۰ نفر

معضل شرکت‌های PSP به دلیل کارمزد پایین شبکه بانکی

۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۵۳
کد خبر: 600352
معضل شرکت‌های PSP به دلیل کارمزد پایین شبکه بانکی

نشست تخصصی"بازنگری در نظام کارمزد شبکه پرداخت" و "مبارزه با پولشویی و تخلفات شبکه پرداخت" با مدیریت شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت موسوم به شاپرک در حاشیه نمایشگاه تراکنش برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرهاد فائز، مدیر عامل شرکت داده ورزی سداد با بیان این موضوع که بانک ها از شرایط موجود رضایت نداشته اند اضافه کرد: سیستم نظام پرداخت ها و کارمزد آن، من را به یاد جمله" الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم" می اندازد، سیستم فعلی مسبب دو هدف گذاری متفاوت توسط بانک ها و شرکت های psp می‌شود. فائز با بیان این که بانک ها به دنبال بالا بردن مبالغ تراکنش ها و سودی که از رسوب آنها به دست می‌آید هستند اما با سیستم کارمزدی فعلی شرکت های psp تنها به دنبال بالا بردن تعداد تراکنش هستند. 

وی با بیان اینکه کارمزد پایین برای صاحبان کارت، مردم را به جای استفاده از کیف پول و دیگر روش‌ها متمایل به استفاده از دستگاه های کارت‌خوان کرده است. این امر باعث شده تا ما در کشور بیش از 10 الی 12 میلیون دستگاه کارت‌خوان داشته باشیم که ارزش آنها بیش از 25 هزار میلیارد تومان می‌شود.

 مدیر عامل شرکت داده‌ورزی سداد اضافه کرد: سابقه نزدیک به بیست سال منجر به تصمیم گیری درست در این حوزه می‌شود اما در این شرایط تصمیم گیری غلط بهتر از عدم تصمیم گیری است.

طبری، مدیر عامل شرکت ایران کیش نیز در ارتباط با اهداف متفاوت بانک ها و شرکت های psp اضافه کرد: یکسان سازی ادبیات این شرکت ها و بانک ها از مهمترین مباحث است و اگر در بولتن ماهانه شرکت شاپرک به جای رتبه بندی شرکت های psp بر اساس تعداد تراکنش؛ به مبلغ توجه شود تغییر بسیار محسوسی در این بولتن پدید می‌آید. 

وی افزود: سیستم فعلی با اینگونه کارمزد گیری تنها تا 2 الی 3 سال دیگر جواب می‌دهد و در صورت اصلاح نشدن آن هزینه و فایده شرکت های psp با یکدیگر نخواهد خواند. 

طبری، تغییرات زیاد در این سیستم را اشتباه خواند و گفت: اگر تغییرات زیادی انجام شود می‌تواند منجر به اتفاقات پیش بینی نشده‌‌ای بشود.

طبری خاطرنشان کرد: در حالی که میزان کارمزد چندین سالی است ثابت بوده است اما هزینه رسیدگی به دستگاه های کارت‌خوان سالیانه در حال افزایش است.

نشست تخصصی

 مدیر عامل شرکت ایران کیش هزینه های مربوط به نیروی انسانی را از چالش های بزرگ اینگونه شرکت ها بر شمرد و خاطرنشان کرد: مطابق قوانین شاپرک رسیدگی و نظارت بر این دستگاه ها اجتناب ناپذیر است و با توجه به اینکه 80 درصد تراکنش ها مربوط به دستگاه های کارت‌خوان است افزود: رشد بالای تعداد این دستگاه ها شرکت ها را مجبور به استخدام نیروی انسانی زیادی کرده که اگر تعداد این نیروی انسانی زیاد نشود قطعا کیفیت پشتیبانی کم خواهد شد. 

مدیر عامل شرکت ایران کیش تاکید کرد: با توجه به آنکه اکثر این شرکت ها بورسی هستند نمی‌توانند سودهی سهامداران را کم کنند و باید فکری به حال این سیستم شود.

 او همچنین عدم دریافت پول از پذیرندگان را از مشکلات دیگر بر شمرد و ادامه داد :با توجه به قیمت بالای هر دستگاه کارت‌خوان تنها اصطحلاک آن ماهی 40-50 هزار تومان می‌شود و این در کنار هزینه های تعمیر این دستگاه ها به معضلی تبدیل شده و برای جایگزینی این دستگاه ها فکری شود. 

طبری معضل بعدی را هزینه رسید کاغذی عنوان کرد و با بیان اینکه 90 درصد افراد حتی به رسید نگاه هم نمی‌‌کنند گفت: چاپ رسید کاغذی در کنار ارسال پیامک از طرف بانک، سبب ایجاد دو هزینه برای سیستمم پرداخت شده است.

در این باره دهقان مدیر عامل شاپرک توضیح  داد: به دنبال ایجاد نرم افزار الکترونیکی برای ساماندهی به این رسیدهای کاغذی و کاهش این هزینه پنهان هستیم.

فائز در ادامه در خصوص کارمزد های بانکی افزود: که بانک های بین المللی تا 50 درصد از درآمد های خود را از کارمزد تهیه می‌کنند و این در حالی است در کشور ما در بهترین حالت و برای برخی بانک های خصوصی این عدد به 15 ای 20 درصد می‌رسد. و دلیل آن را قانون بانکداری بدون ربا مصوب سال 1362 دانست و افزود این قانون تا کنون اجرا نشده است؛ چراکه اگر اجرا می‌شد در ترازنامه بانک‌ها عنوان درآمد غیر مشاع دیده نمی‌شد.

معضل شرکت‌های psp  به دلیل کارمزد پایین شبکه بانکی

در ادامه این نشست تخصصی اسلامی رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با گله از شرایط موجود ابراز نا امیدی کرد. او دلیل این نا امیدی را رضایت برخی بازیگران این سیستم در کنار نبود جرات لازم برای اصلاح، عنوان کرد. او دریافت هزینه از پیامک های بانکی و مشکلات پیش آمده پس از آن را مثال زده و افزود، اگر سیستم فعلی نیاز به اصلاح دارد باید بدون توجه به حواشی اجرا شود. همچنین او افزود ما از این مشکلات آگاه بودیم و در همایش سال گذشته و دو سال گذشته نیز به آن پرداخته بودیم اما تغییری حاصل نشده. وی مشکل را از نبود راهکار های فنی ندانست و مشکل را به نبود تمایل و جرات نسبت داد. او همچنین به مصوبه هیئت دولت از رفع انحصار از شرکت های psp در سال  97 اشاره کرد و اجرا نشدن آن را به همین نبود انگیزه نسبت داد.

در ادامه سرهنگ گودرزی رییس پلیس فتای تهران با اشاره به طرح رمز دوم پویا از کاهش 50 درصدی کلاه برداری fishing پس از اجرای این خبرداد. وی ادامه داد این سبک از کلاه برداری همواره جزوه 10 حمله برتر سایبری جهان بوده است ادامه داد که با اجرای طرح رمز دوم پویا موفق به کنترل آن به میزان خوبی شده‌ایم. رییس پلیس فتای تهران از برنامه ریزی برای کنترل بیشتر و کاهش جرم و کلاه برداری مجازی خبر داد و اعلام آمادگی برای همکاری با شرکت های شبکه پرداخت برای کاهش کلاه برداری ها خبر داد. 

در همین رابطه اسلامی با استناد به تحقیقات دانشگاهی گفت در بازه سال های 1352 تا 1380 برآورد شده 11.8 درصد از نقدینگی کشور درگیر پولشویی بوده و این رقم بالا خارج از توان استارتاپ ها و شرکت های حوزه شبکه پرداخت است. وی اضافه کرد بخش خصوصی و اصناف همواره مطیع قانون و آماده همکاری هستند. اما اگر با وضع قوانین دست و پاگیر جلوی کار آنها را بگیریم نتیجه ای جز خروج اصناف از این شبکه ندارد و همین کنترل فعلی نیز از دست خواهد رفت.