۰ نفر

کاهش تولید پالایشگاهی و افزایش ۲۰ درصدی مصرف؛

پرونده واردات بنزین باز شد

۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۲۰
کد خبر: 699347
پرونده واردات بنزین باز شد

بحران ناترازی پس از گاز این‌بار به بنزین رسیده است. وزیر نفت اعلام کرده اگر مردم در مصرف صرفه‌جویی نکنند مجبور به واردات بنزین خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین؛  بحران سوءمدیریت در حوزه انرژی گریبان ایران را گرفته است و دامنه‌ی آن هر روز گسترده‌تر می‌شود. یک روز ناترازی گاز کشور را به تعطیلی می‌کشاند و امروز نوبت به ناترازی بنزین است. مسئله‌ای که بیشتر از هر موضوعی برای کشور، امنیتی است چراکه ایرانیان هنوز حاشیه‌های سوءمدیریت در پرونده بنزین سال ۹۸ را به فراموشی نسپرده‌اند. 

وزیر نفت، جلوگیری از واردات بنزین در ماه‌ آینده را منوط به همکاری مردم و تدابیر دولت اعلام کرده است‌. مردمی که تاکنون بیش از استانداردهای تعریف شده بنزین مصرف کرده‌اند و دولتی که تنها تدبیرش برای مدیریت انرژی، اعلام تعطیلی است.

پرونده واردات بنزین باز می‌شود

رئیس انجمن صنفی سی ان جی کشور نیز در مصاحبه‌ای با ایسنا  گفته است: «شاهد هستیم که تعدادی از سرمایه گذاران دیگر تمایلی برای حضور در صنعت سی ان جی ندارند.اگر دولت تمهیداتی را برای این موضوع در نظر نگیرد، در آینده نه چندان دور با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و پرونده واردات بنزین مجدد باز خواهدشد.»

واردکننده بنزین خواهیم شد

حمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی  درباره‌ی واردات بنزین گفته است: «دوران اورهال پالایشگاه‌ها طولانی شده و برای تامین قطعات مشکل دارند، بعضا نیز در حال تعمیرات و نوسازی هستند و همه اینها باعث شده تولید پالایشگاه‌ها مشکل داشته باشد، از سوی دیگر هرساله خودروهای جدید به بازار اضافه می‌شوند. ضمن اینکه افزایش فعالیت‌های اقتصادی هم باعث شده مصرف  افزایش پیدا کند. بخشی هم قاچاق می‌شود، اکنون تولید و مصرف تاحدی برابر و در تابستان مصرف بیش از تولید است و اگر با همین دست فرمان ادامه دهیم قطعا واردکننده بنزین خواهیم شد. »

کاهش تولید بنزین

محمدرضا حیدرزاده، رییس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی نیز با تایید کاهش تولید بنزین گفت: «پالایشگاهی مثل ستاره خلیج فارس با توجه به فشارهای اقتصادی راه اندازی شد ، اما با توجه به مشکلات حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت نمی کند ؛ چرا که دولت بدهی انباشته دارد و باید هر چه سریع تر آن را پرداخت کند ، از این رو فرصت تفکرات کلان را ندارد.»

افزایش ۲۰ درصدی مصرف بنزین

در سه ماهه تابستان امسال ایرانیان روزانه به طور متوسط ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین مصرف کرده‌اند. در حالی که تولید بنزین در مسیر کاهشی قرار دارد٬ اما شرکت ملی پالایش و پخش گفته است مهم ترین دلیل در بروز ناترازی بنزین مربوط به افزیش مصرف این فرآورده نفتی است. افزایشی به میزان 20 درصد نسبت به سال گذشته.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. گویا تنها راهکار دولت، واردات بنزین است، مُسکنی که دردی از مشکل ناترازی بنزین را درمان نمی‌کند.