۰ نفر

با توجه به وقوع سیل در کشور؛

توزیع پول در حوادث طبیعی، جای خود را به بیمه می دهد؟

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۱۱
کد خبر: 657496
توزیع پول در حوادث طبیعی، جای خود را به بیمه می دهد؟

هفته گذشته بود که موجی از بارندگی‌های شدید، بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرد. بارندگی‌هایی که منجر به جاری شدن سیل در برخی از نقاط کشور شد و خسارات زیادی را به دنبال داشت و منجر به تخریب مناطق مسکونی، جاده‌ها، کشاورزی و... شد. اما برآوردهای اولیه از میزان خسارات وقوع سیل چقدر بوده و چه تمهیداتی از سوی مسئولان برای جبران آسیب‌های واردشده به مردم در نظر گرفته شده است؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بنابر اعلام معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، شمار جانباختگان سیل اخیر در سراسر کشور به ۶۹ نفر رسیده است. از سوی دیگر، به گفته مدیرکل امور عملیات راهداری، میزان خسارت‌های برآورد شده را حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. همچنین طبق اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، بیش از ۶هزار میلیارد تومان خسارت سیل اخیر در حوزه‌های مختلف کشاورزی بر اساس برآورد اولیه بوده است.

طی ماه‌های اخیر، مردم برخی حوادث مانند ریزش متروپل و حادثه قطار مسافربری مشهد _ یزد را تجربه کرده و اکنون نیز، با وقوع سیل مواجه شده‌اند. به طور حتم در مراحل ابتدایی مواجه با یک حادثه، اطلاع دقیقی از میزان خسارت و نحوه جبران آن وجود ندارد. اما پس از برآورد خسارت‌ها، یکی از اصلی‌ترین موضوعات به نحوه حمایت از مردم برای جبران بخشی از آسیب باز می‌گردد.

حال، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در واکنش به حوادث طبیعی رخ‌داده در روزهای اخیر اعلام کرده است که برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از ظرفیت بیمه به جای توزیع پول در حوادث طبیعی، صورت خواهد گرفت.

خاندوزی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «استفاده از ظرفیت ‎بیمه به‌ جای توزیع غیرهوشمندانه پول برای جبران خسارات مالی ناشی از ‎حوادث طبیعی، در بسیاری از کشورها تجربه شده است و آرامش خاطر مردم مصیبت‌زده را به همراه دارد، دولت به دنبال ریل‌گذاری جدیدی است.»

توزیع پول در حوادث طبیعی، جای خود را به بیمه می دهد؟

پیش از این و در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه امسال، رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرده بود که مجلس شورای اسلامی لایحه قانون صندوق بیمه حوادث طبیعی را تصویب کرده و این قانون به دولت نیز ابلاغ شده است. براساس قانون جدید صندوق بیمه اجباری حوادث طبیعی، همه املاک مشترک برق باید تحت پوشش بیمه این بیمه قرار گیرند. مقدمات اجرایی قانون یاد شده در حال رسیدگی است.

به گفته وی، بیمه حوادث طبیعی برای ۳۰ میلیون منزل مسکونی ارائه خواهد شد و حق بیمه در قبض برق مصرفی هر خانه دریافت می‌گردد.

آیین‌نامه صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی با پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت بحران کشور و بیمه مرکزی و به استناد تبصره ۱ ماده ۱ قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی تهیه شده است. حوادث طبیعی شامل سیل، زلزله، طوفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و دریا لرزه (سونامی) هستند که به واحدهای مسکونی و غیرمسکونی آسیب می‌رسانند.

بیمه سیل، یکی از پوشش‌های فرعی بیمه آتش سوزی است. در هیچ یک از شرکت‌های بیمه، این بیمه‌نامه به صورت مستقل به فروش نمی‌رسد. مکان‌های تحت پوشش بیمه سیل شامل ساختمان و اثاثیه در منازل مسکونی، تمام ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات، مواد اولیه موجود و محتویات کارخانه در مراکز صنعتی، ساختمان‌های غیرتجاری، اداری، رفاهی، آموزشی، خدماتی، انبارها در مراکز غیرصنعتی می‌شود. لازم به ذکر است که بیمه سیل به صورت مستقل ارائه نمی‌شود. به همین دلیل پوشش‌های آن نیز در چارچوب بیمه آتش سوزی تعیین می‌گردد.