۰ نفر

آخرین آمارها نشان می‌دهد؛

میزان تراکنش‌های اینترنتی افزایش یافت/ رکورد ۵۰۰هزار میلیارد تومانی خریدهای کارتی در ایران

۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۰۹
کد خبر: 510137
میزان تراکنش‌های اینترنتی افزایش یافت/ رکورد ۵۰۰هزار میلیارد تومانی خریدهای کارتی در ایران

استقبال عمومی مردم از خریدهای کارتی در بهمن‌ماه رشد بیش از هشت درصدی داشته و نزدیک به سه میلیارد تراکنش کارتی با ارزش بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور انجام شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، تازه‌ترین گزارش شاپرک با اعلام دقیق رقم‌های مربوط به خرید کارتی از فروشگاه‌ها، اپلیکشین‌های موبایلی و سایت‌های اینترنتی تصویری نسبتا جامع از وضعیت بازارها در کشور ارائه می‌کند.

در سالی که گذشت با وجود بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از بازارها، رفتار شهروندان در خریدهای مایحتاج خود تغییرات قابل توجهی پیدا کرد. استقبال از خریدهای موبایلی و اینترنتی در دوره تعطیلی بازارها افزایش قابل توجهی پیدا کرد و حالا با باز شدن دوباره بازارها به نظر می‌رسد که شرایط عمومی کسب‌وکارها و خریدهای شهروندان در حال بازگشت به روزهای عادی است.

نگاهی به آمار تراکنش‌ها

در بهمن ماه امسال بیش از  دو میلیارد و ۹۳۸ میلیون  تراکنش با ارزش  بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به دی‌ماه رشد پنج درصدی در تعداد و ۱۱.۵ درصدی در ارزش ریالی داشته است. این در حالی است که تعداد و رقم تراکنش‌های یاد شده در دی ماه نیز در مقایسه با ماه قبلش، یعنی آذرماه، به ترتیب ۳.۹ و ۸.۸ درصد افزایش یافته بود.

اما تعداد و رقم تراکنش‌های بهمن ماه امسال در مقایسه با بهمن گذشته نیز رشد بسیار قابل توجهی را نشان می‌دهد. پارسال در بهمن ماه ۲ میلیارد و ۳۱۲ میلیون تراکنش با ارزش ۳۲۴ هزار میلیارد تومان در شبکه شاپرکی انجام شده است.

با این حساب امسال تعداد تراکنش‌ها ۲۷درصد و ارزش آن‌ها ۵۷ درصد رشد داشته است. البته رشد رقم تراکنش‌ها بیشتر مربوط به افزایش قیمت اجناس در بازار است.

در واقع با محاسبه ارزش حقیقی تراکنش‌های می‌توان دریافت که افزایش ارزش ریالی تراکنش‌ها تا چه میزان به تورم مربوط است و چه مقدار از آن را هم می‌توان به معنی افزایش استقبال عمومی از پرداخت الکترونیکی  تفسیر کرد.

گزارش شاپرک نشان می‌دهد که ارزش حقیقی تراکنش‌ها در مقایسه با بهمن پارسال تنها ۵.۹ افزایش پیدا کرده است. بر این اساس ۴۸.۱ درصد از افزایش ارزش تراکنش‌ها را می‌توان به پای تورم حساب کرد و ۵.۹ درصد را هم به افزایش استقبال از خدمات کارتی.

داستان خریدها

خریدهای کارتی عموما عمدما در سه شکل انجام می‌شود. خرید از فروشگاه با استفاده از دستگاه کارتخوان، خرید با ابزار اینترنتی و خرید با ابزار موبایلی.

البته طبیعی است که بیشترین تعداد تراکنش‌های شاپرکی در اختیار ابزار کارتخوان فروشگاهی است. این در حالی است که  عواملی  مانند  وجود  محدودیت  انجام  تراکنش  بر  روی  ابزار  پذیرش  موبایلی،   تعداد  بالای  ابزار  کارتخوان  فروشگاهی، فراگیر بودن این ابزار، عدم نیاز این ابزار به تجهیزات مکمل دیگر نظیر کامپیوتر یا گوشی موبایل  و عواملی  از  این  دست  را  می‌توان  از  جمله  عوامل  تاثیر  گذار  بر  تعداد  تراکنش‌های  ابزار  پذیرش  کارتخوان  فروشگاهی دانست.

در  بهمن ماه ۱۳۹۹، بیش از ۴۲۵ میلیون تراکنش با مبالغی کمتر از ۵ هزار تومان در کارتخوان‌های فروشگاهی ثبت شده است.

همچنین تعداد تراکنش‌های با مبلغ بین ۵ تا ۲۵ هزار تومان در کارتخوان‌های فروشگاهی نیز بیش از ۹۴۱ میلیون تراکنش بوده و بیش از یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون تراکنش نیز برای خریدهای بالای ۲۵ هزار تومان ثبت شده است.

به طور کلی ۹۱.۱۶ درصد از خریدهای فروشگاهی برای خریدهایی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان انجام شده است.

معمولا درباره خریدهای کمتر از ۵ هزار تومان ابهام‌های بسیاری مطرح می‌شود. بر اساس گزارش شاپرک این طور به نظر می رسد که  به طور  متوسط  حداقل  ۴۰درصد تراکنش های زیر ۵ هزار تومان در ابزار کارتخوان  فروشگاهی و ۱۰درصد  تراکنش های ابزار پذیرش  موبایلی مربوط به خرید کارت شارژ تلفن همراه اعتباری بوده باشد.

همچنین برآوردها نشان می‌دهد که بخشی دیگر از این حجم تراکنش‌ها عمدتا برای خرید نان، ماسک، آب معدنی و ... انجام شده است.