۰ نفر

در کمیسیون مشترک اقتصادی مطرح شد؛

تلاش عمان برای افزایش تجارت با ایران

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۳۴
کد خبر: 399986
تلاش عمان برای افزایش تجارت با ایران

وزیر تجارت عمان با بیان اینکه این کشور از طریق کریدور شمال جنوب می تواند بخشی از نیازهای خود را برای امنیت غذایی را تامین کند، گفت: اهتمام ویژه ای برای توسعه روابط تجاری با ایران داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی بن مسعود بن علی السنیدی امروز در «هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان» گفت: در شرایط فوق العاده ای قرار داریم و بحران اقتصادی جهانی بسیاری از کشورها را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته که در این میان نیاز دارد تلاش کنیم تا روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورهایی همچون ایران افزایش دهیم.

وزیر تجارت و صنایع عمان افزود: در این میان بر این باوریم که با همکاری بخش خصوصی دو طرف حجم مبادلات تجاری میان ایران و  عمان را گسترش دهیم.

وی افزود:  در این هیات رسمی بیش از سی تن از تجار عمانی حضور دارند که نماینده تمام بخش های اقتصادی هستند و تلاش می کنند تا زمینه همکاری با بخش های مختلف اقتصادی ایران را فراهم نمایند. این در شرایطی است که پادشاهی عمان به تازگی قوانین اقتصادی را مصوب کرده است که از جمله آن قوانین مربوط به شرکت های تجاری، ورشکستگی و سرمایه گذاری خارجی است که می تواند مزایای زیادی را برای تجار به همراه داشته باشد.

علی بن مسعود بن علی السنیدی تصریح کرد: در حوزه توافق حمل و نقل دریایی بین پادشاهی عمان و ایران که به امضا خواهد رسید تمام تلاش مان را خواهیم کرد تا بتوانیم تشویق سرمایه گذاری و افزایش سطح همکاری های تجاری را به همراه داشته باشیم.

وی افزود: در عین حال امضای توافق نامه استاندارد برای سال ۲۰۲۰ می تواند شرایط مناسبی را برای تجار دو طرف فراهم آورد به این معنا که تجار بتوانند در حوزه پاس کردن استانداردهای تجارت مشترک از تسهیلات ویژه ای برخوردار باشند.

وزیر تجارت و صنایع عمان خاطرنشان کرد: در حوزه ورزش و نیز حمل و نقل دریایی امیدواریم بتوانیم شرایط مناسبی را پیش روی تجار دو کشور قرار دهیم.

 وی در ادامه روابط میان ایران و عمان را از شرایط مناسبی برخوردار دانست و گفت: عمان از طریق ایران می تواند به کشورهای حاشیه دریای خزر متصل شده و در تامین نیازهای خود از پتانسیل های ایران بهره گیرد، این در حالی است که پادشاهی عمان اهتمام ویژه ای برای امنیت غذایی خود قائل است و از استرالیا برزیل و هند کالا وارد کرده است. اما هنوز نتوانسته از ایران و از طریق کریدور شمال جنوب شرایط مناسبی را برای تامین کالاهای خود فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در این میان امیدواریم بتوانیم از فرصت کریدور شمال جنوب در این راستا بهره مندی لازم را صورت دهیم اما این اجلاس فرصت خوبی است که بتوان نه فقط برای واردات و صادارت کالا از ایران و بالعکس استفاده کرد بلکه از ایران برای صادرات عمان به کشورهای همسایه نیز بهره برداری لازم را صورت داد.

وزیر تجارت و صنایع عمان با بیان اینکه علاوه بر امنیت غذایی سلطنت عمان در حوزه پتروشیمی نیز از توسعه مناسبی طی سال های گذشته برخوردار بوده که قصد داریم توسعه حضور کالاهای تولیدی این حوزه را در بازارهای مجاور نیز شاهد باشیم که در این میان مناطق آزاد می توانند نقش مناسبی را ایفا نمایند. همانگونه که مناطق صحار و سلاله در این زمینه می تواند نقش مناسبی ایفا کند.

وی ادامه داد: طی یازده ماه گذشته همکاری های مناسبی برای صدور روادید برای تجار ایرانی و عمانی صورت گرفته و خدمات بسیار مناسب و شایسته ایت ارائه شده است به نحوی که هیچ گونه شکایتی در این مدت از تجار و شرکت های ایرانی و عمانی نداشته ایم.

علی بن مسعود بن علی السنیدی خاطرنشان کرد: طی ماه های گذشته میوه های ایرانی مستقیما به عمان وارد شده و از برندهای معروفی هستند که عمق ماندگاری آنها ۵ تا ۶ روز است و هم اکنون ارزان تر به بازار این کشور عرضه می شود.

وی افزود: پلیس عمان که بررسی میوه ها را به لحاظ کیفیت و سموم موجود در آن مورد سنجش قرار می دهد امیدوار است بتواند با تفاهمی که با سازمان ملی استاندارد ایران به امضا می رسد شرکت های صادرکننده را شناسایی کرده و میوه های ایرانی را با تسهیلات بیشتری روانه بازار عمان کند.

وی گفت: میوه های ایرانی هم اکنون در بازار عمان از جایگاه مناسبی برخوردار هستند و می توان در قالب توافق نامه ای که در کمیسیون همکاری های مشترک دو کشور به امضا می رسد بتوان بر روی آزمایش باقی مانده سموم کشاورزی وضعیت مناسبی را برای صادرکنندگان ایرانی به لحاظ زمان و انجام آزمایش های لازم فراهم آورد.

وزیر تجارت و صنایع عمان خاطرنشان کرد: بعد از دو سال همکاری مشترک میان ایران و عمان هم اکنون تبادلات تجاری و اقتصادی بدون نیاز به واسطه انجام می شود و میوه و سبزی های ایرانی به صورت مستقیم وارد کشور ما می شود.

وی از انجام دیداری با رئیس کل بانک مرکزی در حوزه ساماندهی نقل و انتقالات پولی خبر داد و گفت: در عین حال از امروز تجار ایرانی و عمانی با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا بتوانند رو در رو پتانسیل های یکدیگر باخبر شوند.

علی بن مسعود بن علی السنیدی تاکید کرد: تجار ایران و عمان برای گسترش همکاری های تجاری خود از ابزار تهاتر بهره گیرند.