۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

بعید است نرخ سود سپرده‌ها افزایش یابد/ بی‌تاثیری تحریم بانک مرکزی بر روی فعالیت بانک‌ها

۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 384125
بعید است نرخ سود سپرده‌ها افزایش یابد/ بی‌تاثیری تحریم بانک مرکزی بر روی فعالیت بانک‌ها

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه احتمال افزایش نرخ سود سپرده‌ها وجود ندارد، افزود: تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا تاثیری بر روی فعالیت‌های بانک‌‎ها نداشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ حسین مهری در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت سالگرد تاسیس این بانک برگزار شد، گفت: ۸۰ درصد مطالبات بانک صنعت و معدن ارزی است که میزان دریافت آن 93 درصد کاهش یافته است، چرا که با افزایش قیمت ارز متقاضیان توانایی بازپرداخت وام‌های خود را ندارند.

وی افزود: مبنای محاسبه مطالبات ارزی ما از دریافت‌کنندگان نرخ نیمایی است که برای آن‌ها یک شوک است. البته مقرر شد واحدهای تولیدی ابتدا صادرات خود را انجام دهند و معوقات را از آن محل پرداخت کنند اما چون با توجه به شرایط فعلی امکان صادرات هم وجود ندارد؛ بازپرداخت این وام‌ها با مشکل رو به رو شده است.

مهری در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر احتمال افزایش نرخ سود سپرده‌ها در شرایط تورمی اقتصاد کشور گفت: فکر نمی‌کنم با توجه به شرایط اقتصادی کشور برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها وجود داشته باشد و بانک مرکزی هم تاکنون پیشنهادی در این خصوص نداده است.

وی همچنین در پاسخ سوال اقتصادآنلاین درباره تاثیر تحریم بانک مرکزی بر فعالیت‌های بانک گفت: این تحریم‌ها تاثیری بر فعالیت ما نداشته است و ما کارمان را از طریق بانک‌های غیرتحریمی و کارگزاری‌ها پیش می‌بریم. بانک صنعت و معدن از ابتدا جزو بانک‌های تحریمی بود که در ابتدا با مشکلاتی رو به رو بودیم اما با راهکارهایی که پیش گرفتیم در حال حاضر این تحریم‌ها اثرات سنگینی را بر بانک تحمیل نکرده است.

این مقام مسئول مجموع فروش اموال مازاد و سهام این بانک در سال ۹۷ را ۳ هزار و ۵۸ میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: بر اساس قانون دو شرکت ما باید واگذارشود و در صورت واگذاری شرکت دیگری نداریم. البته شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند زیرمجموعه‌هایی دارد که با زیرمجموعه‌ها واگذار می‌شود.

وی افزود: تا ماه آینده آگهی دوم این شرکت منتشر می‌شود و دو تا مشتری برای آن وجود دارد، اما با توجه به اینکه شرکت بورسی است، کارهایش روال اداری خود را طی می‌کند و تا یک ماه آینده روی تابلوی بورس قرار می‌گیرد.

مهری عدم کفایت سرمایه را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی بانک عنوان کرد و گفت: برای حل آن درخواست‌ اعتبار ۲.۷ میلیارد دلاری از دولت داشتیم که باید ببینیم با آن موافقت می‌شود یا نه؟

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه در کل سیستم بانکی تا پایان سال ۹۷ مانده مطالبات ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: سهم بانک صنعت و معدن ۸۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که سهم ۶.۲ درصدی را به خود اختصاص داده است، همچنین مانده سپرده‌ها در سیستم بانکی نیز ۲۰۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که سهم این بانک ۴ هزار و ۱۴۹ میلیارد تومان بوده است.