۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هموار شدن مسیر ورود سرمایه‌های خرد به طرح‌های نفت و گاز/ اوراق مالی اسلامی در صنعت نفت منتشر می‌شود

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۱۱
کد خبر: 436098
هموار شدن مسیر ورود سرمایه‌های خرد به طرح‌های نفت و گاز/ اوراق مالی اسلامی در صنعت نفت منتشر می‌شود

بهره‌گیری از نقدینگی موجود در سطح جامعه به منظور پیشبرد طرح های نفت و گاز هم می تواند در مهار کردن سیل نقدینگی موثرتر باشد و هم طرح های نیمه کاره به سرانجام برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین، برای بهره‌گیری از منابع مردمی در سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌ها راه‌کارهای اقتصادی و مالی متنوعی وجود دارد؛ در این میان یکی از مناسب‌ترین راه‌کارها که تجربه موفقی هم به دنبال داشته است، عرضه و فروش اوراق به مردم است و از این طریق ضمن تأمین منابع مورد نیاز پروژه‌های ملی، مردم هم در سود حاصل از بهره‌برداری از این پروژه‌ها سهیم می‌شوند.

 شرکت ملی نفت ایران به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه های نفت و گاز همواره تلاش کرده تا با طراحی و تدوین روش های نوین جذب سرمایه نظیر اصلاح قراردادها و جلب مشارکت عمومی از قبیل انتشار اوراق و بهره مندی از ظرفیت های جذب سرمایه، خلا ناشی از حضور حامیان مالی و سرمایه گذاران خارجی را رفع کند.

از این رو مدیریت شرکت ملی نفت ایران در سال گذشته پیگیری‌ هایی برای به ثمر نشستن ورود سرمایه های خرد مردمی به طرح های نفت و گاز داشت که اکنون با ابلاغ مصوبه دولت در خصوص انتشار اوراق مالی اسلامی در طرح های نفت و گاز نتیجه داده است.

مهر سال گذشته مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت در خصوص انتشار این اوراق اظهار داشت: برای استفاده از منابع مالی خرد و کلان مردم و بخش خصوصی در بخش بالادستی صنعت نفت، باید به‌طور همزمان هم از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی استفاده کرد و هم از منابع مالی مردمی بهره گرفت که طرح‌های دولت را از نظر اقتصادی توجیه کند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بر اساس تصمیم های اتخاذ شده، انتشار اوراق مشارکت متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه ها در نظر گرفته شده است.

از این رو با تصویب آیین‌نامه اجرایی انتشار اوراق مالی اسلامی در سال ۹۹، در جلسه سوم اردیبهشت‌ماه، شرکت‌های دولتی می‌توانند تا سقف ۶۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی خود که به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، با رعایت قوانین و مقررات مربوط منتشر کنند.

بر همین اساس و به‌منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشـترک وزارت نفت و طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو، به وزارتخانه‌های مذکور اجازه داده می‌شود از طریق شرکت‌های تابع ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال منتشر کنند و بازپرداخت اصل و سود این اوراق را توسط شرکت‌های یادشده از محل افزایش تولید همان میدان‌ها (برای طرح‌های وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو) تضمین کنند.

بر همین اساس، دستورعمل‌های موضوع این آیین‌نامه به‌طور مشترک توسط سازمان برنامه و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و دستگاه‌های اجرایی موظف‌ هستند متناسب با آن اقدام‌های لازم را انجام دهند.