۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مذاکره برای فروش یک‌درصد از سهام آرامکو / نگاهی به روابط عربستان و آمریکا در دوران بایدن

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 524069
مذاکره برای فروش یک‌درصد از سهام آرامکو / نگاهی به روابط عربستان و آمریکا در دوران بایدن

ولیعهد عربستان در گفت‌وگویی با یک کانال خبری سعودی خبر داد که این کشور در حال مذاکره برای فروش ۱ درصد از سهام آرامکو، شرکت نفتی دولتی عربستان به یک شرکت پیشرو انرژی در جهان است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با تلویزیون سعودی گفت: اگرچه نمی‌توانم در این باره قول بدهم اما بحث در مورد فروش ۱ درصد از سهام آرامکو به یک شرکت پیشروی انرژی در جهان مطرح شده است.

بن سلمان افزود: این امر در افزایش فروش آرامکو در کشوری که این شرکت در آن مستقر است، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اگرچه بن سلمان به نام این شرکت اشاره‌ای نکرد اما در خلال صحبت‌هایش عنوان کرد که این شرکت از کشوری بسیار پهناور است. وی همچنین عنوان کرد که با شرکت‌های دیگر نیز وارد بحث و گفت‌وگو شده و بخشی از سهام آرامکو می‌تواند به صندوق سرمایه‌گذاری دولتی پادشاهی عربستان که یک صندوق سرمایه‌گذاری عمومی است، منتقل شود.

این مصاحبه به مناسبت پنجمین سالگرد چشم انداز سعودی ۲۰۳۰ که شامل یک طرح چند میلیارد دلاری با هدف ایجاد تنوع در اقتصاد این کشور با کاهش اتکا به نفت است، انجام شد.

عرضه اولیه آرامکوی عربستان سعودی تا به امروز بزرگترین عرضه اولیه‌ بوده است که در دسامبر ۲۰۱۹ انجام شد و حدود ۱.۵ درصد از سهام این شرکت سعودی در بورس تداول عربستان عرضه شد. با ورود به لیست عرضه اولیه‌ها ۲۵.۶ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت حاصل شد و شرکت چندی بعد (با استفاده از Greenshoe option) ۴۵۰ میلیون دلار دیگر از سهام خود را فروخت و در مجموع حجم کل را به ۲۹.۴ میلیارد دلار رساند.

گفتنی است که دولت عربستان بیش از ۹۸ درصد سهام آرامکو را در اختیار دارد.

روابط ایالات متحده و عربستان

بن سلمان در این گفت‌وگو همچنین درباره روابط عربستان سعودی با ایالات متحده آمریکا هم گفت: عربستان سعودی و دولت بایدن تنها در چند مورد اختلاف نظر دارند.

ولیعهد سعودی تصریح کرد: ما در مورد منافع عربستان و ایالات متحده بیش از ۹۰ درصد با دولت بایدن توافق داریم و تلاش داریم تا این منافع را تقویت کنیم.

بر اساس خبری که رویترز در این باره نوشته است، بن سلمان همچنین تاکید کرده است: مواردی که ما با دولت بایدن در آن اختلاف نظر داریم کمتر از ۱۰ درصد است و در تلاشیم تا با ارائه راه حل‌هایی با دولت جدید آمریکا به تفاهم برسیم. بدون شک ایالات متحده یک شریک استراتژیک برای عربستان است.

ولیعهد عربستان که رهبر آتی این کشور است از اوایل سال جاری میلادی مورد کم توجهی کاخ سفید قرار گرفت، به خصوص زمانی که کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن به جای انجام مذاکرات با ولیعهد بن سلمان با همتای خود یعنی شاه سلمان وارد مذاکرات خواهد شد. این بخشی از بازنگری روابط ایالات متحده و عربستان سعودی پس از آن بود که بن سلمان روابط بسیار مطلوبی را با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده رقم زده بود.

ایالات متحده همچنین در ماه فوریه گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن مشخص شد ولیعهد عربستان قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار و منتقد سعودی را تایید کرده است. پس از آن آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا برای ۷۶ فرد حقیقی در دولت سعودی محدودیت‌های ویزایی اعلام و تاکید کرد اعمال محدودیت‌ها بر روند تهدید مخالفان دولت و پادشاهی سعودی در خارج از مرزهای این کشور تاثیرگذار خواهد بود.