۰ نفر

سخنگوی گمرک خبر داد:

مرز «پیشین» بین ایران و پاکستان بازگشایی شد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۳۰
کد خبر: 436197
مرز «پیشین» بین ایران و پاکستان بازگشایی شد

سخنگوی گمرک ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت مرزهای کشور، گفت: بازارچه مرزی پیشین در جنوب سیستان و بین ایران و پاکستان، برای جابجایی موادغذایی به صورت یک روز در میان، از امروز بازگشایی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در مورد آخرین وضعیت مرزهای کشور، اظهار داشت: بازارچه مرزی پیشین در جنوب سیستان و بلوچستان بین ایران و پاکستان، برای جابجایی مواد غذایی به صورت یک روز در میان، از امروز (شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۹) بازگشایی شد که هشت صبح تا ۱۴ فعال است؛ ضمن اینکه حداکثر ۲۰ کامیون و ۴۰ تا ۵۰ وانت و کامیون‌های کوچک، اجازه تردد دارند.

سخنگوی گمرک ایران افزود: بازارچه مرزی رندان بین ایران و پاکستان نیز، با همین شرایط از هفته پیش بازگشایی شد. میرجاوه هنوز باز نشده است.

وی ادامه داد: تمام مرزها شامل میلک، ماهیرود دوغارون به سمت افغانستان در حوزه تجاری فعال است؛ ضمن اینکه در حوزه مسافری نیز، به دلیل اینکه صدور ویزا برای اتباع افغانستان آغاز شده، تجار و رانندگان و صنعت گران به شرط عدم مبتلا بودن به کرونا، می‌توانند تردد کنند.

راه‌اندازی تونل ضدعفونی بین ایران و ترکمنستان

لطیفی افزود: مرزهابه سمت ترکمنستان همچنان بسته است؛ البته در مرز سرخس و اینچه برون تونل‌های ضدعفونی در مسیر تردد کامیونی و ریلی بین دو کشور راه اندازی شده است که امیدواریم به محض برداشته شدن محدودیت‌ها و رفع تردد با استفاده از این ظرفیت جدید و اجرای پروتکل‌های بهداشتی، تجارت آغاز شود.

لغو محدودیت‌های بین ایران و ازبکستان

وی ادامه داد: ورود کامیون‌های ایرانی برای ترانزیت، صادرات و واردات به سمت ازبکستان آزاد شده و این کشور محدودیت‌ها را لغو کرده است.

وضعیت تجارت با روسیه و آذربایجان

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه از طریق دریای خزر همچنان به کشورهای اطراف واردات و صادرات انجام می‌شود، گفت: در بنادر انزلی همچون آستارا، کاسپین، نوشهر، فریدون کنار و امیرآباد صادرات و واردات کالا داریم و کالاهای اساسی از سه بندر انزلی، امیرآباد و فریدون کنار وارد کشور می‌شوند.

وی افزود: به روسیه و آذربایجان مسیر دریایی داریم. به سمت آذربایجان مسیر ریلی و زمینی به سبک ترانشیپ منت فعال است؛ ضمن اینکه مسیر تزانزیتی ایران به روسیه با کامیون‌های ایرانی در حال انجام است.

افزایش حجم تجارت با ارمنستان

لطیفی ادامه داد: از نخجوان به سبک ترانشیپ منت فعالیت تجاری داریم و در عین حال، با ارمنستان هم ارتباط تجاری از مرز نوردوز برقرار است و در واقع بعد از مدتی محدودیت، حجم تجاری ما با ارمنستان افزایش یافته و تقریباً در حال عادی شدن است.

۳۶۰ کامیون ترک پشت مرزها مانده اند

وی افزود: مسیر تجاری به ترکیه از طریق مسیر ریلی رازی فعال بوده و همچنان مرز بازرگان متوقف است. از ۲۲ فروردین حتی کامیون‌های ترک اجازه بازگشت به کشورشان را ندارند و در حال حاضر ۳۶۰ کامیون ترک پشت مرزهای ترکیه منتظر تصمیم آنکارا برای بازگشت به کشورشان هستند.

سخنگوی گمرک ایران گفت: بازارچه ساری سو، صرفاً برای ورود کالاهای بهداشتی، درمانی و دارویی استفاده می‌شود و فعالیت تجاری دیگری ندارد.

وضعیت تجارت با عراق

وی ادامه داد: ارتباط با اقلیم کردستان از مرز تمرچین، پرویزخان و باشماق فعال است و بازارچه مرزی سیران بند بانه و کیله سردشت هفته گذشته فعال شده است.

لطیفی گفت: برای بازارچه شیخ صله و شوش می هم مجوزهای فعال سازی صادر شده است و الان در حال تجهیز برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی است و طی یکی دو روز آینده فعال می‌شود.

وی افزود: سایر مرزها به سمت عراق مثل سومار، مهران، چذابه و شلمچه همچنان متوقف بوده و مذاکراتی در حال انجام است و پیشنهاداتی از طرف ایران و عراق مطرح شده و همچنان مورد پذیرش دو طرف قرار نگرفته است که امیدواریم به یک توافقی دو طرف برسند.

۳ مسیر دریایی به سمت عمان فعال است

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه مسیرهای دریایی در جنوب مثل گذشته است، اظهار داشت: کشورهای کویت، امارات و قطر همچنان شناورهای فلزی و یخچال دار را می‌پذیرند و شناورهای چوبی و سنتی را نمی‌پذیرند.

وی افزود: سه مسیر دریایی به سمت عمان فعال شده است و بیشتر مواد غذایی و تره بار را منتقل می‌کنند. سایر بنادر ما همچنان در حال انجام هستند؛ مثل بندر امام که روزانه چندین فروند شناور کالاهای اساسی می‌رود.

لطیفی ادامه داد: خارک محموله‌های صادراتی نفتی فعال است و بنادر بوشهر، شهید رجایی، باهنر و چابهار عمده بنادر فعال ما هستند که به مقاصد دوردست ترانزیت کالا، صادرات و واردات دارند.

Capture