۰ نفر

واردات چند قلم کالا به ایران ممنوع است؟

۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۴۲
کد خبر: 447267
واردات چند قلم کالا به ایران ممنوع است؟

رییس سازمان توسعه تجارت ایران جزییات ممنوعیت‌های وارداتی در سال ۱۳۹۹ را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس اطلاعات ارائه شده از سوی حمید زادبوم در خردادماه سال ۱۳۹۹ واردات ۲۲۲۴ قلم کالا به ایران ممنوع است و این سیاست به منظور مقابله با واردات بی‌رویه و همچنین حمایت از کالاهای ساخت داخل و تولید داخلی بوده است.

وی در صحبت‌های خود در صداوسیما این را نیز گفته که در سال ۱۳۹۷ واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالا به ایران ممنوع بود که با افزایش توان تولید داخلی و بومی سازی محصولات این عدد در حال حاضر از مرز ۲۲۰۰ قلم کالا گذشته است.

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی رییس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که ایران در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات داشته است.

براین اساس بیش از ۶۷ درصد از کل واردات کشور مربوط به کالاهای واسطه‌ای و کالاهای واسطه‌ای ضروری می‌شود. ۱۷ درصد مربوط به کالاهای مصرفی و ضروری می‌شود و حدود ۱۳.۶ درصد نیز به کالاهای سرمایه‌ای اختصاص داشته و مابقی سایر کالاها بوده است.

آمارهای ارائه شده از عملکرد صادراتی ایران در سه سال گذشته نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۶ میزان واردات کشور حدودا ۵۴ میلیارد دلار بوده که این عدد در سال‌های ۱۳۹۷ – ۱۳۹۸ به حدود ۴۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ میزان واردات کشور از نظر عددی حدودا ۱۰ میلیارد دلار کاهش داشته است.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت با دستور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروهی برای تخصیص ارز براساس اولویت کالاها تشکیل شده و هر هفته معاونت‌های این وزارتخانه فهرست کالاهایی که باید به آنها ارز اختصاص یابد را مشخص می‌کند.

با توجه به این سیاست در دو ماه گذشته براساس اولویت ساخت داخل به شکل هفتگی تعدادی از کالاها به فهرست اقلام ممنوعه وارداتی اضافه شده‌اند.