۰ نفر

تجربه بانک سرمایه در صندوق ذخیره فرهنگیان تکرار می شود؟

زیان بیش از 40 هزار میلیارد ریالی در پتروفرهنگ

۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۴
کد خبر: 684163
زیان بیش از 40 هزار میلیارد ریالی در پتروفرهنگ

دو شرکت پتروشیمی سبلان و کیمیا پارس خاورمیانه از زیرمجموعه‌های هلدینگ پتروفرهنگ متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان به‌دلیل سوءمدیریت در سال جاری زیانی بیش از 40 هزار میلیارد ریال (4 هزار میلیارد تومان)کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛شنید‌ها حاکی از آن است که شرکت پتروفرهنگ به‌عنوان اصلی‌ترین زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان که بیش از 50 درصد سرمایه فرهنگیان را به خود اختصاص داده، در سال مالی گذشته بیش از 40 هزار میلیارد ریال در دو شرکت پتروشیمی «سبلان» و «کیمیاپارس خاورمیانه» زیان ثبت کرده، نکته قابل توجه اینجاست که شرکت‌ها تا پیش از این  سودده بوده‌اند.

این زیان ،  یک هزار میلیارد تومان بیش از اختلاس محمدرضا خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران است و چالش‌های بسیار جدی را برای صندوق ذخیره فرهنگیان ایجاد خواهد کرد.

این در حالی است که پیش از این نیز ، انصاف نیوز در گزارشی با عنوان «معیشت فرهنگیان قربانی تعلل و بی‌برنامگی وزارت نفت» آورده بود: « متانول‌سازان متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به شرکت ملی گاز بدهی دارند.» به همین جهت میزان زیان پتروفرهنگ را می توان بیش از این دانست.

پیش از این تخلفات گسترده در بانک سرمایه به‌عنوان یکی دیگر از زیر مجموعه های صندوق ذخیره فرهنگیان بیشترین آسیب را به بدنه صندوق وارد کرد و بیم ایجاد چالش‌های جدید صندوق در جامعه فرهنگیان را تقویت کرد.

حمیدرضا نجف‌پور کردی اردیبهشت ماه سال جاری جانشین جواد نوری، مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان شد.  بهمن ماه سال گذشته نیز علیرضا بابازاده به عنوان مدیرعامل جانشین مرضیه شاهدایی در پتروفرهنگ شد.بابازاده پیش از این مدیرعامل پتروشیمی «خراسان» و شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده است.