۰ نفر

هیچ جا از کرونا در امان نماند

۳ تیر ۱۳۹۹، ۲۰:۱۲
کد خبر: 448103
هیچ جا از کرونا در امان نماند

جدیدترین بررسی‌ها از وضعیت تجارت جهانی در ایام شیوع کرونا نشان می‌دهد که هیچ منطقه‌ای در جهان نتوانسته تجارت خود را از اثرات مخرب شیوع این ویروس در امان نگه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جدیدترین بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در طول ماه‌هایی که از سال ۲۰۲۰ گذشته، تقریبا تمامی مناطق و کشورها از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند و میزان صادرات و واردات کشورها در بسیاری از ماه‌های گذشته منفی بوده است.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تجارت جهانی در فصل نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به فصل پیش از آن افتی پنج درصدی را به ثبت رسانده است اما در فصل دوم این سال و پس از گسترش شیوع ویروس در بسیاری از کشورها، میزان تجارت جهانی افتی ۲۷ درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین پیش‌بینی شده که میزان افت جهانی تجارت تا پایان سال جاری میلادی به حدود ۲۰ درصد برسد که این پیش‌بینی به عدد منفی ۱۳ تا ۳۲ درصد سازمان تجارت جهانی نزدیک است. کمیسیون اروپا نیز پیش بینی کرده میزان تجارت این اتحادیه بین ۱۰ تا ۱۶ درصد کاهش پیدا کند.

در میان کشورهای قدرتمند، دو ماه آوریل و می، بدترین ماه‌ها از نظر عملکرد بوده اما جز دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰، چین توانسته شرایط بهتری را پشت سر بگذارد. آمریکا در ماه مارس ۲۱ درصد افت واردات و ۲۹ درصد افت صادرات را به ثبت رسانده است.

کره جنوبی نیز در ماه می افت ۲۰ درصدی صادرات و ژاپن در ماه آوریل افت ۲۶ درصدی صادرات را پشت سر گذاشته است.

در میان کشورهای در حال توسعه نیز تمام آمارها منفی بوده است. بر این اساس در نخستین فصل از سال ۲۰۲۰، میزان واردات کشورهای درحال توسعه دو و میزان صادرات آنها هفت درصد کاهش یافته است. در چهارمین ماه از سال جاری میلادی میزان واردات این کشورها ۱۹ و میزان صادرات آنها ۱۸ درصد کاهش یافته است.

این گزارش اعلام می‌کند که تقریبا تمامی کشورها و مناطق جهان از شیوع کرونا آسیب دیده اند، با این وجود وضعیت شرق آسیا و اقیانوسیه بهتر از دیگر نقاط است.