۰ نفر

شاکری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

حساب‌های بانکی برای واریز بسته معیشتی بررسی شد؟

۱ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۱۲
کد خبر: 403792
 حساب‌های بانکی برای واریز بسته معیشتی بررسی شد؟

یک کارشناس بانکی با اشاره به فقدان زیر ساخت های لازم برای شناسایی افراد برای واریز یارانه معیشتی، گفت: واقعیت این است که در مرحله اول طرح ، چون مبالغ پرداختی از محل تنخواه تامین و در فواصل زمانی کوتاه پرداخت شد و زیرساخت های لازم برای شناسایی افراد وجود نداشت لذا تا این مرحله خیلی موضوع متکی به بررسی حساب ها نبوده اما انتظار می‌رود در مراحل بعدی به طور جدی به آن پرداخته ‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، مجید شاکری، کارشناس امور بانکی درگفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار کرد: در گفت‌وگوهای اولیه ای که درباره طرح بسته معیشتی صورت گرفت، به صورت رسمی بررسی ریز حساب های افراد از طرف وزارت رفاه به عنوان شرط تعلق کمک حمایتی اعلام شده است ، اما اینکه در حال حاضر چقدر این اقدام به طور جدی عملی شده است اطلاعی ندارم.

شاکری با اشاره به فقدان زیر ساخت‌های لازم برای شناسایی افراد برای واریز بسته معیشتی افزود: در مورد اینکه چقدر تا این مرحله، ریز تراکنش های افراد مبانی پرداخت ها قرارگرفته است اطلاع دقیقی ندارم، اما واقعیت این است که در مرحله اول طرح، چون مبالغ پرداختی از محل تنخواه تامین و در فواصل زمانی کوتاه پرداخت شد و همچین زیرساخت های لازم برای شناسایی افراد وجود نداشت، لذا حداقل در مصدایق متعدد خیلی موضوع متکی به بررسی حساب ها نبوده اما انتظار می‌ رود در مراحل بعدی به طور جدی به آن پرداخته ‌شود.

این کارشناس بانکی در پاسخ به این پرسش که آیا در کشورهای دیگر بررسی ریز تراکنش ها مرسوم است یا خیر؟ گفت: به طور واضحی پاسخ مثبت است.

او ادامه داد: تمام کشور های که مالیات بر درآمد شخصی در آن از منابع مهم درآمدی دولت به حساب می‌آید قطعا به بررسی و واکاوی ریز تراکنش های حساب های افراد می‌پردازند. در واقع اینکه درحساب های مردم چه مبالغی وجود دارد و چه تغییراتی درآن ایجاد می‌کنند از مباحث بسیار مهم در بانک های اطلاعاتی مالیات بر درآمد شخصی است.

شاکری ضمن بیان این موضوع که در کشور ما چند سالی است که بررسی حساب های افراد به صورت نسبی انجام می‌شود، گفت: در سیستم مالیاتی کشور، یکی دوسالی است که در بخش مالیات‌های عمومی به صورت نسبی اطلاعات حساب افراد بررسی می‌شود به این صورت که جهت دقیق کردن سیستم مالیاتی از اطلاعات حساب هایی که از مبلغی مشخص بیشتر دارایی و تراکنش بانکی داشته باشند استفاده می شود اما به جهت این‌که مبلغ پایه مورد بررسی ، در حد بالایی تعیین شده بود این مسئله گستردگی نداشت.

این کارشناس بانکی ضمن موافقت با طرح واریز یارانه معیشتی تصریح کرد: ذات عمل درست است و در واقع بسته  معیشت می‌تواند اثر مثبتی در تعدیل درآمدهای اقشار دهک های مشمول طرح داشته باشد.

وی در در پایان افزایش قیمت بنزین را طرحی پیش بینی نشده و بدون مبانی فکری درست دانست و گفت: در طرح افزایش قیمت بنزین و حمایت معیشتی صرفا یک همزمانی رخ داده و بهتر است این طرح مبنای درستی یا غلطی سایر طرح ها از جمله طرح حمایت معیشتی نباشد.