۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / دلتا یک تنه بر بازار می‌ تازد!

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۳۳
کد خبر: 553337
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / دلتا یک تنه بر بازار می‌ تازد!

شیوع نوع دلتای ویروس کرونا در سراسر جهان و محدودیت‌های ناشی از آن، باعث ایجاد نگرانی‌ها در خصوص وضعیت تقاضای نفت شده که از این رو قیمت طلای سیاه در هفته گذشته عمدتا شاهد افت بود.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بازار نفت در هفته گذشته نیز طبق معمول نوساناتی را تجربه کرد اما عمدتا جو منفی بر بازار حاکم بود. افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا در سراسر جهان و تبعات ناشی از آن، همچنان بازار را تحت تاثیر قرار داد.

نگرانی‌ها در خصوص احتمال از بین رفتن تقاضای جهانی نفت با افزایش سرعت شیوع نوع دلتای ویروس کرونا دوباره ظاهر شده است. یکی از عوامل اصلی نگرانی‌ها از سوی چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان بود که شیوع مجدد این ویروس و اعمال محدودیت‌ها در این کشور، چشم‌انداز تقاضا را تاریک کرد.

این محدودیت‌ها شامل لغو پروازها، هشدارهای ۴۶شهر در برابر مسافرت‌ها، و محدودیت در خدمات حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌رانی در ۱۴۴ مورد از بدترین مناطق بوده است. روز دوشنبه، چین ۱۲۵مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ را گزارش کرد، در حالی که روز قبل از آن ۹۶نفر بود. در مالزی و تایلند نیز همچنان رکورد روزانه ابتلای بالای ۲۰هزار نفر ثبت می‌شود.

علاوه بر این وضعیت، آمار منتشر شده در پایان هفته نشان داد که رشد صادرات چین در ماه جولای، به دنبال افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ و وقوع سیل، بیش از حد انتظار کاهش یافت، در حالی که رشد واردات نیز کمتر از میزان پیش‌بینی شده بود.

داده‌های منتشر شده در روز شنبه نشان داد که واردات نفت خام چین در ماه جولای اندکی کاهش یافت و به ۹.۷۱میلیون بشکه در روز رسید که برای چهارمین ماه متوالی زیر ۱۰میلیون بشکه نفت در روز وارد می‌کند. همچنین میزان آن بسیار کمتر از بالاترین حد آن در ژوئن ۲۰۲۰، یعنی ۱۲.۹۴میلیون بشکه در روز، زمانی که قیمت‌ نفت ارزان بود، است.

همچنین، در استرالیا، پلیس برای اعمال محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ به خیابان‌ها آمده و در برخی از شهرهای چین، بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان، از آنجا که مقامات سعی می‌کنند موج جدید ویروس را مهار کنند، انجام آزمایش‌های گسترده را افزایش داده‌اند.

یکی از کارشناسان در خصوص این وضعیت اظهار کرد که تحولات منفی ناشی از کووید-۱۹، قطعا سرمایه‌گذاران را در معرض ریسک قرار داده و در پیش گرفتن احتیاط احتمالا در روزهای آتی باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر، گلدمن ساکس پیش‌بینی تقاضای نفت خود را برای چین در طول دو ماه آینده کاهش داد، اگرچه اذعان داشت تاثیر کامل دلتا بر پیش‌بینی تقاضای جهانی آن در حد متوسط باقی مانده است.

از طرفی، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اظهار کرد پس از اینکه موج جدید شیوع ویروس کرونا باعث شد کشورها دوباره محدودیت‌ها را اعمال کنند، افزایش تقاضا برای نفت در ماه جولای روند معکوس داشته و قرار است که تا پایان سال با سرعت کمتری بهبود را تجربه کند.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: "از آنجا که محدودیت‌های جدید کووید-۱۹ که در چندین کشور عمده مصرف‌کننده نفت، به ویژه در آسیا اعمال شده و به نظر می‌رسد که باعث کاهش عبور و مرور و در نتیجه مصرف نفت می‌شود، رشد در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ با شدت بیشتری افت کرده است."

"از آنجا که شیوع سریع نوع دلتای کووید-۱۹ تحویل نفت در چین، اندونزی و سایر مناطق آسیا را کاهش داده، ما برآورد می‌کنیم که تقاضا در ماه جولای افت کرده است."

آژانس بین‌المللی انرژی میزان تقاضای ماه گذشته را ۱۲۰هزار بشکه در روز اعلام کرد و پیش‌بینی می‌کند که در مقایسه با برآورد ماه گذشته، میزان رشد آن در نیمه دوم سال نیم میلیون بشکه کاهش یابد.

این موضوع یک روز پس از آن اعلام شد که ایالات متحده از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) درخواست کرد که تولید نفت خود را به منظور مقابله با افزایش قیمت بنزین که به نظر آنها تهدیدی برای بهبود اقتصاد جهانی است، افزایش دهد.

اوپک در ماه جولای توافق کرد که تولید خود را از ماه آگوست روزانه ۴۰۰هزار بشکه در هر ماه در مقایسه با ماه قبل افزایش دهد، تا زمانی که باقی‌ مانده محدودیت‌های عرضه ۱۰میلیون بشکه در روز، یعنی حدود ۱۰درصد از تقاضای جهانی که در سال ۲۰۲۰ اعمال شده بود به پایان برسد.

یکی از تحلیلگران بازار اذعان داشت: واکنش ناگهانی آژانس بین‌المللی انرژی بازار را تحت تاثیر قرار داد، مانع رشد قیمت نفت شد و واقعیت تاثیر نوع دلتا را نشان داد. از طرفی، بانک‌ها نیز پیش‌بینی تقاضای خود را برای کوتاه مدت کاهش داده‌اند.

جی پی مورگان اظهار کرد: "درحال‌حاضر مشاهده می‌کنیم که تقاضای جهانی در ماه جاری متوقف شده است. تقاضای نفت در ماه آگوست به ۹۸.۳میلیون بشکه در روز رسیده و به طور میانگین انتظار می‌رود میزان آن در ماه سپتامبر ۹۷.۹میلیون بشکه در روز باشد. در مقایسه، تقاضا در ماه جولای به طور میانگین ۹۸میلیون بشکه در روز بود."

به همین ترتیب، از آنجا که قرار است تقاضا در ماه‌های آگوست و سپتامبر کاهش یابد، گلدمن ساکس برآورد خود را در خصوص کسری نفت جهان از روزانه ۲.۳میلیون بشکه در کوتاه مدت، به ۱میلیون بشکه در روز کاهش داده است. با نگاهی فراتر از ریسک کوتاه مدت ناشی از دلتا، این بانک همچنان انتظار دارد که بهبود تقاضا در کنار افزایش نرخ واکسیناسیون ادامه یابد.

در مقابل، به رغم نگرانی‌های فزاینده در خصوص افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹، اوپک روز پنجشنبه بر پیش‌بینی‌های خود مبنی بر افزایش مجدد تقاضای جهانی نفت در امسال و رشد بیشتر در سال ۲۰۲۲ پایبند ماند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) در گزارش ماهانه خود همچنین انتظارات خود را برای عرضه در سال آینده، از سوی تولیدکنندگان دیگر از جمله شیل آمریکا افزایش داد.

یکی از تحلیلگران در یادداشتی نوشت: "اگرچه اوپک پلاس پیش‌بینی تقاضای خود را بدون تغییر باقی گذاشت، ما فکر می‌کنیم که چشم‌انداز تقاضای کوتاه مدت بدتر شده که می‌تواند به معنای امکان تعدیل برنامه‌های عرضه این گروه در نشست بعدی باشد."

از طرفی، صعود دلار آمریکا در برابر یورو، به بالاترین سطح خود در طول چهار ماه اخیر نیز قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داد. پس از اینکه گزارش مشاغل آمریکا در روز جمعه هفته گذشته افزایش بیش از حد انتظار را نشان داد، گمانه‌زنی‌ها در این خصوص که احتمالا فدرال رزرو با سرعت بیشتری سیاست‌های پولی خود را محدود کند، برانگیخت. لازم به ذکر است که تقویت دلار آمریکا باعث گران شدن قیمت نفت برای دارندگان سایر ارزها می‌شود.

با اینکه اخبار مثبت بازار در هفته گذشته کم بود، اما از آنجا که تقاضای نفت در غرب جهان به سطح پیش از آغاز بیماری همه‌گیر یا بالاتر از آن رسیده و عرضه جهانی در حال کاهش است، این تلاطم شاید موقتی باشد. افزایش تقاضا از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی تا حدودی توانست مانع افت بیشتر قیمت‌ها شود.

همچنین، برنامه‌های موفقیت‌آمیز واکسیناسیون در غرب و داده‌های اقتصادی امیدوارکننده، در تضاد شدید با افزایش موارد ابتلا در شرق بوده است.

از طرفی، داده‌های امیدوارکننده موجودی ذخایر آمریکا در هفته گذشته تا حدودی توانست بازار را حمایت کند. روز سه‌شنبه، گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا اعلام کرد که ذخایر نفت خام این کشور ۸۱۶هزار بشکه و موجودی بنزین ۱.۱میلیون بشکه کاهش یافته است.

بررسی قیمت نفت

در آخرین روز معاملات هفته گذشته یعنی جمعه، معاملات آتی نفت خام برنت با ۵۸سنت معادل ۰.۸درصد افت به قیمت ۷۰دلار و ۷۳سنت در هر بشکه بسته شد، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با تجربه کاهش ۵۳سنت معادل ۰.۸درصد به قیمت ۶۸دلار و ۵۶سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو شاخص، در هفته منتهی به ۱۵مرداد، افت قابل توجهی را تجربه کردند (برنت افت ۶درصدی و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا سقوط حدود ۷درصدی)، اما با این حال، در هفته گذشته توانستند رشدی جزئی را ثبت کنند.

در پایان، لازم به ذکر است که سنگینی سایه دلتا همچنان بازار را تحت تاثیر قرار داده و هنوز مشخص نیست که موج جدید این ویروس چه زمانی فروکش کند. با این حال به نظر می‌رسد که به دلیل محدودیت‌های جدید اعمال شده، تقاضا همچنان با روند آهسته‌تری به رشد خود ادامه دهد و از این رو احتمالا قیمت‌ها در کوتاه مدت رشد قابل توجهی را تجربه نکند.