۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بانکی که ۹۰درصد منابع خود را تسهیلات قرض‌الحسنه می‌دهد!/ ۲میلیون نفر امسال وام می‌گیرند

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۲۲:۰۵
کد خبر: 401179
بانکی که ۹۰درصد منابع خود را تسهیلات قرض‌الحسنه می‌دهد!/ ۲میلیون نفر امسال وام می‌گیرند

در آستانه دوازدهمین سالروز تاسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بر آن شدیم تا نگاهی بیاندازیم به عملکرد بانکی که مأموریت اصلی آن به عنوان بزرگ‌ترین بانک تخصصی قرض‌الحسنه کشور، فقط اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد صفر تا ۴درصد به اقشار مختلف جامعه است و هیچ‌گونه فعالیت تجاری و بنگاه‌داری هم برای آن ثبت نشده است!

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، چگونه شکل گرفت؟

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با هدف جذب و تخصیص منابع قرض‌الحسنه از طریق مشارکت ۱۰بانک بزرگ کشور با سرمایه اولیه ۱۵هزار میلیارد ریال در سال۱۳۸۶ تاسیس شد. این بانک امسال، در چارچوب مقررات پولی و بانکی کشور با هدف گسترش زمینه‌های فعالیت بانکی در حوزه قرض‌الحسنه به سهامی عام تغییر ماهیت داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس ساختار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران؛ بانک‌های ملی، ملت، صادرات، سپه، تجارت، مسکن، کشاورزی، رفاه، صنعت و معدن و توسعه صادرات سهامداران اصلی بانک قرض‌الحسنه مهرایران هستند و در حال حاضر ۵۳۰شعبه این بانک در سراسر کشور مشغول اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان واقعی جامعه است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از نظر سرمایه یکی از بانک‌های برتر کشور است که ساختار بسیار منسجمی دارد. کفایت سرمایه این بانک نزدیک به ۱۸.۶درصد است و فاقد دارایی‌های مازاد و هرگونه فعالیت بنگاه‌داری است.

منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از کجا تامین می‌شود؟

همه منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از محل جذب سپرده‌های مردمی است و هیچ‌گونه ردیف اعتبار دولتی برای آن تعریف نشده است. منابع قرض‌الحسنه بانک از طریق سپرده اشخاص حقیقی در قالب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری و یا تمرکز و گردش مالی سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی تامین شده است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، ۹۰درصد منابع جذب شده را به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در زمینه‌های حمایت از اشتغالزایی، کارآفرینی، تولید کالای داخلی، رفع مایحتاج ضروری نیازمندان و بهبود معیشت آحاد جامعه اختصاص داده است و ۱۰درصد مابقی را به عنوان ذخیره قانونی نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کرده است.

بانکی که ۹۰درصد منابع خود را تسهیلات قرض‌الحسنه می‌دهد!

بر اساس برنامه پرداخت تسهیلات سال۱۳۹۸، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ابتدای سال جاری اعطای یک میلیون و ۵۰۰هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه با اعتباری بالغ بر ۱۵۰هزار میلیارد ریال را پیش‌بینی کرده بود، این در حالی است که باتوجه به عملکرد بانک، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۲میلیون نفر وام قرض‌الحسنه پرداخت شود.

WhatsApp Image 2019-12-11 at 5.26.57 AM

WhatsApp Image 2019-12-11 at 5.26.53 AM

با نگاه به آمارهای بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از ابتدای شکل‌گیری این بانک در سال ۱۳۸۶ تا به امروز و جذب نزدیک به ۸میلیون مشتری در طول ۱۲سال، می‌توان دریافت که نگاه این بانک برای جذب سپرده‌گذاران و مشتریان، مبتنی بر سودمحوری نبوده و به همین دلیل توانسته اعتماد بسیاری از هم‌وطنان را جلب کند.

مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در موراد زیر خلاصه می‌شود:

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال، کارآفرینی و کسب و کارهای خرد و خانگی

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه توانمندسازی زنان با الویت زنان سرپرست خانوار

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه توانمندسازی و اشتغال روستائیان

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه توانمندسازی مددجویان سازمان حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی و ...

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه توانمندسازی کارگران مراکز تولیدی و صنعتی

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه توانمندسازی دانشجویان و دانشگاهیان

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی مهارت آموختگان

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کمک هزینه مسکن

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه کمک هزینه درمان

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه توانمندسازی کارکنان مراکز دولتی، عمومی و خصوصی

اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در سایر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی با هدف محرومیت زدایی در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور.

۴۷۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه

از نکات قابل توجه دیگری که درباره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران می‌توان به آن اشاره کرد؛ تکیه نکردن به سرمایه دولتی است. این بانک با کارمزد پایین تسهیلات، اعتماد مشتریانش را جلب کرده تا بدون استفاده از کمک‌های دولتی، امروز در جایگاه یکی از موفق‌ترین بانک‌های کشور بایستد. مهر ایران به‌پشتوانه همین موضوع توانسته از ابتدای تأسیس تا کنون نزدیک به ۶ میلیون فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۴۷۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کند.

موضوعی که در کنار همه موضوعات ذکر شده، باعث می‌شود بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بتواند همچنان به‌عنوان یکی از برترین بانک‌های کشور و منطقه عمل کند، استفاده از فن‌آوری‌های روزآمد در سیستم بانکی خود است. به‌طور قطع امروز در نظام بانکداری جدای از همه جذابیت‌های خدماتی به‌روز بودن ارائه خدمات و استفاده از فن‌آوری‌های نوین در ارائه آن‌ها یکی از دلایل مهم برای اعتماد مشتریان به این بانک است. زیرا مشتریان به‌راحتی می‌توانند سرمایه خود را با امنیت در اختیار این بانک قرار دهند و در ادامه از دیگر خدمات آن مانند تسهیلات هم استفاده کنند. این موضوع نیز یکی دیگر از دلایلی است که منجر به کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کارمزد پایین‌تر برای استفاده از خدمات این بانک است.

عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای مسئولیت‌های اجتماعی

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با چشم انداز "تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته" برنامه‌های مسئولیت اجتماعی گسترده ای را در دستور کار خود قرار داده است که بخشی از آن به شرح زیر است:

  • مشارکت در ساخت بیمارستان ۳۰۰تخت خوابه بیماران اعصاب و روان به اعتبار ۲۵میلیارد ریال.
  • احداث ۴مدرسه و ۳خانه بهداشت روستایی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت ۲هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه.
  • پرداخت ۳۳هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به زنان سرپرست خانواده به ارزش یک هزار میلیارد ریال.
  • احداث مدرسه در استان سیستان و بلوچستان.
  • پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای تسریع در تکمیل پروژه‌های بازچرخانی فاضلاب با هدف حمایت از محیط زیست.
  • مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه.
  • طرح سفیران سلامت به منظور پوشش بخشی از هزینه‌های درمان بیماران نیازمند از طریق تسهیلات ارزان.
  • توزیع بیش از ۳۰۰هزار وسایل آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم کشور (به ارزش ۱۵میلیارد ریال).