۰ نفر

اوراسیا، راه مقابله با رکود

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۰۵
کد خبر: 412370
اوراسیا، راه مقابله با رکود

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران معتقد است که افزایش قراردادهای تعرفه ترجیحی و تعرفه آزاد با اتحادیه‌های منطقه‌ای مثل اوراسیا، اکو و دی۸، امکان توسعه صادرات در شرایط رکود و افزایش ارزآوری بیشتر را فراهم می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا حائری، مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی را تامین نقدینگی برشمرد و گفت: بعد از افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول، نقدینگی واحدهای نساجی کاهش یافت.

وی با بیان اینکه حل این مشکل به عهده سیستم بانکی است،‌ تصریح کرد: این در حالی است که به دلیل معوقات، سیستم بانکی قادر به تامین همه نیاز صنایع نیست.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران مشکل دیگر صنعت نساجی را در زمینه بازار دانست و گفت: با کاهش ارزش پول ملی و کاهش درآمد مردم، قدرت خرید مردم کاهش داشته و بازار این صنعت با رکود مواجه شده است.

وی با اشاره به لزوم رونق داشتن بازار برای تامین نقدینگی تهیه مواد اولیه کارخانه های صنعت نساجی، اظهار کرد: مادامی که قدرت خرید مردم پایین است و بانک‌ها نمی‌توانند نقدینگی صنایع را به طور کامل تامین کنند، رکود در صنعت نساجی باقی می‌ماند.

حائری بهترین راهکار مقابله با شرایط رکود را حضور در بازارهای صادراتی اعلام کرد و گفت: برای صادرات لازم است کالای با کیفیت و با قیمت تمام شده پایین تولید شود که در این زمینه دولت باید با ارائه مشوق‌ها و تسهیلات صادراتی به تولیدکنندگان و توسعه روابط تجاری با سایر کشورها کمک کند.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی با اوراسیا را یک قدم مثبت و الگوی مناسبی برای توسعه صادرات توصیف کرد و گفت: افزایش قراردادهای تعرفه ترجیحی و تعرفه آزاد با اتحادیه‌های منطقه‌ای مثل اوراسیا، اکو (سازمان همکاری اقتصادی) و دی۸ (گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه)، امکان توسعه صادرات در شرایط رکود و افزایش ارزآوری بیشتر را فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود پنج سال پیش توسط پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان تأسیس شد. این اتحادیه حدود ۷۵۰ میلیارد دلار در سال مبادلات تجاری دارد. با توجه به بازار حدود ۱۹۰ میلیون نفری، عضویت در این اتحادیه برای مبادلات تجاری فرصت مناسبی به شمار می‌رود. تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز از پنجم آبان کلید خورد. موافقتنامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا شامل ۸۶۲ قلم کالا است که ۵۰۲ قلم از آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۳۶۰ قلم نیز ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.