۰ نفر

میزان تجارت ایران با اوراسیا به دومیلیارد دلار رسید

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۰۸
کد خبر: 417988
میزان تجارت ایران با اوراسیا به دومیلیارد دلار رسید

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت:میزان تجارت خارجی ایران با حوزه کشورهای اوراسیا به دومیلیارد دلار رسیده است و میزان واردات نیز در ۱۰ماهه امسال نسبت به پارسال ۴۱درصد رشد دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سید روح الله لطیفی» افزود: اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان ماه و اعمال تخفیف های  ترجیحی در ارتباط با ۸۶۲ قلم کالای وارداتی و صادراتی با کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی،در مجموع صادرات به اوراسیا در ۱۰ ماهه گذشته، به وزن دو میلیون و۶۸۳هزار تن به ارزش ۸۶۱ میلیون ۱۹ هزارو ۶۰۳ دلار رسید.

به گفته وی، میزان صادرات نسبت به مدت زمان مشابه درسال ۹۷ از نظر وزنی ۱۱۴ درصد واز لحاظ ارزش۷۲ درصد رشد داشته است .

وی اضافه کرد: میزان واردات از کشورهای اتحادیه اوراسیا هم افزایشی بوده، حجم واردات ایران از کشورهای اوراسیا در مدت مورد بررسی درمجموع دو میلیون و۵۶۳ هزارو۸۰۱ تن وبه ارزش یک میلیاردو ۱۰۵ میلیون و ۹۴۶ هزارو ۱۲۵ دلاراست که این میزان نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۱ درصد رشد داشته، اما از نظر ارزش پنج درصدکاهش را نشان می‌دهد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: موضوع تعرفه و ارزش‌گذاری کالا در گمرک اهمیت ویژه دارد در این زمینه تطبیق تعرفه‌های اوراسیا انجام و ابلاغ شده و در ارتباط با ارزش‌گذاری قرار است اقدام هایی انجام شود تا صادرات کالا برای صادرکنندگان مقرون به صرفه باشد.

به گفته وی، این توافقنامه اجازه می‌دهد گمرک ایران به شکل مستقیم ارزش، تعرفه و اظهارنامه را استعلام کند و همچنین درباره تسهیلات گمرکی ،گمرک به لحاظ اهمیتی که برای اوراسیا قائل است سعی کرده بیشترین تسهیلات را برای صادرکنندگان اوراسیا قائل شود؛ اختصاص مسیر سبز، موافقت با حمل یک‌سره کالا، پذیرش حداقل اسناد و موافقت با ترخیص نسیه از جمله این تسهیلات بوده است .
لطیفی اضافه کرد: شرکای تجارت خارجی ایران در اتحادیه اوراسیا شامل پنج کشور فدراسیون روسیه، ارمنستان،بلاروس،قرقیزستان و قزاقستان می شود که بررسی چگونگی ومیزان تجارت کشور با این اتحادیه نشان می دهد، طی ۱۰ ماهه امسال بیشترین حجم واردات کشور از روسیه و به وزن دو میلیون و۳۲۲هزارو۹۰۹ تن وبه ارزش ۹۶۳میلیون و۶۷۳ هزارو۵۵۴ دلار بود.

وی گفت: بیشترین میزان صادرات کشور به این اتحادیه به کشور ارمنستان وبه حجم یکمیلیون و۵۲۱ هزارو۶۴۱ تن وبه ارزش۳۵۴میلیون و۷۷۷هزارو۶۵۱ دلار ثبت شد که این میزان صادرات به ارمنستان، نسبت به سال ۹۷ از نظر وزنی ۲۲۸ درصد واز لحاظ ارزشی ۱۶۴ درصد رشد نشان می دهد.

لطیفی اضافه کرد:بیشترین مقصد صادراتی ایران در بین کشورهای اوراسیا پس از ارمنستان ، فدراسیون روسیه است با ۳۲۱میلیون و۱۰۷ هزارو۸۲۴ دلار ونیز قزاقستان با ۱۲۵ میلیون و۳۷۰ هزارو ۱۰۹ دلار سومین مقصد صادراتی است .
سخنگوی گمرک افزود:روغن دانه آفتاب گردان،دامپر،جو،ذرت دامی،محصولات نیمه تمام ازآن وفولاد عمده کالاهای وارداتی ایران وهمچنین گاز طبیعی مایع شده، پسته، سیب، کیوی تازه ، خیار وخیار ترشی اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا در ۱۰ ماهه گذشته بود.
وی پیرامون 20 قلم نخست از صادرات تعرفه ترجیحی هم گفت: صرف نظر از توجه به کشورهای مقصد، پسته،کیوی،انگورخشک،کاهو،گل کلم وصفحه ورق چند لایه مهم ترین کالاهای صادراتی ایران است وکالاهای اصلی واردات تعرفه ترجیحی نیزبه ترتیب جو، ذرت دامی، روغن دانه آفتابگردان وگوشت بود.