۰ نفر

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

مرز ایران و ترکیه در آینده نزدیک باز می‌شود/ افزایش عوارض گمرکی صادرات هندوانه به ۴برابر

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
کد خبر: 439581
مرز ایران و ترکیه در آینده نزدیک باز می‌شود/ افزایش عوارض گمرکی صادرات هندوانه به ۴برابر

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه اعلام کرد: مرز مشترک دو کشور به زودی بازگشایی و تجارت ایران و ترکیه از سر گرفته خواهد شد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مهرداد سعادت دهقان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین از بسته بودن مرز زمینی مشترک ایران و ترکیه از اسفندماه تا کنون خبر داد و اظهار کرد: طبق جلسه‌ای که دو هفته پیش با حضور معاون وزیر تجارت ترکیه و رییس سازمان توسعه تجارت ایران با تلاش اتاق بازرگانی مشترک دو کشور به منظور رایزنی برای حل مشکل تجارت ایران و ترکیه برگزار شد، معاون وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد که به زودی درباره بازگشایی مرز مشترک زمینی، خبر‌های خوشی به تجار دو کشور خواهد داد.

او ادامه داد: با گذشت حدود دو هفته از این جلسه، فعلا مرز زمینی ایران و ترکیه بسته است اما مشکل کامیون‌های ترک که در کشور ما بودند حل شد.

سعادت درباره علت عدم بازگشایی مرز این کشور توضیح داد: مشکل اصلی بیماری کرونا است، اما از آنجا که چند وزارت‌خانه در ترکیه با این موضوع سروکار دارند، تصمیم‌گیری نهایی زمان‌بر شده؛ اما خوشحالیم که بالاخره تلاش‌های اتاق بازرگانی مشترک نتیجه داد و تجار دو کشور از وضعیت بلاتکلیفی که داشتند خارج شدند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه تاکید کرد: بخش خصوصی ایران و ترکیه درباره این موضوع اتفاق نظر داشته و هر دو تاکید دارند که مرز مشترک باید سریع‌تر بازگشایی شود تا بیش از این متحمل ضرر و تعهدات عقب افتاده نشوند.

سعادت در ادامه از افزایش عوارض گمرکی صادرات هندوانه به ترکیه خبر داد و گفت: متاسفانه امروز ترکیه اعلام کرد که در پی شروع فصل کاشت در این کشور، عوارض گمرکی هندوانه ۴برابر افزایش یافته؛ این درحالیست که محصول صادراتی ما بارگیری شده و در راه ترکیه است، لذا صادرکنندگان ما از این تصمیمی که به یکباره گرفته شده متضرر خواهند شد.

او در پایان گفت: توقع داشتیم که این موضوع را زودتر و قبل از بارگیری محصول به ما اعلام می‌کردند چراکه در این شرایط صادرات هندوانه به ترکیه توجیح اقتصادی ندارد.