۰ نفر

صادرات تنها راه جهش تولید

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۴۸
کد خبر: 433984
صادرات تنها راه جهش تولید

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با تأکید بر اینکه صادرات تنها راه جهش تولید است،‌گفت:‌امروز مردم و دولت با یکدیگر باید همراه باشند و دولت گوش شنوایی داشته باشد تا با کمک هم مشکلات اقتصادی را سپری کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، جمشید نفر درباره بودجه مشوق های صادراتی سال ۹۹ گفت: امسال مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی در بودجه سال ۹۹ مصوب شده است لذا در این راستا، بسته حمایت از صادرات توسط سازمان توسعه تجارت ایران در حال تدوین است و به گفته زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بسته حمایت از صادرات تا خرداد ابلاغ می شود.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه با همکاری سازمان برنامه و بودجه مقرر شده است تا بخشی از بودجه مصوب مشوق‌های صادراتی قبل از ابلاغ بسته حمایتی به صورت تن‌خواهی در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط خاص کشور و محدودیت درآمدهای نفتی آیا با بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی توسعه صادرات می‌توان اقدام خاصی انجام داد، بیان داشت: وضعیت کشور در شرایطی نیست که خواسته‌های فوق العاده‌ای داشته باشیم لذا باید از حداقل‌ها حداکثر استفاده را کرد.

سال سخت اقتصاد ایران

نفر با بیان اینکه امسال شاید یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای اقتصاد کشور طی ۴۱ سال گذشته باشد گفت: بنابراین همه باید کمک کنیم تا کشور با این بودجه کم اداره شود.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سال گذشته فقط ۲۰ میلیارد تومان از بودجه مشوق‌های صادراتی محقق شد گفت: سازمان توسعه تجارت به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده است تا درصورت امکان با توجه به اینکه مشوق‌های صادراتی در سال ۹۸ محقق نشده مبلغ بیشتری در سال جاری علاوه بر ۶۰۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار گیرد که البته فعلا باید صبر کرد و دید که چقدر از این بودجه‌های مصوب محقق و عملیاتی می شود.

مشوق های صادراتی صرف توسعه زیرساخت ها شود

نفر گفت: با توجه به بودجه اندک مشوق های صادراتی و لزوم توسعه صادرات برای اقتصاد ایران ضروری است که بودجه مصوب مشوق صادراتی در صورت تخصیص صرف توسعه زیرساخت‌های توسعه‌ای کشور شود.

نفر در پاسخ به این سؤال که در شرایط فعلی چگونه باید از بنگاه‌های خرد و متوسط که در شرایط شیوع بیماری کرونا دچار آسیب شده‌اند حمایت کرد، گفت: در شرایطی که کرونا سرتاسر جهان را فرا گرفته است، مشاهده می‌شود که تاب‌آوری اقتصادی برخی کشورها در مقابل این قضیه نسبت به کشورهای دیگر بیشتر بوده است به عنوان مثال در کشوری مانند آلمان این وضعیت مشاهده می‌شود اما در کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا و حتی فرانسه این وضعیت نبود.

وی اظهار داشت: مقاومت اقتصاد آلمان در این شرایط ناشی از آن است که آلمان در سال‌های اخیر به امر اقتصاد و صادرات اهتمام داشته است بنابر این با قرار گرفتن در شرایط غیر قابل پیش‌بینی مانند کرونا توانست بدون دغدغه مشکلات را مدیریت کند لذا همواره آن کشورهایی در شرایط بحران موفق هستند که در دوران خوش و به عبارتی پردرآمد اقتصادی به فکر آینده نیز بوده‌اند.

در سال‌های پردرآمد نفتی زیرساخت‌های صادراتی تقویت نشد

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشورما ندر شرایط بحران کرونا گفت: متأسفانه ما در زمانی که روزانه چند میلیون بشکه نفت 140 میلیون دلاری می‌فروختیم موفق نشدیم زیرساخت‌های صادراتی را درست کنیم در حالی که به راحتی می‌توانستیم این اقدام را انجام دهیم و امروز که متوجه می‌شویم برای جهش تولید هیچ راهی به جز صادرات وجود ندارد، با مشکلات فراوان زیرساختی مواجه شده‌ایم.

نفر با بیان اینکه با توجه به درآمدها، دولت توان حمایت چندانی برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی ندارد، بیان داشت: اگر چه مسؤولین درجه یک کشور نهایت تلاش خود را برای حمایت و جبران خسارت‌ها می‌کنند اما باید این تلاش‌ها در سال‌هایی انجام می‌شد که ما از درآمدهای عظیم نفتی برخوردار بودیم.

وی با انتقاد از اینکه رسانه‌ها تخصصی عمل نمی‌کنند و سیاسی هستند، گفت: اگر رسانه‌‌ای همسو با دولت باشد اگر چه دولت کار اشتباهی انجام داده باشد از آن سیاست حمایت می‌کنند و اگر همسو با دولت نباشد و حتی با امکانات کم دولت حداکثر کار را انجام داده باشد با انتقاد از آن سیاست‌ها آن اقدامات را زیر سؤال می‌برند.

نفر بیان داشت: این در حالی است که اگر ما واقعا می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشور در شرایط فعلی حل شود، همه با هم از جمله تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان و به طور کلی مردم و دولت باید به فضای سال‌های اول انقلاب و سال‌های 58 و 59 و همدلی و همراهی مردم و دولت در دوران جنگ تحمیلی بازگردیم.

وی افزود: در آن دوران که تمام کشورهای دنیا علیه ما بودند ما بر جنگ نابرابر و ظالمانه توسط مردم فائق آمدیم لذا امروز همان شرایط است و باید همه با هم به دور از مسائل سیاسی واقعیت‌ها را ببینیم و مشکلات را حل کنیم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌در مقابل دولت هم نباید در قالب یک تفکر توتالیتر عمل کند و حرف خود را فصل‌الخطاب بداند بلکه دولت باید گوش شنوا داشته باشد.

وی افزود:‌قطعاً با توجه به وجود مدیران کارآمد و همدلی زبانزد مردم ایران در دنیا، این بحران را نیز پشت سر خواهیم گذاشت.