۰ نفر

کاهش ۴۱درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته؛

وضعیت ذخایر آبی سدهای تهران چطور است؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
کد خبر: 504138
وضعیت ذخایر آبی سدهای تهران چطور است؟

میانگین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۸۸میلی‌متر رسیده که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته بالغ‌بر ۴۱درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در ۵۲سال اخیر حدود ۲۵درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آمارها از افت ۴۱درصدی میزان بارش‌های جوی کشور در سال آبی جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. با وجود بهبود بارندگی در روزهای اخیر، همچنان بارش‌های جوی کشور نسبت به سال قبل کاهش قابل‌توجهی دارد و از ابتدای بهمن تاکنون نیز ۶درصد دیگر به آن افزوده شده است.  فعلا، آمارها از عقب‌ماندگی ۴۱درصدی بارندگی‌های کشور نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حکایت دارند.

 آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد: میانگین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (از ابتدای مهر تا شامگاه ۱۷بهمن‌ماه ۱۳۹۹) به ۸۸میلی‌متر رسیده که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۱۸میلی‌متر) بالغ‌بر ۴۱درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در ۵۲سال اخیر حدود ۲۵درصد کاهش پیدا کرده است.

براساس این آمارها، حجم کل بارش‌های جوی از اول مهر تا شامگاه ۱۷بهمن معادل ۱۴۵میلیارد و ۲۶میلیون مترمکعب بوده است.

قرعه بارندگی به نام ارومیه

براساس آمارها و داده‌های منتشر شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو، از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹تاکنون (از اول مهر تا شامگاه ۱۷بهمن۹۹) از میان ۶حوضه آبریز اصلی کشور، فقط وضعیت بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و میانگین ۵۲ساله بهبود پیدا کرده و در مابقی ۵حوضه آبریز اصلی، وضعیت بارندگی نسبت به هردو دوره نامساعدتر بوده است. براساس آمارهای وزارت نیرو، از اول مهر تا ۱۷بهمن امسال ۱۲۶میلی‌متر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بارندگی شده است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۴۲درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در ۵۲سال اخیر ۱۶درصد بیشتر است.

این در حالی است که بارش‌های ۵حوضه آبریز باقی‌مانده از ۶تا ۸۱درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل و از ۹تا ۶۲درصد نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در ۵۲سال اخیر کاهش داشته است. البته این انتظار وجود دارد که بارندگی‌های هفته جاری بتواند بخشی از عقب‌ماندگی بارش‌های جوی را جبران کند.

حال سدهای تهران خوب است

انتظار برای جبران عقب‌ماندگی بارش‌ها با بارندگی‌های فعلی، حداقل در استان تهران محقق شده و آنگونه که معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای تهران می‌گوید، این اتفاق می‌تواند وضعیت مخازن سدهای سایر نقاط کشور را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.

احمدعلی قربانیان، با اشاره به میزان بارندگی‌های ۲روز گذشته در تهران درخصوص ذخایر آبی سد‌های پنج‌گانه استان تهران به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: در مجموع آب ورودی به سد‌های پنج‌گانه استان تهران در سال آبی امسال تا امروز ۲۷۲میلیون مترمکعب بوده و امسال هم ۳درصد کاهش نسبت به سال گذشته گزارش شده است.

او می‌افزاید: حجم مخازن سد‌های پایتخت فعلا ۵۴۹میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته (۶۰۷ میلیون مترمکعب) حدود ۹.۵درصد معادل ۵۹میلیون مترمکعب و نسبت به مخازن نرمال (۶۴۴ میلیون مترمکعب) حدود ۱۴.۷درصد معادل ۹۵میلیون مترمکعب کاهش داریم.

به‌گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای تهران، خوشبختانه بارندگی‌های فعلی در استان تهران باعث افزایش ورودی سد‌ها شده و از مثبت بودن ذخیره آبی حکایت دارد. حجم فعلی مخازن سدهای استان تهران طبق آمارهای این مقام مسئول از این قرار است: امیرکبیر ۹۰میلیون مترمکعب، طالقان ۲۵۶میلیون مترمکعب، لتیان ۱۹میلیون مترمکعب، لار ۳۵میلیون مترمکعب، ماملو ۱۴۹میلیون مترمکعب.

04-04