۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تولید اقتصادی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها با کاتالیست‌های نفت و گاز سرو/ برنامه نفت وگاز سرو برای صادرات کاتالیست به خاطر حفظ و ارتقای کیفیت است

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۰۰
کد خبر: 501845
تولید اقتصادی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها با کاتالیست‌های نفت و گاز سرو/ برنامه نفت وگاز سرو برای صادرات کاتالیست به خاطر حفظ و ارتقای کیفیت است

کاتالیست قلب تپنده واحدهای پالایشی ، پتروشیمی وفولادی به شمار می‌رود و بیشتر تجهیزات موجود در پتروشیمی‌ها در اختیار آن قرار دارد.

اقتصادآنلاینطاهره گودرزی؛ احسان ابراهیمی مدیر روابط عمومی شرکت نفت و گاز سرو در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز و پتروشیمی در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین گفت: شرکت نفت و گاز سرو طی دو دهه تجربه، تمام کاتالیست های گروه فرآیند اوره، آمونیاک، متانول و صنایع پایین دستی متانول در صنعت پتروشیمی وکاتالیست های مورد استفاده برای تولید گاز هیدروژن در صنعت پالایش نفت و کاتالیست های مورد استفاده در صنعت فولاد را تولید می‌کند. همچنین کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی‌های تولیدکننده گاز اتیلن را نیز این شرکت تولید می‌کند. به طوری که در هر کدام یک از این فرآیندهای پتروپالایشی ، بین 8 الی 10 نوع از مجموعه کاتالیست‌های شرکت نفت و گاز سرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابراهیمی افزود: کاتالیست یا کاتالیزور محصولی است که باعث شکست گاز شده و بعنوان تسریع دهنده واکنش شناخته می‌شود. به نوعی اگر کاتالیست نباشد، تولید محصولات چون متانول، آمونیاک و محصولاتی که بیشتر جنبه صادراتی دارند، عملا امکان پذیر نخواهد بود یا صرفه اقتصادی نخواهد داشت. کاتالیست باعث کاهش مصرف انرژی و تولید اقتصادی شده و زمان تولید محصول را نیز کاهش می‌دهد. 

وی در ادامه بیان کرد: کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت فولاد نیز در مرحله تبدیل سنگ آهن به آهن اسفنجی و سپس شمش، تختال و ...  مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌های فولادی که واحد احیا دارند مانند فولاد مبارکه، فولادخوزستان،آهن و فولاد ارفع، فولاد هرمزگان و ... از کاتالیست‌های شرکت نفت وگاز سرو  استفاده می‌کنند. کاتالیست یک کالای استراتژیک است که جز کالاهای تحریم شده بوده که دیگر امکان واردات آن از منابع اروپایی عملا وجود ندارد. همین باعث شده است تا شرکت‌های داخلی تمرکز بیشتری بر روی تولید و کیفیت آن داشته باشند. تولید کاتالیست در داخل هم صرفه جویی ارزی و هم اشتغالزایی بالایی به همراه داشته است.

مدیر روابط عمومی شرکت نفت و گاز سرو اظهار کرد: کل شرکت‌هایی که در دنیا بتوانند مجموعه کاتالیست‌ها را تولید کنند، کمتر از ده کشور هستند که شرکت نفت و گاز سرو توانسته است مجموعه کاتالیست‌های ذکر شده را برای نخستین بار بومی و صنعت کاتالیست را در ایران نهادینه کند. در حال حاضر نیز طرح های پتروشیمی مسجد سلیمان و طرح پتروشیمی آرین متانول بعنوان دو طرح ملی به شمار می رود که شرکت نفت و گاز سرو ماموریت تولید کاتالیست برای آنها را دارد. 

وی افزود: شرکت نفت و گاز سرو بازوی محکمی برای صنعت پتروشیمی و پالایشی و فولادی محسوب شده و در زمینه تولید کاتالیست به بلوغ ملی رسیده‌ و برنامه‌هایی برای صادرات نیز دارد. 

ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که شما به نوعی انحصاری محسوب می‌شوید، گفت: تعیین کننده انحصار کیفیت است. اگر کاتالیست در فرآیند تولید خطا دهد، شرکت های فولادی، پالایشی یا پتروشیمی به مدت حداقل یک ماه محصول نخواهند داشت و این یعنی یک ماه درآمد ارزی نداشتن؛ آن هم در شرایطی که کشور نیاز به ارز دارد. همانطور که می‌دانید بیشترین ارزآوری کشور مربوط به شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی و بعد فولادی است. لذا شرکت‌‌ها می بایست با کیفیت‌ترین محصول تولید شده را انتخاب کنند تا مشکلی در فرآیند تولیدشان پیش نیاید. به قطع می توانم بگویم که شرکت سرو با توجه به تکنولوژی‌های به روزی که در تولید کاتالیست استفاده می‌کند، بهترین تولیدکننده کاتالیست در ایران و منطقه است.

مدیر روابط عمومی شرکت نفت و گاز سرو بیان کرد: اگر کیفیت محصول شرکت سرو به اندازه شرکت ‌های اروپایی نبود قطعا شرکت‌های مورد هدف از آن خرید نمی‌کردند و واردات با هزینه‌های گزاف را ترجیح می‌دادند. لذا کیفیت کاتالیست‌های سرو با شرکت‌های اروپایی برابری می‌کند و قیمت آن نیز بسیار به صرفه تر از نمونه خارجی است. همچنین در تهیه آن سعی کرده‌ایم از مواد اولیه ایرانی استفاده کنیم که در این زمینه نیز مشکلی برای تولید نداشته باشیم.

وی عنوان کرد: کاتالیست‌ها بیش از ۱۰۰ نوع است که شرکت سرو تا کنون توانسته است بیش از ۳۰ نوع آنرا تولیدکند. لازم به ذکر است که از روز اول ۳۰ کاتالیست نبوده و در طول این سال‌ها توانسته‌ایم به این عدد برسیم. سال گذشته چند شرکت پتروشیمی در کنار ما قرار گرفتند که توانستیم چند کاتالیست جدید را تجاری سازی نموده و به بازار عرضه کنیم. 

وی به برنامه‌های شرکت سرو برای صادرات نیز اشاره کرد و گفت: زیر ساخت‌های لازم برای صادرات از سوی شرکت فراهم شده است. شرکت نفت و گاز سرو برای حفظ کیفیت محصول خود به سمت بازارهای صادراتی پیش رفته است که به دلیل حجم بالای مصرف در داخل نیازی به صادرات ندارد. لذا اگر بتوانیم مسولیت اصلی خود در تامین کاتالیست داخلی را انجام دهیم برای شرکت کافی است اما صادرات را در دست اقدام داریم تا در عرصه های بین المللی بتوانیم کیفیت خود را در رقابت با رقبای اصلی حفظ و ارتقا دهیم و به دنبال کسب سهم از بازارهای بین‌المللی نیز هستیم.

ابراهیمی در پایان با اشاره به احداث بزرگترین کارخانه تولیدکاتالیست منطقه گفت: با کارخانه جدیدی که در دست احداث داریم ظرفیت تولید این شرکت به بیش از پنج هزار تن کاتالیست در سال خواهد رسید که عملا با بهره برداری از طرح های توسعه ای فولادی، پتروشیمی و پالایشی مشکلی در واردات کاتالیست نخواهیم داشت.  شایان ذکر است که بیش از 50درصد تولید آهن اسفنجی کشور توسط کاتالیست‌های شرکت نفت و گاز سرو تولید شده است.

8dd28b60-287e-48a7-b9fe-6e741a2aaf18