۰ نفر

صنوف ماهانه 26 هزار میلیارد تومان ضرر کردند

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۵:۴۵
کد خبر: 444823
صنوف ماهانه 26 هزار میلیارد تومان ضرر کردند

از اسفند سال گذشته در مورد میزان تأثیر‌پذیری صنوف از کرونا صحبت‌های متعددی شده است، ولی آمار رسمی نشان می‌دهد که هر ماه 67 رسته صنفی یعنی یک میلیون و 704 هزار و 856 واحد صنفی بیش از 25 هزار و 53 میلیارد و 543 میلیون و 15 هزار تومان ضرر و زیان دیدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، یعنی هر ماه واحدهای صنفی برای حقوق پرداختی به کارگران خود 11.7 هزار میلیارد تومان، اجاره واحد صنفی 4.8 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های سربار 8.5 هزار میلیارد تومان زیان دیدند، این امر باعث شده در این بخش از اقتصاد (خدمات سهم 51.2 درصدی در تولید ناخالص داخلی دارند) 1.7 میلیون نفر بیکار شوند، این در حالی است که در این حوزه بیش از 5 میلیون و 867 هزار و 978 نفر فعال بودند.

برآوردها حکایت از آن دارد که 30 درصد نیروی انسانی در واحدهای صنفی به خاطر کرونا شاهد تعدیل نیرو باشند. شاید همین اعداد و ارقام باعث شد که ستاد ملی کرونا تصمیم بگیرد که کشور از قرنطینه به فاصله اجتماعی برسد، تا میزان بیکاری و ضرر و زیان واحدهای صنفی سیر صعودی به خود نگیرد.

بررسی جدول صنوف آسیب دیده صنفی کشور نشان می‌دهد که بیشترین صنفی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده و معلوم نیست چه زمان خسارت‌های وارده جبران می‌شود، پوشاک است. صنف پوشاک حدود یک هزار و 62 میلیارد و 975 میلیون تومان ضرر کرده است.

دومین گروه صنفی که خسارت سنگین از شیوع ویروس کرونا دیده خواربار است. میزان خسارت وارده به این گروه صنفی در هر ماه بیش از 959 میلیارد و 335 میلیون تومان بوده است. سومین صنف که کرونا توانست آن را با چالش جدی مواجه کند، آرایشگری است. این صنف بیش از 748 میلیارد و 790 میلیون تومان زیان دید.

شاید برای خیلی‌ها باور کردنی نباشد که در زمان شیوع ویروس کرونا مشاوران املاک هم در صدر لیست متضرران هستند. این صنف حدود 722 میلیارد و 150 میلیون تومان خسارت مالی دیده است.

آپاراتی‌های لاستیک هم از مجموعه‌هایی بودند که ضرر و زیانشان بالا بوده است. این صنف بیش از 519 میلیارد و 595 میلیارد تومان زیان دیده‌اند.

مواد غذایی هم هفتمین صنفی است که می‌توان آن را در لیست متضرران دید، این صنف حدود 314 میلیارد و 405 میلیون تومان ضرر کرده و به اعتقاد فعالان این گروه اتفاقی که برای صنعت غذا افتاده به این زودی‌ها جبران نخواهد شد.

اگر بخواهیم این موضوع را براساس تعداد واحدهای صنفی طبقه‌بندی کنیم، در صدر لیست آسیب دیده‌ها (صنوفی که بیشترین تأثیر را از شیوع ویروس گرفتند) پوشاک، خواربار، آرایشگری، مشاور املاک، آپاراتی لاستیک و مکانیکی صافکاری است.

565676576767

در حالی که 7 صنف آسیب زیادی از کرونا دیده است، 7 صنف کمترین اثرپذیری را از شیوع ویروس کرونا داشته‌اند. براساس گزارشی که روزنامه ایران داشته است، سالن‌های ورزشی که در قالب صنوف بوده (تنها یک واحد را شامل می‌شود) 5 میلیون تومان زیان دیدند، آژانس‌های سیاحتی 685 میلیون تومان، لوله و پروفیل یک میلیارد و 465 میلیون تومان، آموزش رانندگی یک میلیارد و 630 میلیون تومان، بوفه سینما یک میلیارد و 965 میلیون تومان، سونا 2 میلیارد و 805 میلیون تومان و لوازم شکار 3 میلیارد و 450 میلیون تومان ضرر کردند.

در این میان گزارش فعالیت‌های آسیب پذیر نشان می‌دهد که بواسطه شیوع ویروس کرونا کسب و کارهای خرد بیشترین تأثیر را در اقتصاد ایران گرفته‌اند یعنی صنوفی که به آن اشاره شد در این مدت بشدت با بحران مالی و اقتصادی مواجه شدند. صنعت دیگری که آسیب دیده، صنعت هوانوردی است. سومین فعالیتی که با شیوع کرونا با کاهش درآمد و بیکاری مواجه شد، صنعت گردشگری است. صنعت هتلداری هم از دیگر بخش‌هایی بود که با چالش مواجه است. فعالیت صنایع کارخانه‌ای و استراتژیک هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

شیوع ویروس کرونا باعث شد که ستاد ملی مقابله با کرونا 75 هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت‌ها برای کسب و کارهای خرد و صنایع اختصاص دهد. به اذعان فعالان صنوف مختلف روند پرداخت تسهیلات آهنگ کندی دارد و هنوز خیلی از رسته‌های صنفی نتوانستند به وام وعده داده شده برسند. واحدهای صنعتی کوچک هم که در زمینه تأمین وثیقه مشکل دارند نتوانستند به تسهیلات دولتی دسترسی پیدا کنند. با این اوصاف به نظر می‌رسد کارخانه‌های بزرگ که تأثیر‌پذیری آنها از کرونا کمتر بوده است بهتر از سایر بخش‌ها به منابع بانکی و تسهیلات دولتی دسترسی پیدا کردند، چرا که بهتر از سایر مجموعه‌ها می‌توانند در زمینه تأمین وثیقه، بازپرداخت وام‌ها و رایزنی برای دریافت وام اقدام کنند.