی که از این بابت به شفاف سازی پرداخته‌اند «شاوان» تنها شرکتی بوده که اعلام کرده هیچ نوع تاثیری از این رویداد نمی‌پذیرد. شرکت پالایش نفت لاوان در این باره اعلام کرده است که «درخصوص نحوه تسویه حساب زیان ناشی از سود و زیان مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله ای مربوط به فروش فرآورده های نفتی ویژه شرکت های پالایش نفت در دوره سه ماهه منتهی به 30 آذر ماه سال 1391 به استحضار می رساند موضوع فوق به دلیل عدم تولید فرآورده ویژه در آن مقطع برای این شرکت موضوعیت ندارد.»

گفتنی است، تا لحظه نگارش این گزارش شرکت پالایش نفت بندر عباس هیچ گونه اطلاع رسانی در خصوص چند و چون محاسبات مذکور نکرده است.