۰ نفر

در گفت‎وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

سنت قرض‌الحسنه یک سرمایه اجتماعی است/ الگوبرداری جهان از قرض‌الحسنه ایرانی

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۳۰
کد خبر: 422006
سنت قرض‌الحسنه یک سرمایه اجتماعی است/ الگوبرداری جهان از قرض‌الحسنه ایرانی

یک کارشناس پولی و بانکی قرض‌الحسنه را یک سرمایه ‌اجتماعی عنوان کرد که فقدان آن تامین مالی خرد در کشور را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌سازد.

اقتصاد آنلاینصبا نوبری؛ کامران ندری در گفت‌وگو خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه قرض الحسنه در اقتصاد ما یکی از ابداعاتی است که جای دیگری مشاهده نمی‌شود، گفت: به نظر می‌رسد سنت قرض‌الحسنه ریشه در ارزش‌ها و آموزه‌های سنتی کشور ما دارد و تاکنون بسیار هم کارساز بوده است.
وی افزود: در کشور ما گرچه قرض الحسنه تامین مالی خرد محسوب می‌شود یعنی نیازهای کوچک و خرد خانوارها و یا بنگاه های خیلی کوچک تولیدی را برطرف می‌کند اما در حد واندازه خودش بسیار موثر و کارآمد بوده و گره‌های زیادی را از مشکلات خانوارها و بنگاه‌های کوچک باز کرده است.
این کارشناس بانکی ادامه داد: می‌توانم بگویم در زمینه تامین مالی خرد اگر توجه ویژه ای به قرض‌الحسنه می‌کردیم می‌توانستیم این برند را به نام خودمان ثبت کنیم زیرا در این زمینه ایران از لحاظ تاریخی پیشتاز بوده و اگر می‌توانستیم این را به دنیا معرفی کنیم شاید برند تامین مالی خرد برای ایران ثبت می‌شد و قابلیت اینکه کشورهای دیگر هم بتوانند از آن الگوبرداری کنند وجود داشت.
وی با اشاره به اینکه صندوق‌های قرض‌الحسنه در حال تبدیل به بانک‌های قرض‌الحسنه هستند و یکی از سرمایه‌های اجتماعی در کشور ما محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این نهادها به صورت بسیار خودجوش درکشور به وجود آمده‌اند یعنی بدون مداخله حاکمیت ایجاد شدند و حتی به درون خانواده‌ها و گروه‌های نسبی یا کاری نفوذ یافته و افراد این تسهیلات را برای خودشان ایجاد کردند و از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.
ندری یادآور شد: قرض‌الحسنه در بانک‌های ایرانی برخلاف صندوق‌ها چندان موثر نبوده است البته به اسثتنای بانک‌هایی که به طور خاص در زمینه قرض‌الحسنه فعالیت می‌کنند مثل بانک قرض الحسنه مهر ایران که عملکرد بسیار خوبی داشته است اما در بانک‌های تجاری دیگر معمولا تنها کارکنان آن‌ها از مزایای تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند می‌شوند.
این کارشناس با تاکید بر اینکه تسهیلاتی که این بانک‌ پرداخت کرده بسیار گره‌گشا بوده است، افزود: استقبال مردم هم بد نبوده است و نرخ کارمزد هم معقول است و مطالبات معوق بانک هم بسیار پایین است. در حوزه تامین مالی خرد اگر این نهادها نباشند مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند زیرا سایر بانک‌ها به سمت اینکه نیازهای خرد مردم را برطرف بکنند نمی‌روند و استقبالی نمی‌کنند و نهادهای تامین مالی خرد در کشور ما صندوق‌های قرض‌الحسنه و بانک‌ها هستند که به نظر من راهگشا بودند و بدیلی برای آن‌ها وجود ندارد.