۰ نفر

نائب رییس اتاق ایران و آذربایجان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

کاهش 30درصدی صادرات ایران به آذربایجان/ خروج تجار واقعی از صحنه تجارت در پی فشار‌های داخلی

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۵
کد خبر: 401129
کاهش 30درصدی صادرات ایران به آذربایجان/ خروج تجار واقعی از صحنه تجارت در پی فشار‌های داخلی

نائب رییس اتاق مشترک ایران و آذربایجان از افت حدود 30درصدی صادرات به این کشور خبر داد و گفت: فشارهای داخلی در کنار تحریم‌های خارجی، باعث خارج شدن تجار واقعی از صحنه تجارت بین‌المللی شده است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ رحیم وهاب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت تجارت با آذربایجان اظهار کرد: میزان صادرات صورت گرفته به آذربایجان در 9ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 20 تا 30درصد افت داشته که بنابر پیش‌بینی ما با ادامه این روند، وضعیت تجارت ایران و آذربایجان تا پایان سال بدتر هم خواهد شد.

وهاب‌زاده درباره عوامل موثر بر کاهش تجارت دو کشور توضیح داد: در کنار تحریم و فشارهای خارجی عوامل مختلف دیگری در این قضیه دخیل هستند، از جمله جهش حدود 50درصدی قیمت مواد اولیه و به‌تبع افزایش بهای تمام شده محصول، این موضوع باعث عدم ثبات قیمت‌ها در بازار ایران و بلاتکلیفی تجار برای اعلام نرخ نهایی به طرف خارجی شده است؛ همچنین در این بین تعدد و عدم ثبات بخشنامه‌ها و افزایش عوارض گمرکی نیز به کاهش تجارت دو کشور دامن زده است.

او ادامه داد: در این شرایط علاوه بر تحریم‌ها، موانع داخلی نیز مشکلات ما را دوچندان کرده؛ بازگشت ارز حاصل از صادرات یکی از معضلاتی است که در داخل سد راه ما شده، زیرا دولت به رغم آگاهی نسبت به مشکلات موجود برای نقل‌وانتقلات بانکی، قبل از ایجاد زیرساخت لازم ما را مجبور به بازگرداندن ارز کرده است.

نائب رییس اتاق ایران و آذربایجان با بیان اینکه در شرایط فعلی امکان بازگرداندن بیش از 3000دلار به کشور وجود ندارد، گفت: ارز رایج برای تجارت ایران با روسیه روبل و با آذربایجان منات است و دولت از ما فقط دلار و یورو قبول می‌کند، درحالیکه با شرایط تحریمی بانک عاملی وجود ندارد تا ارز دریافتی از این کشور‌ها را به دلار و یورو تبدیل کند و این موضوع فشار زیادی به تجار تحمیل کرده است.

وهاب‌زاده هشدار داد: در پی مشکلات حداکثری داخلی و خارجی و نیز عدم امکان بازگرداندن ارز، صادرکنندگان و واردکننده‌های واقعی از صحنه تجارت بین‌المللی خارج شده‌اند و مجددا موضوع کارت‌های یکبار مصرف روی کار آمده‌ است.

این فعال اقتصادی اقدامات انجام شده برای توسعه تجارت خارجی را بی‌اثر دانست و گفت: در حال حاضر اگرچه گام مثبتی در راستای گسترش ارتباط با اوراسیا انجام شده و دولت نیز موضوع تعرفه‌های ترجیحی را مطرح کرده، اما در عمل نتیجه‌ای حاصل نشده است؛ البته تعرفه‌های ترجیحی قرار بود دوماه پیش اجرا شود و تا کنون در حد حرف باقی مانده.

وهاب‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: شرایط تجارت ما با آذربایجان دقیقا مثل ترکیه است، یعنی اگرچه وضعیت فعلی ما را درک می‌کنند اما در واقع به خاطر نیاز خودشان ارتباط را حفظ کرده‌اند و مسلما اگر به آن‌ها نیز فشار وارد شود با ایران قطع همکاری خواهند کرد.