۰ نفر

کرونا اسکناس را از چرخه خارج کرد

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۱۰
کد خبر: 423695
کرونا اسکناس را از چرخه خارج کرد

دیگر نگران اسکناس نو برای نوروز نباشید و حتی اسکناس در جیب تان هم نگذارید، چرا که دریافت و پرداخت هرنوع اسکناس، سکه و چک در بانک‌ها ممنوع شد. با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس قرن و شیب صعودی آن، حال دستگاه‌های اجرایی توصیه‌ها و بخشنامه‌های سختگیرانه‌تری ابلاغ می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، کرونا تاکنون جان شش کارمند شبکه بانکی را گرفته است و این درحالی است که تعداد مراجعان به بانک‌ها افزایش یافته است. البته تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از رشد 37 درصدی تراکنش‌های غیرحضوری بانکی حکایت می‌کند، ولی همچنان برخی ترجیح می‌دهند با حضور در بانک‌ها کار خود را انجام دهند. بدین ترتیب با توجه به خطر ابتلای کارمندان بانک و همچنین مراجعان، عملیات بانکی با شکل جدیدی در کشور ارائه می‌شود.

درهمین راستا بانک مرکزی در بخشنامه‌ای از ممنوعیت توزیع اسکناس نو در شعب بانکی خبرداد و اعلام کرد: بانک‌ها باید از دریافت و پرداخت هرگونه وجه نقد اعم از اسکناس، ایران چک و مسکوک اجتناب کرده و چنانچه ضرورتی به دریافت وجوه از مشتریان وجود داشت با رعایت کامل اصول بهداشتی انجام شود.

بانک مرکزی همچنین در این بخشنامه مهم ابلاغ کرد که در روزهای پایانی سال اسکناس نو، توزیع نمی‌شود. ضمن آنکه دریافت و پرداخت وجه نقد در بانک‌ها محدود شده است.

بانک مرکزی به بانک‌ها دستور داده است که همچنین تعدادی از دستگاه‌های خودپرداز فقط برای خدمات الکترونیکی اختصاص یابد ضمن آنکه این دستگاه‌ها نیز ضدعفونی شوند.

براین اساس، واحدهای روابط عمومی بانک‌ها موظف هستند مخاطرات ناشی از مبادله وجوه نقد را در احتمال ابتلا به بیماری «کووید19»، به مشتریان خود از طرق مختلف مانند اطلاعات داخل شعب، فایل‌های صوتی و تصویری و نیز بهره‌برداری از امکانات رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی اطلاع‌رسانی کنند.

در این بخشنامه آمده است: همه ساله به مناسبت ایام نوروز و سنت استفاده از اسکناس به‌عنوان عیدی در بین خانوارهای ایرانی، بانک‌ها اقدام به توزیع اسکناس نو در بین عموم مردم می‌کنند که باتوجه به شرایط حال حاضر و با هدف جلوگیری از انتقال بیماری، در تجمعات ایجاد شده برای دریافت اسکناس نو و همچنین خطر گسترش بیماری از طریق رد و بدل شدن اسکناس بین افراد خانواده، دوستان و آشنایان، توزیع اسکناس نو در روزهای پایانی سال به هر نحو در شعب و خزانه بانک‌ها ممنوع بوده و لازم است این موضوع از طرق مقتضی به عموم مردم اطلاع‌رسانی شود.

انتقال وجوه دریافتی به خزانه بانک‌ها باید با رعایت تمام جوانب احتیاطی صورت گیرد و از دوبار شمار کردن آن توسط کارکنان خزانه‌ها جدا خودداری شود.

کارکنان تمام بانک‌ها باید نسبت به راهنمایی و ارائه ابزارهای جایگزین وجه نقد به مشتریان خود در شعب اهتمام ویژه‌ای داشته و واحدهای ذیربط نیز مکلف هستند تمام شرایط و امکانات لازم را برای این منظور در شعب مهیا کنند.

بانک‌ها موظف هستند، تعداد مشخصی از دستگاه‌های خودپرداز خود را به‌صورت غیرنقد و فقط برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک اعم از کارت به کارت، دریافت موجودی، پرداخت قبوض و... تنظیم کنند. تعداد و محل استقرار دستگاه‌های مذکور باید به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی شود.

به‌منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از طریق تماس فرد با صفحه کلید، دریچه دریافت پول و... مقتضی است تمام دستگاه‌های خودپرداز بویژه آنهایی که عملیات پرداخت وجه نقد را انجام می‌دهند توسط عوامل پول‌گذاری و نگه‌داری در فواصل زمانی مشخص ضدعفونی شود.

به‌منظور اطمینان از ارائه مطلوب خدمات بانکداری الکترونیک مقتضی است واحدهای انفورماتیک بانک‌ها به‌صورت 24 ساعته وضعیت سامانه‌های پرداخت الکترونیک خود را رصد و در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات احتمالی اقدام کنند.

پیش‌بینی می‌شود با افزایش اطلاع‌رسانی به مردم و همچنین سختگیری و محدودیت بانک‌ها برای ارائه خدمات حضوری، میزان استفاده از خدمات غیرحضوری بانکی رشد قابل توجهی یابد. در سال‌های اخیر خوشبختانه ابزارهای بانکداری الکترونیک توسعه قابل توجهی داشته است و هم‌اکنون «موبایل بانک» و «اینترنت بانک» جزو خدمات مرسوم تمام بانک‌های کشور است. تنها خلأیی که دراین زمینه وجود دارد، برخی از مشتریان مسن بخصوص در میان بازنشستگان است که آشنایی چندانی با این ابزارها ندارند که آنها نیز می‌توانند برای سلامتی خود کار با این ابزارها را یاد بگیرند یا از نزدیکان مورد اعتماد خود کمک بگیرند.